Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gordon Murray chce u T.50 napravit věci, které se u McLarenu F1 nepovedly

Gordon Murray T.50
Gordon Murray T.50
Gordon Murray
Gordon Murray T.50
25 Fotogalerie
Diskuze (0)

McLaren F1 je dodnes úchvatným vozem, který ve své době naprosto překonal konkurenci. Nový supersport Gordona Murrayho T.50 chce na jeho úspěchy navázat, tentokrát ale bez jakýchkoliv chyb.

Gordon Murray, duchovní otec úchvatného McLarenu F1, se nedávno rozpovídal o připravovaném supersportu T.50, který by měl svého předchůdce ještě překonávat. „Tohle auto – a to vám slibuji – nabídne řidičský zážitek (McLarenu) F1, ale lepší, lepší v mnoha směrech,“ cituje známého konstruktéra web Autoblog.

Jeho tým se totiž snaží „napravit věci, o kterých víme, že byly u F1 špatně,“ dodal Murray. Toho chtějí dosáhnout především možností používat celou řadu zcela unikátních komponentů, díky kterým mohou dosahovat úspor na váze.

Tým se tak nemusí ohlížet na součástky dostupné z nějaké širší výroby, nemusí se zdržovat připomínkami z účetního oddělení a může si s klidem vytvářet součástky, které budou používány pouze u jednoho jediného modelu. Tým navíc těží i z výrazného technologického pokroku a nového unikátního motoru Cosworth 3,9 litru V12.

Ten je například o necelých 60 kilogramů lehčí než mnichovský dvanáctiválec BMW S70 o objemu 6,1 litru (použitý v McLarenu F1), který měl být jedním z důvodů, proč se tehdy Murray nevešel do váhového limitu 1.000 kilogramů. McLAren F1 navíc musel vystačit s klasickými brzdami zatímco T.50 již bude moci využít moderní karbonové brzdy. Váhu se navíc podařilo uspořit i na manuální šestistupňové převodovce Xtrac.

Hmotnost zkrátka hraje u modelu T.50 naprosto zásadní roli, takže není divu, že na ní dohlíží tým označovaný jako „Weight Watchers“ (Hlídači hmotnosti). Díky nim se podařilo snižovat hmotnost i v místech, kde to ani sám Murray nečekal. Skvělým příkladem měl být pedálový box, který navrhl sám Murray. Podle jeho očekávání už neměla být možnost, jak ho odlehčit. Jeho tým techniků ovšem ubral dalších cca 300 gramů.

Ke snížení hmotnosti ovšem přispělo i ztenčení čelního skla o 28 % pod běžný standard u tohoto typu automobilů. Materiáloví analytici pak podrobili zkoumání okolo 900 šroubů, matek, podložek a spojovacích prvků, aby je vyrobili z takového množství materiálu (titanu), které vydrží očekávané namáhání a nepřidá ani gram zbytečné hmotnosti.

Extrémní snižování hmotnosti v kombinaci s výkonem minimálně 640 koní, který by ovšem mělo být možné zvýšit až na 690 koní, by pak mělo z T.50 udělat „F1 pro příští generace, s těmi stejnými cíli. Ale moje hračkářství je teď samozřejmě podstatně větší,“ dodal Murray v narážce na větší technické a technologické možnosti.

Pokud půjde vše podle plánu, pak by měla automobilka GMA dokončit vývoj modelu zhruba do konce června a v průběhu září by se mohl objevit první testovací prototyp. Výroba 100 silničních kusů a 25 okruhových speciálů je naplánována na pozdní období roku 2021, první dodávky zákazníkům pak na začátek roku 2022.

A pokud byste snad měli zájem a v kapse vám přebývalo něco okolo 740.000 dolarů (cca 17,7 mil. Kč), stále by mělo být volných okolo 25 kusů silniční verze.

Začít diskuzi