Honda CR-V– dokonalé silniční SUV
Honda CR-V byla v roce 1995 představena v Tokiu jako první počin značky v segmentu vozů SUV a od samotného počátku byla velmi úspěšná. Koncept s designem terénního auta a technikou přizpůsobenou převážnému provozu po zpevněných silnicích slavil úspěch. Ve stejném trendu pokračovala i druhá generace, která se od první příliš výrazně vzhledově neodlišovala. Navíc v roce 2005 dostala pod kapotu vynikající vznětový motor 2,2 i-CTDi. Ten její popularitu zejména v Evropě výrazně podpořil. I když se druhá generace stále těšila dostatečnému zájmu, současný trend ve vývoji lehkých SUV se pomalu posouvá trochu jiným směrem a tak Honda přispěchala s třetí generací, aby mohla být opět tím, kdo trend výrazně určuje a ne se jím nechává unášet.
Nová Honda CR-V vstupuje na trh s výrazně pozměněným image. Jeho cílem již není hrát si na „tereňák“, ale posouvat své vlastnosti více směrem nejčastějšího použití – silnici. Nový design karosérie kombinuje dva světy. Spodní část působí velmi mohutně jak se na SUV sluší, horní partie s kabinou posunutou hodně vpřed, se naopak blíží hladkým liniím vozům MPV. Neobvykle koncipovaná příď s dvojitou mřížkou chladiče a světlomety po straně evokuje usmívající se tvář, dává vozu nezaměnitelnou podobu. Přímo revoluce se udála v koncepci zádě, kde zmizelo vně uložené náhradní kolo předchůdců. To se přestěhovalo pod dno zavazadlového prostoru a zadní dveře mohly změnit směr svého otevírání vzhůru, tak jak si zákazníci přáli. Tato část tak získala velmi atraktivní podobu s dominujícími svítilnami ve sloupcích karosérie. Také boční pohled nabízí originální řešení. Horní linie oken se prudce svažuje jako u vozů kupé, ale střecha ji sleduje stejným směrem jen pozvolna. Výsledkem je velmi dynamický pocit při zachování dostatečné prostornosti i výhledu šikmo vzad. Hodně byla také vylepšena aerodynamika. Součinitel odporu vzduchu klesl o 12 procent hlavně díky optimalizaci proudění pod vozem. Rozměry vozu doznaly citelných změn, nicméně nesledují současný trend zvětšování. Délka je díky absenci náhradního kola o 105 mm kratší (4530), šířka nabrala 35 mm (1820), naopak výška ztratila 30 mm (1810). Rozvor náprav byl zkrácen o 10 mm (2620), rozchody kol vpředu i vzadu jsou nyní 1565 mm což znamená přírůstky 25 a 5 mm.
O pohon CR-V se starají opět dva motory – zážehový 2,0 i-VTEC a vznětový 2,2 i-CTDi. Zatímco vznětový je známý a osvědčený agregát, zážehový dvoulitr je zcela nový. Jeho koncepce je podobná jako u 1,8 z Civica a zaměřuje se především na větší efektivitu. Výkon 110 kW (150 k) při 6200 ot/min a točivý moment 192 Nm při 4200 ot/min je prakticky stejný s předchůdcem, ale jinak je vše jinak. Variabilní časování ventilů je spřaženo s ovládáním škrtící klapky a umožňuje při malém zatížení nastavit dlouhé otevření sacích ventilů. To má za následek, že i když je nepřirozeně hodně otevřená škrtící klapka, tak se část směsi zase vrátí zpět do sacího traktu a spoří se palivo. Nevznikají tak ztráty škrcením ve štěrbině kolem klapky a využívá se k jeho plnění pulzací. Tento režim pracuje v rozmezí otáček 1000-3500 ot/min. Díky použití nových povlaků na pístech a kvalitnějších materiálech snižujících hmotnost ojnic bylo o 10 procent sníženo tření. Společně s lepší aerodynamikou a novou šestistupňovou převodovkou se tak podařilo snížit průměrnou spotřebu na 8,1 l/100 km, což je o 0,9 l méně než u předchůdce. Ke snížení spotřeby o 0,2 l na současných 6,5 l/100km došlo také u vznětového motoru.
