TEST Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC – UFO myslí na spotřebu
Modernizovaná Honda Civic modelového roku 2015 se v redakčním testu objevila vcelku nedávno, máme ale dobrý důvod, proč automobil vyzkoušet znovu. Zatímco posledně jsme vyzkoušeli hatchback s benzinovou osmnáctistovkou, tentokrát jsme sáhli po naprosto odlišné kombinaci – kombi Tourer s turbodieselem 1.6 i-DTEC.
V případě Civicu je vznětový motor mezi českými zákazníky méně častou volbou, ze 126 letos registrovaných Civiců bylo jenom 26 poháněno jednotkou spalující naftu. Třeba u Škody Octavia je poměr přesně opačný – 5.902 kusů s turbodieselem jasně poráží 1.657 aut s benzinovým motorem. Po týdnu testování ale máme jasno – nafta nepatří jen do kamen, ale také do Civicu.
Vesmírným člověkem zvenku i zevnitř
Dlouhá léta se o Civicu říká, že vypadá jako UFO, což nadále platí i pro modernizovanou verzi, která dostala nově tvarované nárazníky dodávající vozu sportovnější nádech. Vzhled už možná není tak šokující jako kdysi, za autem se ale nadále otočí mnoho chodců. Extravagantní tvary neosloví každého, některé zákazníky ale potěší fakt, že si Civic s jiným autem rozhodně nespletete. Je však třeba počítat s tím, že kvůli prudce svažující se přídi se těžce odhadují přední rohy karoserie, nízko ležící přední nárazník pak dělá problémy při parkování u vyšších obrubníků.
Vesmírné ladění pokračuje i v kabině – trojici analogových ukazatelů doplňuje nad nimi umístěná digitální obrazovka s tachometrem a displejem palubního počítače. Atypické rozmístění přístrojů znamená podobné problémy jako u Peugeotů s i-Cockpitem, věnec volantu v určité poloze zakrývá vybrané ukazatele.
Pozice za volantem není zrovna ideální, zvlášť pro vyšší řidiče. Kvůli nádrži umístěné pod předními sedadly se sedí výše, spíše však vadí blízká horní hrana čelního skla a mohutná konzole u zpětného zrcátka (jejíž součástí jsou kamery bezpečnostních asistentů), která omezuje výhled na semaforech. Sedačka má výrazné bočnice, a tak dobře podrží v zatáčkách, ocení ji ale spíše štíhlejší osoby, na můj vkus je příliš úzká. Poslední výhradu mám k panelu s ovládáním bočních oken na dveřích, jehož ostrá hrana tlačila do levé nohy.
Novinkou v nabídce Civicu je multimediální systém Honda Connect ovládaný přes sedmipalcový displej, který je v testované verzi Lifestyle standardem. Grafika systému nicméně nepatří mezi nejmodernější, systém navíc reaguje na příkazy vcelku pozvolně. Výhodou je kompatibilita s mobilními telefony s operačním systémem Android nebo příjem digitálního rádia. Za příplatek 16.000 korun funkce systému rozšíří také navigace Garmin.
Na zadní sedadla se snadno nastupuje díky dveřím, které se dají otevřít prakticky do pravého úhlu. Uvnitř je však méně prostoru v oblasti kolen a pokud si řidič dá sedačku až do nejnižší pozice, není tu ani moc místa na chodidla.
Prostoru habaděj, i na létající talíř
Zavazadelník Civicu Tourer nepřestává udivovat ani dva roky po premiéře auta. Po otevření pátých dveří se vyjeví pohled na obří prostor s objemem 624 litrů. Využitelnost zavazadlového prostoru je přitom na vysoké úrovni – sklopná sedadla Magic Seats snadno vytvoří rovnou plochu. Sedáky je možné také zvednout, díky čemuž lze převézt rozměrné předměty přímo v kabině. V zavazadelníku dále nechybějí praktické háčky, síť na uchycení zavazadel nebo dvojitá podlážka, která díky standardně dodávané sadě na opravu pneumatik ukrývá rozměrný prostor se 117 litry objemu (započítanými do celkové velikosti zavazadelníku).
Když vezmeme do ruky metr, zjistíme, že zavazadelník Civicu Tourer je dlouhý 970 mm, mezi podběhy široký 1.040 mm a pod plato vysoký 510 mm. Též potěší nízko umístěná nákladová hrana ležící jenom 550 milimetrů nad vozovkou. Víko kufru by se ale mohlo otevírat o chlup výše.
Z Marsu na Venuši za pár litrů
V testovaném turbodieselu 1.6 i-DTEC vidí Honda důležitou jednotku – po konci hybridních modelů Insight a CR-Z chce v Evropě sázet právě na vznětové agregáty, jako je tento. Motor z rodiny Earth Dreams Technology disponuje výkonem 88 kW a točivým momentem 300 N.m. Snadno se vytáčí, přičemž dostatek síly má už v nízkých otáčkách. Turboefekt tu neexistuje, jenom ve 2000 otáčkách, ve kterých vrcholí křivka točivého momentu, je znatelný citelnější zátah. Motor má kultivovaný běh, zvuk je však v kabině slyšet a dá najevo vznětový původ.
