Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM Factory One: Nejstarší továrna General Motors zase stojí. A v plné kráse!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 5. 2017
12
1
Zobrazit náhledy (12)
GM Factory One GM Factory One GM Factory One GM Factory One GM Factory One GM Factory One GM Factory One
Koncern General Motors vzkřísil starou továrnu Durant-Dort, považovanou za rodiště společnosti. Sídlí v ní přebohatý archiv.

Dva muži, William Crapo „Billy“ Durant a Josiah Dallas Dort, si pronajali od společnosti Flint Woolen Mills tovární budovu. Psal se rok 1886 a oba pánové zde hodlali stavět... kočáry. Aniž by to tehdy tušili, dali vlastně vzniknout donedávna největšímu automobilovému koncernu světa. K němu bylo ale tehdy ještě daleko...

Svou firmu nazvali podle sídelního města Flint Road Carriage Company, později ji přejmenovali podle sebe, tedy Durant-Dort Carriage Company. Během let se skutečně stala jedním z největších výrobců vozidel, která ke svému pohybu ještě potřebovala koňskou sílu. Tu živou, samozřejmě. Jenže automobily změnily vše. Zájem zákazníků se obrátil k nim a Durant později převzal kontrolu nad Buick Motor Company, kterou založil David Dunbar Buick 19. května 1903. Neměl to daleko, sídlila rovněž ve Flintu. Přeměnil ji záhy v jednu z nejúspěšnějších automobilek ve Spojených státech.

Tento úspěch vydláždil cestu pro vytvoření General Motors 16. září 1908, u zrodu stál opět Durant. Prodeje kočárů klesaly a továrna Durant-Dort ukončila jejich výrobu v roce 1917. Od té doby střídala majitele a nakonec, jak už to tak bývá, opuštěná zchátrala. Do vlastnictví GM přešla před čtyřmi lety a následně byl spuštěn rozsáhlý projekt její obnovy.

Koncern znovuotevřel svoje „místo zrození“ po rozsáhlé rekonstrukci. Říká mu Factory One (Továrna 1). Automobily se zde sice nerodily, ale na tom nesejde. Nyní tu funguje konferenční centrum, vejde se sem až 300 lidí, takže si tuto část mohou pronajmout i externí firmy pro vzdělávací akce. Ale to není tak důležité, místo zde našel hlavně masivní archiv zhruba 100 tisícovek dokumentů, fotografií a dalších artefaktů vztahujících se k počátku automobilového průmyslu v USA.

Pocházejí jak z pozůstalosti Durantovy, tak i od Charlese Franklina Ketteringa a Elliotta Estese.

Vynálezce Kettering působil dlouhé roky, v meziválečném a ještě těsně poválečném období jako výzkumný šéf GM, „Pete“ Estes byl v pořadí 15. prezidentem koncernu v těžkých 70. letech minulého věku.

Dochovala se i naproti ve West Water Street stojící kancelářská budova, která má podobný styl. Vzhledem k překotnému vývoji amerických měst jsou budovy z druhé poloviny 19. století dle tamních měřítek opravdu historické...

Video: Michael Gauthier/GM

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Moc hezká práce
| 3. 5. 2017
a hezky opravená budova. Well done boys :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku