Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Goodyear slaví 125 let: Od koňského potahu k elektrifikaci

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)

Americká společnost, jež se řadí mezi pětici největších výrobců pneumatik na světě, letos oslavuje 125 let od založení. Na jejím začátku stál Frank Seiberling, jméno ovšem nese podle vynálezce vulkanizace Charlese Goodyeara.

Během 125 let Goodyear vždy poháněly technologické inovace. Jednou z nich byl například vývoj „nejrychlejších pneumatik světa“. Milníků ovšem americká společnost za svou historii zažila nespočet. Ty nejvýznamnější z nich si představíme v následující časové ose.

1898: Společnost Goodyear Tire and Rubber Company zahájila výrobu pneumatik pro koňské povozy a jízdní kola 21. listopadu 1898, jen několik měsíců po svém založení 29. srpna. O rok později pak společnost začala vyrábět také pneumatiky pro automobily a zahájila tak 125letou éru vývoje technologií, které změnily způsob, jak se svět udržuje v pohybu.

1903: Goodyear si nechal patentovat první bezdušovou pneumatiku, která však až do poloviny dvacátého století nenašla komerční využití.

1906: Firma vyvinula rychloupínací pneumatiku, revoluční konstrukci, která usnadnila demontáž pneumatiky z kola a zároveň zabraňovala jejímu proříznutí v oblasti ráfku. V době, kdy automobily začaly nahrazovat koňské povozy, to byl významný krok vpřed, pokud jde o bezpečnost a pohodlí.

1908: Goodyear uvedl na trh první dezén pneumatik do každého počasí. Vzorek s kosočtvercovými proužky se pak jen s malými úpravami používal téměř 40 let.

1927: Goodyear uvedl na trh nízkotlakou pneumatiku Airwheel, kterou vyvinul pro letadla, ale později upravil pro použití v osobních automobilech. Tyto „balónové pneumatiky“ v kombinaci s ráfkem o malém průměru umožňovaly letadlům mnohem měkčí přistání a přinesly jízdní komfort i do silniční dopravy; už tři roky od uvedení na trh se jako originální výbava montovaly do vozů Ford a Chevrolet.

1934: Goodyear uvedl na trh pneumatiky s hroty pro jízdu v blátě a sněhu. Pneumatiky s hroty se staly standardním řešením pro zimní jízdu v extrémních podmínkách, zejména na ledu, na celá desetiletí, dokud společnost nevyvinula v 70. letech 20. století pneumatiky F32 All Winter Radial a později na konci 20. století řadu UltraGrip Ice pro severské a arktické trhy.

1937: Goodyear vyrobil první pneumatiky ze syntetického kaučuku v USA. Ve snaze snižovat negativní dopady na přírodní zdroje a zlepšovat výkonnost pneumatik se společnost zařadila do čela výroby syntetického kaučuku.

1938: Bezpečnostní pneumatika LifeGuard s „vestavěnou rezervou“. Jednalo se vlastně o předchůdce pneumatik typu run-on-flat, které používaly oddělené vzduchové komory v blízkosti běhounu a ráfku, aby v případě defektu nebo prasknutí úplně nesplaskly. Tyto bezpečnostní pneumatiky, známé také pod názvem Double Eagle, byly v té době standardní výbavou závodů NASCAR.

1947: Pneumatiky Goodyear Super Cushion nastavily novou laťku jízdního komfortu. Pneumatiky kombinovaly princip odpružení balonových pneumatik, jako v případě pneumatik Airwheel, se schopností provozu při mnohem nižším tlaku. Díky tomu se pneumatiky méně zahřívaly, a tedy měly i delší životnost. Během pouhých šesti měsíců dodal Goodyear na trh celkem 3,5 milionu pneumatik Super Cushion.

1955: Téměř půl století po udělení patentu se bezdušové pneumatiky Goodyear staly běžnou výbavou moderních automobilů. Technologie LifeGuard Blowout Shield umožňovala řidičům pokračovat v jízdě až 100 mil po defektu.

1958: Goodyear představil pneumatiky Unisteel s radiálním vedením kovového kordu a třemi vrstvami pláten. Řada Unisteel byla svou odolností a kilometrovým nájezdem proslulá po celá na další desetiletí.

Video se připravuje ...

1962: Společnost uvedla na trh pneumatiky Super Single pro návěsy nákladních souprav. Jediná široká pneumatika, která nahradila dvojmontáž, snížila hmotnost nákladních vozidel a současně zvýšila jejich nosnost.

1970: Vůz Blue Flame (Modrý plamen) s raketovým motorem a pneumatikami Goodyear 8:00-25 s vnějším průměrem 34,8 palce a hladkým povrchem běhounu, který pomáhá předcházet zahřívání, na Bonnevillské solné pláni v Utahu překonal pozemní rychlostní rekord Mezinárodní automobilové federace (FIA). Dosáhl ohromující rychlosti s 622,407 mil za hodinu (1001,67 km/h) na letmou míli a 630,388 m/h (1014,51 km/h) na letmý kilometr.

