Harley-Davidson Pan America: Harley do terénu přichází. Konečně!
Americká revoluce pokračuje. Harley-Davidson míří do kategorie cestovních endur. Pan America má svébytné tvary a zcela nový motor.
Slavná americká značka, která existuje už 118 let, se moderny nebojí. Po elektrošoku z LiveWire přichází na řadu Pan America. Její podobu vlastně známe už od července 2018. Do série to tak terénnímu cesťáku trvalo necelé tři roky. Prototyp jsme mohli vidět poprvé na EICMA 2019 v Miláně a loni v březnu v Brně. Harley-Davidson premiéru sériové verze několikrát odložil, už se měla vyrábět.
Milovníci klasických „haryků“ asi ohrnují nos, stejně jako nad elektromotorkou. Nicméně z nedávné historie lze připomenout řadu VRSC, což byl také jiný harley. A kdybych zašel ještě hlouběji, tak po koupi italské Aermacchi se rodilo pod slavnou značkou všechno možné včetně padesátikubíkových „fichtlů“. Vážně! Nehledě k titulům v Grand Prix A co dávný skútr, druhoválečný vzduchem chlazený boxer, nebo naopak relativně moderní superbike VR 1000?
Vítejte ale ve žhavé současnosti, díváte se na „adventure touring“ Pan America. Při pohledu na motorku... je tu prostě všechno jinak. Design zvláštní, ale originální. Dole ve třídílném rámu z oceli a hliníku zůstala alespoň v konstrukčním základu klasika. Dvouválcové véčko. Motor Revolution Max 1250 je ale úplně nový a ve skutečnosti má ještě o dva krychlové centimetry zdvihového objemu více.
Pohonná jednotka se šedesátistupňovým úhlem rozevření je kapalinou chlazená, disponuje čtyřventilovou technikou, rozvodem DOHC a proměnným časováním ventilů. 110 kW (150 koní) výkonu v 9000 otáčkách a 127,5 Nm/6750 min-1 jistě jezdci ke štěstí stačí při pohotovostní hmotnosti stroje 242,2 kg. Motor tvoří nosný prvek, aby byla váha co nejnižší, rám i zadní kyvku k němu připevňují šrouby.
Výfukové ventily jsou plněny sodíkem, aby lépe odváděly teplo. Hliníkové písty jsou kované, válce, taktéž z lehkého kovu mají galvanický povrch z karbidu křemíku, některé komponenty jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny, nechybí dva vyvažovací hřídele. Do hliníkové nádrže se vejde 21,2 l benzinu, což při udávané spotřebě 4,9 l stačí na více než 430 km.
Obě kola od sebe dělí 1580 mm. Tlumiče Showa mají zdvihy 190 mm a jsou plně nastavitelné. Hýbat lze i se sedlem a také s plexi štítem o skoro pět centimetrů. Brzdy dodalo Brembo, vpředu jsou dva kotouče s průměrem 320 mm a čtyřpístkové třmeny, vzadu jediný 280mm. Michelin vyvinul pro Pan Americu speciální pneumatiky Scorcher Adventure (rozměrů 120/70, respektive 170/60), přední kolo je devatenáctipalcové, zadní sedmnáctka. Svícení mají na starost kompletně diody.
Žijeme na prahu třetí dekády 21. století, takže nesmí chybět ABS, vypínatelná kontrola trakce, protiprokluz zadního kola, antiwheelie, pomocník rozjezdu do kopce a pět jízdních režimů, z toho jeden vlastní. Dotykový displej má úhlopříčku 6,8 palce a nechybí připojení mobilu.
Základní verze asi asfalt moc nepustí, i když má 21cm světlost. Se Specialem ale bude jízda v terénu snazší. Je sice těžší o necelých 12 kg, ale má elektronické poloaktivní odpružení s šesticí možných profilů a na něj navazující systém ARH se samočinným upravováním světlosti, pokud jezdec zastaví, motorka klesne na nejnižší úroveň. Ale tahle vychytávka se dá vypnout.
Special má oproti základu navíc třeba centrální stojan, kontrolu tlaku v bezdušových pneumatikách, drátová kola místo litých paprskových. padací rámy, ochrannou hliníkovou desku pod motorem, adaptivní přední světlo a vyhřívané rukojeti. Tyhle věci přijdou v terénu vhod... Jízdních režimů je tentokrát sedm.
Pan America se objeví v Evropě v květnu. Známe už i ceny, zatím jen v eurech. Základ přijde na 15.815 (409.500 Kč), Special stojí 18.168 eur (470.400 Kč). Katalog továrního příslušenství, doplňků a oblečení (to pro H-D vyrábí REV'IT!) je bohatý...
Zdroje: Harley-Davidson, Motohouse, DriveTribe, MotorBike, Motocykl
Foto a video: Harley-Davidson