Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Henrik Fisker přechází na druhou stranu barikády, do VLF Automotive

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Henrik Fisker se v automobilovém světě neztratí. Poté, co opustil společnost se svým jménem, navrhl dalších několik aut. A teď se vrací do byznysu opět v plné síle.

Za práci hlavně pro BMW by měli Fiskerovi postavit pomník. Pak ale propadl kouzlu hybridů a projekt Fisker Karma tak úspěšný nebyl. Jistě, Henrik futuristickému čtyřdveřovému sporťáku se čtyřválcem Ecotec a elektřinou věřil, poté, co svou firmu opustil, si hned jednu Karmu koupil. Jenže přislíbené vládní peníze nepřišly a muselo dojít k neodvratnému konci. Auto se možná vrátí jako Elux, ale společnost už má jiné majitele, čínský Wanxiang. Navíc se ještě objevily spory s VL Automotive Boba Lutze kvůli ukradeným prototypům.

Jenže teď se dějí věci. Henrik Fisker přechází právě do společnosti, která už dnes nese název VLF Automotive! Chystá zatím dosti pochybný projekt na základě Fiskeru Karma, jen s tradičním benzinovým motorem ze starší Corvetty ZR1. Jmenuje se Destino. Že už jste o něm slyšeli? Ale jistě, pořád jde o jedny a tytéž lidi kolem Gilberta Villareala a bývalého velkého muže General Motors. Prototyp představili v Detroitu 2013 a o rok později se zde ukázalo Destino Red se skládací pevnou střechou, což nebylo nic jiného než „zapůjčený“ prototyp Karma S alias Sunset z roku 2009, ale bez jakékoli mechaniky.

Letos v Detroitu se představí modernizované Destino, ale pod kapotou mu bije pořád vidlicový osmiválec 6,2 l s kompresorem, který dává 476 kW (646 k) a 819 N.m. Asi má větší šanci na úspěch než elektromobil, respektive hybrid, neváží sice už hodně přes dvě tuny, ale pořád značných 1950 kg. Očekávejme sprint z klidu na stovku za 4 s a rozlet až na 322 km/h, takže sportování mu zas tak úplně cizí není. Snad už se konečně letos začne vyrábět, místem vzniku bude továrna v Auburn Hills. VLF Automotive na něj nalepili cenovku 229 tisíc dolarů (5,67 milionu korun).

A stále je to auto povědomých tvarů, což už není kamenem úrazu. Pokud ještě existují nějaké soudní spory mezi oběma stranami, tímto může být celá záležitost smetena ze stolu. Jistě, Villareal a Lutz ho prostě přetáhli k sobě, stal se šéfem designu (jak jinak!) a produktové strategie. Kromě toho hodlají VLF Automotive vyrábět i Force 1, rovněž Dánovo dílo. Henrik Fisker se zkrátka nenudí, ještě do všeho přidal soud s bývalým chlebodárcem Aston Martinem kvůli designu právě onoho supersportu.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
11. 1. 2016 08:53
Re: Přeceňováná nula
Fisker dělal i na Modelu S a pokud si dobře pamatuji, Tesla ho zažalovala za to, že odvedl podřadnou práci a to lepší si schoval pro svůj vlastní projekt, Karmu, když to zjednoduším. :-)
Avatar - MadPete
10. 1. 2016 17:51
Re: Přeceňováná nula
Jsou to obě pěkná auta, ale vzhledem k jednoduchosti zádání (sportovní zadokolky s obrovskou cílovou cenou a bez větších nároků na praktičnost) to není velká machrovina, tam by mohl uspět každý študentík designu s dobrým nápadem. Borec je ten, kdo udělá pěkný nadčasový design obyčejné předokolce prodáváné od 399 tis. na platformě sdílené s 10 dalšími auty. A pak i dalším dvěma generacím. 2 izolované štěky nejsou nic a jeho přínos designu se blíží nule. Mnohem víc prospěl světu i BMW bohužel oprávněně kontroverzní Chris Bangle, tak odvázaná jako za něj už německá prémie nikdy nebude.
Avatar - kosmonaut
10. 1. 2016 15:35
Re: Přeceňováná nula
Neříkám že nepoznám lepší designéry, ale nazvat přeceňovanou nulou borce z jehož pera vyšlo BMW Z8 nebo Aston DB9 je opravdu šílené, Pete.
Avatar - MadPete
10. 1. 2016 14:38
Přeceňováná nula
Fisker umí v zásadě jediné designové kopyto, podle kterého pak kreslí všechna auta. A když to jsou supersporty nebo roadstery tak to nepřekvapivě funguje. Ovšem už Karma nebyla žádný elegán a Muskova parta odvedla rozhodně hezčí práci. Osud celého projektu je pak všem známý. Pochybuju, že by Fisker dokázal dělat užitný design normálních plebejských aut. Teď se zašije do nějaké garáže na hypersporty pro sběratele a za 10 let potichu zmizí do důchodu. Na pomník jeho zásluhy určitě nejsou.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 1. 2016 13:28
Kuje dokud žhne
Ten model na titulní fotce vypadá jako Viper zkřížený s F-Type.