Jak je dnes nutné, intenzivně se vylepšuje aktivní i pasivní bezpečnost. Na aktivní se podílí jak velmi tuhá karosérie tak přepracovaná geometrie zavěšení kol. Použití vysokopevnostních ocelí se zvýšilo z 33,5 na 57 procent snížilo hmotnost o 28,7 kg a zvýšilo ohybovou pevnost o 32 procent. Přední náprava McPherson i zadní víceprvková dostaly větší kotevní pouzdra více tlumící přenos vibrací a geometrie byla naladěna ještě více pro silnici. Dalšími prvky jsou vyspělé elektronické systémy VSA (stabilizační), ABS, aktivní 4WD trvale pohánějící jen přední kola a připojující ta zadní jen v okamžiku ztráty adheze vpředu. EBD se stará o maximální využití čtyřech kotoučových brzd. Výrazně posiluje bezpečnost také aktivní tempomat, který sleduje vzdálenost vozu vpředu a reaguje jak ubíráním plynu tak i přibrzděním. V případě nebezpečí kolize také utahuje pásy a razantně brzdí. Příplatkové natáčecí světlomety zlepšují přehled o dění v zatáčkách. Vždy se natáčí pouze světlomet na té straně, kam vůz zatáčí.
V interiéru připomíná vůz kategorie SUV snad již jen zvýšená poloha sedadel. I nastupování bylo usnadněno snížením prahů o 30 mm. Přístroje před volantem jsou podsvíceny moderní modrou. Řadící páka je umístěna těsně u volantu na přístrojové desce pod displejem navigace. Ten může sloužit také jako obrazovka příplatkové kamery pro couvání. Bezpečnost při kolizi zajišťují airbagy vpředu na bocích i na bočních oknech. Využití prostoru pro posádku jde do extrému. Spoustu odkládacích prostor včetně dvou velkých uzavíratelných schránek před spolujezdcem a mezi sedadly doplňují držáky plechovek ve dveřích i zadní loketní opěrce. Velký zavazadlový prostor (524 l) lze zvětšit buď posunem zadních sedadel vpřed o 150 mm, nebo jejich sklopením. Zatímco sedák je dělen 60:40, opěradlo v poměru 40:20:40. Velmi originálním řešením je možnost rozdělení prostoru na dvě patra. Přepážku lze sklopit, vyjmout nebo umístit na dno zavazadlového prostoru, kde je pro ni přichystáno ukotvení.
Nová Honda CR-V se vydala zajímavým směrem a originalita jejího vzhledu jen podporuje nastoupenou cestu Hondy. Spousta změn byla provedena na základě ohlasů zákazníků, takže není důvod aby neměla úspěch. Na náš trh již vstoupila také a prodává se v cenách od 829.000 Kč za základní model 2.0 Elegance do 1.099.000 Kč za 2,2 Top Executive.
Honda CR-V vs.Toyota RAV4 5D vs. Suzuki Grand Vitara 5D | ||||||
CR-V 2,0 i-VTEC |
CR-V 2,2 i-CTDi |
RAV4 2,0 VVT-i |
RAV4 D4-D |
Grand Vitara II |
Grand Vitara II |
|
Délka [mm] | 4530 | 4530 | 4395 | 4315 | 4470 | 4470 |
Šířka [mm] | 1820 | 1820 | 1815 | 1815 | 1810 | 1810 |
Výška [mm] | 1810 | 1810 | 1685 | 1685 | 1695 | 1695 |
Rozvor [mm] | 2620 | 2620 | 2560 | 2560 | 2640 | 2640 |
Rozchod vpředu [mm] | 1565 | 1565 | 1560 | 1560 | 1540 | 1540 |
Rozchod vzadu [mm] | 1565 | 1565 | 1560 | 1560 | 1570 | 1570 |
Počet míst | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1498 | 1617 | 1465 | 1595 | - | 1580 |
Palivová nádrž [l] | 58 | 58 | 60 | 60 | 66 | 66 |
Motor | zážehový | př. vznětový | zážehový | př. vznětový | zážehový | př. vznětový |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 2204 | 1998 | 2231 | 1995 | 1870 |
vrtání/zdvih [mm] | 81/96,9 | 85/97,1 | 86/86 | 86/96 | 84/90 | 80/93 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 110/6200 | 103/400 | 112/6000 | 130/3600 | 103/6000 | 95/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 192/4200 | 340/2000 | 194/4000 | 400/2000-2600 | 183/4100 | 300/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 187 | 185 | 200 | 175 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,2 | 10,3 | 10,6 | 9.3 | 12,5 | 13,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 | 6,2 | 8,6 | 7 | 9,1 | 7,7 |