Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Civic (1972–1979): Jak vznikal japonský Golf

Karel Haas Karel Haas 10. 9. 2020 • 18:07
20
33
Zobrazit náhledy (20)
Sedan Honda Civic s motorem CVCC v nejvyšší výbavě s pneumatikami s bílými pruhy na bocích. Civic měl nezávislé zavěšení všech kol a pérování vinutými pružinami se soustřednými tlumiči. Poslední verzí Hondy Civic první generace bylo pětidveřové kombi Van, nabízené ve verzích Standard, Custom, DeLuxe, Automatic Custom a Automatic DeLuxe. Třídveřová Honda Civic z roku 1975 s motorem CVCC 1300 (SB2). Vůz měl pozměněnou masku chladiče a plastové zakončení nárazníků. Nevýhodou třídveřového provedení byla vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru. Parkovací a couvací světla byla v nárazníku. Třídveřová Honda Civic 1200 z roku 1975 s výbavou Hi-Deluxe a motorem CVCC. Čtyřdveřový sedan měl, stejně jako dvoudveřový model, víko kufru pod zadním oknem otevírané nahoru. Civic měl vnější zpětná zrcátka umístěná hodně vpředu na blatnících. Pětidveřová Honda Civic 1500 se vyráběla od ledna 1974 do července 1978. V roce 1975 jich Honda vyrobila necelých 78 tisíc, o rok později jen 47 600. Pětidveřový hatchback měl nahoru otvírané zadní dveře, ale na rozdíl od třídveřového hatchbacku měl výrazně nižší nakládací hranu, což usnadňovalo manipulaci se zavazadly. Vpředu měla Honda Civic dělená sedadla, vzadu lavici. Všechna sedadla měla bezpečnostní pásy. Za příplatek si bylo možné pořídit dřevěný sportovní dvouramenný volant. Třídveřová Honda Civic 1300 GL z roku 1978. V tomto provedení se loučila první generace Hondy Civic. Druhá generace Hondy Civic se vyráběla v letech 1979 až 1983 a byla o něco větší a silnější. Motor CVCC debutoval v prosinci 1973. Měl hlavu válců s rozvodem OHC a účinnějším spalováním paliva. Motor CVCC nevyžadoval katalyzátor ani bezolovnaté palivo, a přitom splňoval americké emisní standardy.

V současné době se vyrábějí a po celém světě prodávají automobily Honda Civic desáté generace. Vraťme se na úplný začátek k první generaci.

Společnost Honda Motor Company založil Soichiro Honda (1906–1991) v září 1948 na předměstí Tokia a začal vyrábět motocykly tak úspěšné, že dnes patří Honda k jejich největším výrobcům na světě. V roce 1960 začala Honda vyrábět malé automobily, určené pro japonský trh. Aby se s automobily prosadila na světových trzích, pustila se Honda do vývoje kompaktního vozu moderní koncepce s pohonem předních kol čtyřválcovým motorem, umístěným vpředu napříč. Vůz nazvaný Civic (japonsky Shibikku) se představil 11. července 1972, ale v Japonsku se začal prodávat jako model 1973. Proti svým dvouválcovým předchůdcům N600 a Z600 to byl velký skok vpřed.

Díky své spolehlivosti, nízké ceně a malé spotřebě benzinu (důležité zvláště v období světové palivové krize, kdy ceny paliva rostly) si Civic brzy získal značnou oblibu. Motory s pokročilou technologií spalování CVCC měly nízkou spotřebu pod 6 litrů na 100 km a nízké emise umožňující plnit emisní limity bez použití nákladného katalyzátoru. Technologie CVCC (Compound Vortex-Controlled Combustion) spočívá v tom, že každý válec má mimo hlavní spalovací prostor malou komoru, kde se zapálí bohatá směs a ta pak zažehne chudou směs ve válci.

Dvoudveřová premiéra

První generace Hondy Civic 1200 (SB1) se představila veřejnosti v červenci 1972 ve dvoudveřové (foto) verzi. Vůz s rozvorem 2 200 mm měl kompaktní vnější rozměry 3545 x 1505 x 1330 mm (délka x šířka x výška), ale uvnitř poskytoval překvapivě dost místa čtyřem dospělým osobám. Také design se světlomety zabudovanými do přední masky a šikmo useknutou zádí byl na výši a mohl se líbit nejen v Japonsku, ale i ve světě. Skromný zavazadelník (necelých 200 litrů) byl přístupný po otevření nahoru vyklápěného víka umístěného pod zadním oknem.

První generace Hondy Civic 1200 se představila veřejnosti v červenci 1972 ve dvoudveřovém provedení. První generace Hondy Civic 1200 se představila veřejnosti v červenci 1972 ve dvoudveřovém provedení.

Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec série EB s rozvodem OHC, objemem 1170 cm3 (vrtání/zdvih: 70/76 mm) a karburátorem Hitachi měl podle normy SAE nejvyšší výkon 60 k (44 kW) při 5500/min a poháněl přední kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na podlaze (středovém tunelu). Nabízela se také dvoustupňová automatická převodovka Hondamatic. Vrchol točivého momentu 95 Nm dosahoval Civic při 3000 otáčkách. Vůz s pohotovostní hmotností 700 kg měl nejvyšší rychlost přes 140 km/h a na stovku zrychlil za 15,8 s. Zákazníkům se líbila i průměrná spotřeba kolem 9 litrů, při hospodárné jízdě se dalo jezdit se spotřebou i pod 8 litrů na sto kilometrů.

