Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie Fiatů 500 a 600 ve fotografii (90 snímků)

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 10. 2. 2008
92
17
Zobrazit náhledy (92)
Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500
Fiat 600, Fiat 500, první Multipla i novodobé Cinquecento a Seicento se staly pro mnoho řidičů prvními auty v jejich motoristické kariéře, a tak není divu, že vztah k těmto strojům bývá mnohem intimnější než je u čtyřkolových miláčků běžné.

Auto roku 2008 mělo řadu slavných předchůdců, které bychom ve víkendové fotogalerii chtěli připomenout dobovými snímky.

V roce 1955 přišel Fiat s novým, moderně řešeným malým vozem Fiat 600, který se na trhu setkal s ještě větším úspěchem než Topolino, a který velkou měrou přispěl k masové motorizaci Itálie. Šestistovka dostala dvoudveřovou čtyřmístnou karoserii s čtyřválcovým motorem o objemu 633 cm3 umístěným vzadu. Stala se tak prvním fiatem s touto tehdy populární koncepcí. Čtyřstupňová převodovka měla synchronizovanou dvojku až čtyřku. Vozu s kompaktními rozměry (délka 3215 mm) a hmotností 685 kg stačil motor s výkonem 16 kW (22 k) při 4600 otáčkách za minutu udělit rychlost až 95 km/h. Spotřeba se přitom pohybovala pod hranicí 6 litrů paliva na 100 km.

Prostor pro zavazadla v přední části byl velmi omezený, většinu místa zabírala benzinová nádrž a rezervní kolo. Proto byl zavazadlům vyhrazen i menší prostor za zadními sedadly. Díky propracovanému nezávislému zavěšení všech kol mělo toto sympatické autíčko velmi dobré jízdní vlastnosti. Využitím nových technologií a racionalizací práce dosáhl Fiat i poměrně nízké ceny, takže není divu, že za prvních pět let prodal milion vozů. Závod v Mirafiori už pomalu přestával stačit a proto byla vybudována nová továrna Mirafiori Sud, spojená s původním závodem tunelem.

Malý Fiat procházel postupným vývojem. Krátce po zahájení výroby se objevila varianta s plátěným stahovacím vrchním dílem střechy, která si získala značnou oblibu. V roce 1957 dostala šestistovka stahovací okna a o dva roky později silnější motor. Současně se přední směrová světla přemístila pod světlomety a menší na boky. V létě roku 1960 se představil model 600D s motorem o objemu 767 cm3 a výkonu 21 kW. Maximální rychlost se zvýšila na 110 km/h. Hlavním vnějším rozlišovacím znakem proti předcházejícím modelům byla trojúhelníková větrací okénka.

Až do roku 1964 měly šestistovky dveře otevírající se proti směru jízdy. Současně s bezpečnějším uchycením dveří vpředu se skryly dříve vyčnívající závěsy dveří. K dalším změnám došlo v roce 1965, kdy vůz dostal větší palivovou nádrž, větší světlomety, modernější přední masku a nárazníky s gumovými dorazy.

Fiat 600 se kromě Itálie vyráběl licenčně i v Jugoslávii jako Zastava 600, v NSR jako NSU Jagst a ve Španělsku jako Seat 600. Až do počátku osmdesátých let se dokonce vyráběl v Argentině s motorem 800 cm3. Na základě modelu Fiat 600 stavěly některé italské karosárny speciální verze malých sportovních automobilů. Příkladem může být úhledné kupé Siata Amica 600 nebo Viotti 600. Speciální karoserie vyráběly i další firmy, například Fissore, Moretti, Savio, Vignale a další. Abarth zase upravoval šestistovky pro závodní účely, především pro závody na okruzích. Nedostatečné chlazení motoru se obvykle řešilo nazdvižením zadního víka.

Slíbili jsme ale hlavně fotografie, kterých je zde více než devět desítek.

Celou historii Fiatů 500 a 600 jsme popsali v článku
Pohledy do historie: Fiat 500 a 600 - Malý, levný, šikovný.

Vše o novém Fiatu 500
Představujeme: Fiat 500 – návrat italského národního pokladu
Fiat 500: ceny na českém trhu
Crash test Euro NCAP: Fiat 500 (video)
Test: Fiat 500 1,3 JTD - Minikult
Test: Fiat 500 1,4 16V - oh Chéri Chéri

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

svezení v F500
| 11. 2. 2008
Nevím jakou máš postavu, ale v nové pětistovce není moc místa na šířku, člověk sedí nalepený na dveřích jak v klasickém britském sporťáku... :-) (Mám 183 cm a 100 kg). Jinak je to autíčko super... :-) S těmihle krasavci (kromě hranatého cinquecenta a "nového" seicenta, to nebyla hezká auta :o)) zkušenosti nemám :-)
História vs. súčasnosť
| 10. 2. 2008
Pre tých, čo si nevšimli odkazy v súčasných propagačných materiáloch na minulosť:
Vtedy: [odkaz] Dnes: [odkaz]
Vtedy: [odkaz] Dnes: [odkaz]
Avatar - Kubass
600ku mám :-)
| 10. 2. 2008
no, německý auto jak který, třeba takovej mercedes, to je lahůdka :-), ale každý auto má svoje proa proti...
Avatar - sargis
nostalgia
| 9. 2. 2008
Kamarat mal asi pred 6 rokmi staru 500, potom presedlal na Malucha. Vosli sme sa do toho traja plus par flasiek a slo sa. Neopisatelny pocit, vsetko vrci, trasie sa, na brade mate modriny od kolien (pri nasich vyskach nad 180 cm, xi xi) a ked zastavite pri nejakom kamione s privesom, akoby ste parkovali skoro pod nim - mate pocit, ze ked sa vyklonite z okna, mozete mu chytit zadne svetlo.
Avatar - Kubass
600ku mám :-)
| 9. 2. 2008
je to neskutečně dokonalý vozítko, je aji na moje auto kdyby se někdo chtěl mrknout :-) tady je odkaz :-) [odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku