Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CR-V: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 1. 11. 2012 • 14:49
87
21
Zobrazit náhledy (87)
Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V Honda CR-V
Vyzkoušeli jsme novou Hondu CR-V na českých silnicích. Jaký udělala první dojem?

Praotec vozů kategorie SUV, Honda CR-V, přichází na náš trh už ve čtvrté generaci. Od roku 1997, kdy se vůz začal nabízet v Evropě, se změnilo mnohé. Pozice celosvětově nejoblíbenějšího SUV však zůstává – udrží si ji i nyní?

Po krátkém vyzkoušení musíme říci, že k tomu má rozhodně nakročeno. CR-V jde s dobou, takže i když délka 4570 mm a šířka 1820 mm zůstaly mezigeneračně zachovány, vůz se snížil o 30 milimetrů. S tím souvisí i o zhruba sedm procent vylepšená aerodynamika (přesné číslo nebylo zatím k dispozici). Do zavazadlového prostoru o základním objemu 589 litrů (+65 l) se nyní budou lépe nakládat těžká břemena: jeho hrana se totiž snížila o 25 mm na 665 milimetrů.

Opravdovým přínosem při jakémkoliv převozu větších předmětů je jednoduchý systém sklápění opěradel: stačí je jedním pohybem ruky odjistit a je hotovo. Sedáky se samy překlopí, hlavové opěrky spadnou a opěradla se sklopí dopředu, takže přesně zapadnou do mezery za vztyčenými sedáky. Výsledná plocha sice ve čtvrté generaci není úplně rovná, zato je oproti předchůdci o 140 mm delší (délka po přední opěradlo 1570 mm).

Sjednocena byla světlá výška a to na 165 milimetrů. Možná si pamatujete, že zatímco benzinové verze mívaly tuto hodnotu o 10 mm větší, vznětové specifikace se naopak mohly pochlubit světlou výškou „pouze“ 155 milimetrů. Vůz je také nezanedbatelně tužší, torzní tuhost se zvýšila o devět procent. Díky lepšímu odtlumení interiéru se podařilo snížit prostup vysokých frekvencí (zvýšit hodnotu absorbce u frekvencí 500 až 5000 Hz), zlepšení o 3 dB už by mělo být jasně slyšitelné.

Na povinnost denního svícení je SUV od Hondy připraveno, vpředu jsou do hlavních světlometů integrovány LED pásky. Služeb světelných diod využívají i zadní svítilny. Novinkou zde je možnost vybavení vozu bi-xenonovými světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel.

Nových elektronických pomocníčků je samozřejmě mnohem víc. CR-V může být nyní vybaveno například systémem pro udržování v jízdním pruhu (LKAS), aktivním elektrickým posilovačem či systémy známými z nového Civicu: omezovačem rychlosti, bezklíčovým vstupem a zapalováním, start-stopem nebo asistentem pro rozjezd do kopce.

Systém pohonu všech kol byl velmi výrazně přepracován. Systém DPS se dvěma čerpadly nahradil o šestnáct kilogramů lehčí systém E-4WD. Ten je konstrukčně velmi podobný nejnovějšímu systému Haldex, o spínání spojky a tím i připojení předních kol se stará tlak oleje generovaný řídicím čerpadlem. Připojení zadních kol je však aktivováno elektricky, takže systém se umí účinně na potenciálně nebezpečné situace připravit. Při přímé jízdě rovnoměrnou rychlostí je elektromotor pohánějící olejové čerpadlo vypnutý a CR-V se tak stává předokolkou. Naopak například při akceleraci z klidu je automaticky část výkonu poslána na zadní nápravu. Na sněhu či při rozjezdu do kopce na zledovatělé silnici pak k zadním kolům směřuje většina síly.

Pod kapotou najdeme zatím pouze dva motory: benzinový dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 114 kW a vznětovou verzi o objemu 2,2 litru s výkonem 110 kW. Novinkou je možnost pořízení verze s pohonem pouze předních kol – díky ní se pro CR-V otevírá další možnost růstu na našem trhu, protože touto možností se jí v podstatě zdvojnásobuje pole působnosti (prodeje SUV s jednou hnanou nápravou jsou překvapivě vysoké).

Pohon předních kol půjde kombinovat pouze s benzinovým motorem, manuální šestistupňovou převodovkou a prvními třemi výbavovými stupni z pěti. Základní cena za CR-V, 544.000,- Kč, je však velmi lákavá. My jsme však vyzkoušeli verze s pohonem všech kol, vybavené vznětovým čtyřválcem s manuální i automatickou převodovkou.