1973: Pneumatiky Goodyear Custom Steelguard dominují americkému trhu s originální výbavou a jsou jedinými radiálními pneumatikami s ocelovým kordem, které pro svá vozidla schválili všichni čtyři američtí výrobci automobilů.

1984: Goodyear uvedl na evropský trh celoroční pneumatiky v podobě první řady pneumatik Goodyear Vector. Od té doby výrobce neúnavně usiluje o vývoj pneumatik, které by byly plně funkční po celý rok, ať už na slunci, v dešti nebo na sněhu. A tato snaha se vyplácí: pneumatiky Goodyear Vector vyhrály více testů celoročních pneumatik než pneumatiky jakékoli jiné značky.

1992: Formule 1 na silnici: Na kultovním supersportu McLaren F1 byly použity speciálně vyvinuté pneumatiky Goodyear Eagle F1, které zvládaly výkon 620 koní dvanáctiválcového motoru o objemu 6,1 litru. Původní tisková zpráva McLarenu zdůrazňovala, do jaké míry se na jeho úspěchu podílel Goodyear: „Již od počátečního návrhu vozu McLaren pro F1 byly pneumatiky považovány za neodmyslitelný prvek odpružení v rámci komplexních výpočtů programu týkajících se jízdních vlastností a komfortu. Hmotnost, bezpečnost, hlučnost a dynamické vlastnosti představovaly zásadní faktory."

1994: Pneumatiky Goodyear Eagle F1 nastavily novou laťku výkonnosti. Řada byla rozšířena o charakteristickou pneumatiku Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional) pro supersportovní a sportovní vozy a později také model GS-D3. Jejich výrazné směrové dezény si oblíbili řidiči a technici výkonných vozů, protože spojují skvělé jízdní vlastnosti za sucha s mimořádnou přilnavostí za mokra.

2001: Na ženevském autosalonu byly představeny pneumatiky Goodyear GT3, první pneumatiky na světě vyrobené ze směsi na bázi kukuřice.

2005: Goodyear představil technologii DuraSeal, která umožňuje okamžitou opravu proražené nákladní pneumatiky za jízdy.

2006: Goodyear obul vůz britské výroby JCB DieselMax, který si v roce 2006 zapsal pozemní rychlostní rekord pro vozidlo s dieselovým motorem na 328 km/h.

2006: Goodyear představil novou technologii nákladních pneumatik. Technologie Fuel Max šetří palivo díky pokročilé konstrukci a směsi, jež snižuje valivý odpor v dálkové silniční nákladní dopravě.

2007: V souvislosti s nárůstem hmotnosti, točivého momentu a výkonu silných výkonných vozů doznaly pneumatiky Goodyear Eagle F1 dramatické změny dezénu. Charakteristický směrový dezén nahradila zcela nová, asymetrická konstrukce, která zlepšila užitné vlastnosti pneumatik v zatáčkách a zvýšila citlivost řízení.

2016: Tahač The Iron Knight švédského výrobce Volvo Trucks s pneumatikami Goodyear v roce 2016 překonal dva světové rychlostní rekordy pro nákladní vozidla. Tahač dosáhl průměrné rychlosti 105 mil za hodinu při překonání vzdálenosti 1000 metrů a rozjezdu z místa v čase 21,29 sekundy. Iron Knight překonal rekord i na vzdálenosti 500 metrů, když dosáhl rychlosti 81,6 km/h za 13,71 sekundy při rozjezdu z místa.

2018: Goodyear odhalil pneumatiky EfficientGrip Performance, první pneumatiky s technologií pro použití na vozidlech s elektrickým pohonem, aby tak vyšel vstříc rostoucí popularitě elektromobilů.

2021: Goodyear spustil SightLine. Tato globální platforma pro sledování pneumatik byla navržena tak, aby identifikovala a řešila potenciální problémy v souvislosti s pneumatikami a předávala informace, které znají pouze samy pneumatiky.

2022: Goodyear uvedl na trh NexTrek, nepneumatické („bezvzduchové“) pneumatiky, které se začaly testovat v terénu na autonomních vozidlech. Goodyear věří, že bezvzduchové pneumatiky dokážou v budoucnu vytvořit udržitelnou, bezúdržbovou a trvanlivější alternativu konvenčních pneumatik.

2023: Goodyear představil demonstrační pneumatiky vyrobené z 90 % z udržitelných materiálů, které obsahují 17 složek z 12 různých surovin komponentů. Společnost tak pokračuje na cestě ke svému cíli – nabídnout do roku 2030 první světové pneumatiky ze 100 % udržitelných materiálů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)

Doporučujeme