Honda CR-V Hybrid je novým pohonem pro japonské SUV: Zapomeňte na IMA!
Současné CR-V, vyráběné od loňska je už pátou generací vozu, který byl v 90. letech jedním z iniciátorů třídy vozidel pro volný čas. Na českém trhu je nabízena s jediným motorem, zážehovým 1.5 VTEC, už brzy však v nabídce přibude také hybridní verze.
Ač Honda vyrábí hybridy už od roku 1999, v modelu CR-V pohon kombinující spalovací motor s elektrickým nikdy nenabízela. Nové CR-V Hybrid je tak prvním „céervéčkem“ s tímto druhem pohonu.
V tomto týdnu se v rubrice bazar věnujeme právě hybridnímu hnacímu ústrojí Hondy, známém jako IMA. Jde o zkratku Integrated Motor Assist, což vlastně říká vše. A sice, že elektrický motor je tady primárně v roli pomocného pohonu, který zlepšuje vlastnosti poháněcího ústrojí.
Místo jednoho jsou dva
Pohon Honda Hybrid Performance je však něčím úplně jiným, než dosavadní Honda IMA. Ano, také spojuje výhody elektromotoru se spalovacím agregátem, v tomto případě se čtyřválcem, 2,0 litru s výkonem 135 kW, jehož známý systém proměnného časování rozvodu i-VTEC je nastaven tak, aby motoru umožnil pracovat v Atkinsonově cyklu. Nejde o nic nového, neboť už motor 1.8 i-VTEC (R18A) vídaný v obou předchozích generacích Civicu toto nabízel, samozřejmě bez propojení s elektromotorem.
Zásadní rozdíl mezi pohony Honda IMA a Honda Hybrid Performance tkví v jejich uspořádání. V IMA je použit pouze jeden elektromotor, vložený mezi spalovací motor a převodovku. Tou je buď variátor nebo v případě kupé CR-Z šestistupňový manuál.
U nového pohonu jsou použity elektromotory dva. Celý pohon se navíc obejde bez klasické mechanické vícestupňové převodovky. Takže jak to pracuje?
Ve třech režimech
V souvislosti s pohonem Honda Hybrid Performance se mluví o technice inteligent Multi-Mode Drive (i-MMD). Pohon v zásadě pracuje ve třech odlišných režimech. Prvním je čistě elektrický pohon, kdy jsou kola přímo poháněna trakčním elektromotorem. Napájen je z akumulátorů typu lithium-ion. Spalovací motor v tomto režimu neběží, takže auto v danou chvíli neprodukuje emise. Jde o režim určený primárně do města.
Druhý je hybridní mód. Jak název napovídá, pohonu se účastní jak elektromotor, tak také spalovací agregát. Ale pozor, druhý jmenovaný nikoliv v roli přímého pohonu nápravy, ale pouze coby pohon druhého elektromotoru, který je ve funkci generátoru elektrického proudu. To znamená, že v hybridním režimu vůz stále přímo pohání pouze trakční elektromotor. Současně jsou ale spalovacím motorem, respektive generátorem dobíjeny akumulátory. Výhodou tohoto režimu je solidní akcelerace, při současné, velmi nízké spotřebě paliva a emisích. I proto se uplatní zejména při jízdách mimo město.
Poslední režim počítá výhradně s pohonem spalovacím motorem a přijde vhod zejména na dálnici, tedy při vyšších rychlostech. Benzinový čtyřválec v daném režimu přímo pohání hnací nápravu vozidla. Spojení spalovacího motoru s pohonem nápravy zajišťuje třecí spojka, která je pouze v tomto režimu sepnutá. U výše zmíněných dvou je naopak rozpojena. Jelikož trakční elektromotor je s hnací nápravou spojený napevno, umožňuje při brzdění rekuperaci energie, kdy dobíjí akumulátor.
Plynule a tiše
Honda u nového hybridního pohonu CR-V slibuje zejména velmi plynulou jízdu včetně akcelerace a také nad očekávání nízkou úroveň hluku. V jakém režimu se pohon nachází, může řidiči sledovat na multifunkčním monitoru v režimu energetického diagramu. V Evropě bude nová Honda CR-V Hybrid představena říjnu 2018, přičemž dodávky k prvním zákazníkům mají začít na počátku příštího roku.