Líbila se nám také šestistupňová manuální převodovka. Na poměry kompaktů má velice krátké dráhy, páka se v kulise pohybuje jemně a bez zaváhání. Hlavice řadicí páky se příjemně drží, navíc je díky vyvýšené středové konzole dobře po ruce.
Motor je v duchu doby standardně spárován se systémem start/stop, nechybí ani ekologický mód, který lehce otupí reakce na sešlápnutí pedálu plynu. Takové řešení by ale Civic se vznětovou šestnáctistovkou vůbec nepotřeboval – testovaný agregát je totiž velice úsporný i bez tohoto režimu. Dálniční přesun znamenal spotřebu 4,6 litru na 100 kilometrů, i ve městě se spotřeba pohybovala jen lehce nad pěti litry. Závěrečný účet po týdnu testování měl hodnotu 4,9 litru na 100 km, což je skvělé číslo. Díky padesátilitrové nádrži lze navíc snadno ujet přes 1.000 kilometrů.
Jistý za všech okolností
K jízdě se Civicem Tourer nemáme nejmenších výhrad. Automobil skvěle drží stopu a perfektně tlumí nerovnosti. Nerozhodí jej ani kočičí hlavy – posádka o nich ví, od podvozku se ale neozývají žádné hlasité rány, pouze jemný dusot kol.
S jízdou v zatáčkách u modernizovaného Civicu pomáhá nový systém Agile Handling Assist, který přibrzďováním vnitřního kola supluje práci samosvorného diferenciálu. Funguje to nejen na papíře, ale také v reálu, auto se do zatáček nadšeně vrhá. Nedotáčivost jakoby tu neexistovala, čemuž pomáhá motor, který je proti dřívějšímu 2.2 i-DTEC lehčí o 47 kilogramů.
Honda Civic Tourer – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Honda Civic Tourer | Ford Focus Kombi | Peugeot 308 SW | Seat Leon ST |
Motor | 1.6 i-DTEC | 1.5 TDCi | 1.6 BlueHDI | 1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1597 | 1499 | 1560 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/4000 | 88/3600 | 88/3500 | 81/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 300/2000 | 270/1750-2500 | 300/1750 | 250/1500-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 193 | 194 | 191 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,1 | 10,5 | 10,1 | 11,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,8 | 3,8 | 3,2 | 3,8 |
Základní cena [Kč] | 485.900 | 476.990 | 492.500 | 455.900 |
O pohodlnou jízdu se starají zadní adaptivní tlumiče s třemi režimy nastavení (Normal, Comfort, Sport). Větších rozdílů mezi nimi si všimnete jen při ostré jízdě, kdy se v módu Comfort automobil o něco více zhoupne v zatáčkách a jeho záď mírně znervózní. Celou dobu je tak možné jezdit v nejtužším režimu Sport, ani ten totiž duši z posádky nevymlátí.
Civic nabízí bohatou sbírku bezpečnostních asistentů, které jsou dodávány v balíčku ADAS I za příplatek 19.000 korun. Systémy ale někdy fungovaly až zbytečně horlivě, což platí především pro varování před čelní srážkou a sledování objektů v mrtvých úhlech. Konkurence je na tom v daném ohledu podobně.
Testovaný exemplář byl vybaven diodovými světlomety. Diody tvoří pouze potkávací světla, ta dálková nadále využívají halogeny. Světlomety svítí opravdu dobře, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel funguje vcelku spolehlivě.
Závěr
Vzhled Hondy Civic Tourer jistě nepadne do oka každému, jinak ale automobil rozhodně má čím zaujmout – ať už je to obrovský a variabilní zavazadelník, velice úsporný turbodiesel nebo skvěle naladěný podvozek. Výhrady máme k ergonomii interiéru a pořizovací ceně. Základní stupeň S přijde s 1.6 i-DTEC na vysokých 485.900 korun, přičemž postrádá klimatizaci i autorádio. Podobně jako u Mazdy je pak nutné se smířit s pevně stanovenými stupni výbavy, příplatkových prvků je minimum. V závislosti na výbavě je možné si přikoupit jenom na paket bezpečnostních asistentů ADAS I, metalický lak, multimediální systém a navigaci.
Nejlevnější verze modelu | 460.900 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 485.900 Kč (1.6 i-DTEC/88 kW S) |
Testovaný vůz s výbavou | 659.800 Kč (1.6 i-DTEC/88 kW Lifestyle) |
Plusy
- Velice úsporný turbodiesel
- Příjemné naladění podvozku
- Obrovský zavazadelník
- Výborné řazení
- Netradiční vzhled
Minusy
- Horší ergonomie
- Menší prostor pro kolena na zadních sedadlech
- Vyšší základní cena