Tři, čtyři a pět dveří

V září 1972 se představila třídveřová verze (hatchback) s odlišně řešeným a praktičtějším přístupem do zavazadlového prostoru zadním víkem otevíraným nahoru spolu se zadním oknem (foto). Nevýhodou byla vysoká nakládací hrana. Třídveřové provedení bylo nepatrně delší (3605 mm), ostatní rozměry zůstaly stejné jako u dvoudveřového modelu. Výkon motoru Hondy 1200 byl v roce 1974 zvýšen a čtyřstupňovou převodovku nahradila pětirychlostní. Rychlost stoupla na 157 km/h.

Nevýhodou třídveřového provedení byla vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru. Parkovací a couvací světla byla v nárazníku. Nevýhodou třídveřového provedení byla vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru. Parkovací a couvací světla byla v nárazníku.

Honda Civic měla od začátku standardně kotoučové brzdy na předních kolech. Výbava interiéru zahrnovala vinylová sedadla (vpředu dělená, vzadu lavicové) a palubní desku s výplní imitací dřeva. Za příplatek bylo možné objednat dřevěný volant, klimatizaci, rádio s přehrávačem kazet, hodiny, zástěrky na zadní kola, zadní stěrač, cyklovač stěračů a koženou hlavici řadicí páky.

Postupně se do výroby dostávaly další varianty karoserie: čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback a pětidveřové kombi. Kromě motorů s objemem 1,2 litru se nabízely také s 1,5litrovými motory. Čtyřdveřová Honda Civic 1500 (foto) se vyráběla od roku 1973 s motorem série ED. Čtyřválec s objemem 1488 cm3 měl výkon 65 k (48 kW) a točivý moment 103 Nm. Sedan měl, stejně jako dvoudveřový model, víko kufru pod zadním oknem.

Čtyřdveřová Honda Civic 1500 se vyráběla od roku 1973 s motorem série ED. Čtyřválec s objemem 1 488 cm3 měl výkon 65 koní. Čtyřdveřová Honda Civic 1500 se vyráběla od roku 1973 s motorem série ED. Čtyřválec s objemem 1 488 cm3 měl výkon 65 koní.

Pětidveřový hatchback (foto) měl víko zavazadlového prostoru spojené se zadním oknem, ale na rozdíl od třídveřového hatchbacku měl výrazně nižší nakládací hranu, což usnadňovalo manipulaci se zavazadly. V roce 1974 byl objem dvanáctistovky zvýšen na 1 237 cm3, čímž přibylo pár koní navíc.

Pětidveřový hatchback měl nahoru otvírané zadní dveře, ale na rozdíl od třídveřového hatchbacku měl výrazně nižší nakládací hranu, což usnadňovalo manipulaci se zavazadly. Pětidveřový hatchback měl nahoru otvírané zadní dveře, ale na rozdíl od třídveřového hatchbacku měl výrazně nižší nakládací hranu, což usnadňovalo manipulaci se zavazadly.

Poslední verzí Hondy Civic první generace bylo pětidveřové kombi Honda Civic Van (foto), nabízené ve verzích Standard, Custom, DeLuxe, Automatic Custom a Automatic DeLuxe. Jak název napovídá, poslední dva modely se dodávaly s automatickou převodovkou Hondamatic. Kombi mělo rozvor náprav prodloužený na 2280 mm a jeho délka narostla na 3745 mm, z čehož těžil zvětšený zavazadlový prostor. Vyšší hmotnost (805 kg) dovolila dosáhnout rychlost jen 148 km/h.

Civic s motorem CVCC

Čtyřválcový motor CVCC debutoval v prosinci 1973 a měl hlavu válců s rozvodem OHC a účinnějším spalováním paliva. Modely s motorem CVCC nevyžadovaly katalyzátor ani bezolovnaté palivo, a přitom splňovaly americké emisní standardy EPA (Environmental Protection Agency) na emise uhlovodíků a oxidu uhelnatého. Motory CVCC měly tři ventily na válec a s objemem 1488 cm3 měly výkon kolem 70 k (51,5 kW).

Civic byl první automobil značky Honda, který byl schopný konkurovat evropským kompaktům Volkswagen Golf (1974), Ford Fiesta (1976) a Fiat Ritmo (1978), které měly stejnou koncepci pohonu.  Civic byl také důstojným soupeřem domácím vozům Mazda Familia AP, Daihatsu Charade a Mitsubishi Mirage. Koncepci s pohonem předních kol a motorem umístěným vpředu napříč později Honda použila u větších modelů AccordPrelude (1978). Druhá generace Hondy Civic se vyráběla v letech 1979 až 1983 a byla o něco větší a silnější. V nabídce modelů chybělo proti první generaci dvoudveřové provedení.

Související články

Témata
11. 9. 2020 12:49
Re: Tak japonskej Golf
Ano, přesně to mám na mysli. ;-)
Avatar - Jerry.Gunman
11. 9. 2020 10:55
Re: Hondu Civic 1.5, 5 DR Hondomatic
:yes: :yes: Jo, leda, že by tak :yes: :yes:
Avatar - pradeda777
11. 9. 2020 09:25
Re: Hondu Civic 1.5, 5 DR Hondomatic
...upřesním....bylo to v Austrálii....
11. 9. 2020 00:48
Japonský Golf? To Golf je německý Civic.
Protože Civic byl na světě o 2 roky dříve. Navíc tvary asi VW zkopíroval od Hondy.
Avatar - Jerry.Gunman
10. 9. 2020 22:43
Re: Hondu Civic 1.5, 5 DR Hondomatic
Tak to jsi musel mít (řečno dnešní novočeštinou) vpravdě hustokrutopřísné štěstí a zatraceně dobré známosti, že jsi se mohl vozit ve stejném modelu, jako MUDr. Blažej. Když si vezmu "dostupnost" nových vozů v roce 1977 a z toho plynoucí cenu ojetin... Není-li to příliš důvěrný dotaz a pokud si to ještě pamatuješ - na kolik Tě tehdy vyšla?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud