Ghosn: Automobilový průmysl má nejhorší za sebou
V rozhovoru pro francouzský listu Le Figaro prohlásil, že navzdory trvajícímu hospodářskému útlumu již finanční krize polevila, protože finanční toky jsou opět regulérní a bankovní činnost se normalizovala.
"Můžeme si opět půjčovat za příznivé úroky, investice se rozjíždějí a cenné papíry na burzách jdou opět nahoru," podotkl Ghosn. Pryč je tak panika z počátku roku, kdy se obě hlavní francouzské automobilky dělily o zvýhodněnou půjčku státu ve výši šesti miliard eur (zhruba 153 miliard Kč) rozvrženou do pěti let. Podle Ghosna nastala v průběhu loňského léta klasická ekonomická recese, kterou umocnila finanční krize, na kterou nebyl nikdo připraven. Nastal tak nejhorší ekonomický propad od 30. let minulého století.
Nyní je ale automobilový průmysl přibližně na konci recese, uvedl Ghosn. První náznaky oživení jsou na dohled například ve Spojených státech a v rozvojových zemích, čekat je lze od prvního čtvrtletí příštího roku. Na zlepšení situace v Evropě bude pak nutné počkat až na konec příštího roku nebo začátek roku 2011. Pak bude následovat Japonsko. V příštím roce tak bude úroveň prodeje aut na starém kontinentu stejná nebo o něco lepší než letos.
Ghosn s povděkem konstatoval, že šrotovné se ve Francii koncem roku úplně nezruší, jak francouzská vláda původně plánovala, ale že bude pokračovat v příštím roce, i když se bude snižovat přibližně po třetinách. To prý umožní udržet poptávku po nezbytnou přechodnou dobu.
Ghosn vyjádřil rovněž názor, že zemětřesení mezi velkovýrobci automobilů, které provázel krach amerických koncernů General Motors a Chrysler, ještě není u konce. Při rozmachu investic do nových technologií v době, kdy je finanční trh ještě velmi křehký, nezbývá výrobcům než úzce spolupracovat. Taková partnerství pak mohou vyústit ve slučování koncernů v ještě mohutnější podniky, což patrně nastane "až krize definitivně skončí, trhy se stabilizují, dluhy se vstřebají a obnoví se zisky".
Ghosn odhadl, že navzdory potížím, jimž jsou nyní vystaveny japonské automobilky kvůli zhroucení trhu v USA, lze předpokládat, že si uchovají dosavadní vůdčí pozici. Sám by si přál, aby konsorcium Renault-Nissan, které spolupracuje s ruským AvtoVAZem, se ocitlo mezi třemi nejsilnějšími hráči na světovém trhu.