Honda CR-V 2013 - technická data a české ceny
Motor 2,0 i-VTEC 2,0 i-VTEC 2,0 i-VTEC 2,2 i-DTEC 2,2 i-DTEC
Převodovka 6M 4x2 6M 4x4 5A 4x4 6M 4x4 5A 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997 1997 2199 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 114/6500 114/6500 114/6500 110/4000 110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 192/4300 192/4300 192/4300 350/2000 350/2000
Max. rychlost [km/h] 190 190 182 190 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,0 10,2 12,3 9,7 10,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 7,4 7,5 5,6 6,6
Pohotovostní hmostnost [kg] 1456 1517 1542 1653 1712
Cena S [Kč] 544.000,- 599.000,- 639.000,- - -
Cena Comfort [Kč] 569.000,- 624.000,- 664.000,- 689.000,- 729.000,-
Cena Elegance [Kč] 619.000,- 674.000,- 714.000,- 739.000,- 779.000,-
Cena Lifestyle [Kč] - 754.000,- 794.000,- 819.000,- 859.000,-
Cena Executive [Kč] - 824.000,- 864.000,- 889.000,- 929.000,-

Jízda

Po usednutí na místo řidiče nás Honda velmi příjemně překvapila. Zpracování interiéru je velmi pečlivé a ergonomicky propracované. Jediné, co by možná mohlo někomu vadit, je počet a velikost tlačítek. Zvláště ta kolem barevné obrazovky na středovém panelu nejsou příliš velké, navíc si musíte chvíli zvykat na jejich ploché mačkání, protože díky mikrospínačům se tlačítko téměř nepohne směrem do palubní desky.

Pozice za volantem se velmi přiblížila osobním vozům, navíc se také zvětšilo prosklení zadní části vozu. Řidič tak má znatelně lepší výhled. Volant je příjemný na dotek (v kůži je až od prostřední výbavy Elegance) a je doslova poset tlačítky. Hračičkové si vyhrají, starší lidé ale asi budou trochu ztraceni. A nebo se naučí používat hlasové příkazy, byť budou muset s autem mluvit německy nebo třeba anglicky. Čeština není podporována.

Jízdně je CR-V rozhodně na výši, posilovač řízení není přehnaně aktivní a na kluzkém povrchu se dá adheze předních kol alespoň trochu odhadnout. To u konkurentů nebývá vždy samozřejmé. Naopak horší je to s místem v interiéru, navíc CR-V není možno pořídit v sedmimístném provedení.

Ale zpět za volant. Řazení převodových stupňů je u manuální převodovky bezproblémové, řadička se v kulise pohybuje jistě a takřka bez vůlí. Dráhy jsou na poměry vozů této kategorie kratší a spojka klade přirozený odpor. Pokud byste neviděli, jak vysoko sedíte, nejspíš byste netipovali, že sedíte v SUV. Místo, Honda CR-V velmi boduje, je odhlučnění. Vznětový motor takřka není slyšet, ozve se až ve vysokých otáčkách. Má dostatek síly, která přichází postupně a přeřadit je nutné až za čtyřmi tisíci. Velmi dobrý je i jízdní komfort, podvozek pěkně žehlí nerovnosti a člověk má z auta pocit stability.

Na krátké trase není možné vyzkoušet všechny systémy, přesto i v chumelenici dojde na radar: rozsvítí se několik oranžových kontrolek s upozorněním, že pokud bychom chtěli radar používat, máme si jej očistit. To znamená zbavit logo Hondy sněhu – právě pod ním totiž radar adaptivního tempomatu sídlí.

Rozjezdy jsou i na uklouzaném podkladu bezproblémové, pohon všech kol vás v nesnázích nenechá. Přesto mi přišlo, že by mohl posílat na zadní nápravu více točivého momentu, protože přední kola (na rozdíl od těch zadních) se občas několik desetin sekundy protáčela. Pečlivěji systém prozkoumáme v klasickém testu.

S manuální převodovkou jsme testovací trasu projeli se spotřebou zhruba 7,5 litru, automat si vyžádal o půl litru víc.

Související články

Témata
4. 9. 2013 20:42
Re: Zaujímavý porovnávací test
Presne tak, u Hondy sa mi vždy páčila férovosť, s akou uvádzajú spotrebu - mám skúsenosť už s viac ako piatimi Hondami a spotreba bola vždy taká, akú úvadzali, niekedy dokonca lepšia...

To sa mi napr. nepáči na nemeckých automobilkách, ktr. posľubujú hory doly a potom sa človek diví, že miesto 5,6 mu tam svieti 8,5...
1. 11. 2012 18:24
Re: Našincov
Ber to prosim ta s nadsazkou...ne vazne...
1. 11. 2012 16:50
Re: Našincov
Nejsi paranoidní? CR-V a Octavia mají zcela odlišnou klientskou základnu.
Avatar - Choochoo
1. 11. 2012 16:03
Re: Měkký plast
Co bys rekl na nalozeneho Rapida s 55kW??? >:-[]
Avatar - Choochoo
1. 11. 2012 16:02
Re: Zaujímavý porovnávací test
Porovnani spotreby je zajimave i v testu to davaj s nizsi poruchovosti a prakticnosti za plus CRV. Cena hovori rovnez jasne. Ac se v udavanych spotrebach vyrobci lisi o chlup, mereni Edmunds ukazuje na rozdil 1/4 ve prospech CRV. Spotreba snad nekdy i u CRV lepsi nez uvadel vyrobce. Osobni zkusenost s 3 Hondami rika to same, co vyrobce napise za to je auto schopne jezdit. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud