Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx: Dobrodružná povaha

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx
10 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (15)

Chcete si svobodně vyrazit na jakékoliv místo na naší planetě? Skvělým společníkem při dobrodružných výpravách vám bude nová Honda Africa Twin Adventure Sports.

Označení Africa Twin použila Honda poprvé u cestovního endura XRV650 v roce 1988, z nějž následně vznikl model XVR750, který v osmdesátých letech čtyřikrát triumfoval na Rallye Paříž-Dakar. Jenže jeho produkce skončila v roce 2003 a Honda se dlouho k tak slavnému odkazu neměla. Třetí generace, označená tentokrát CRF1000, se představila až v roce 2016. Původní dvouválcové „véčko“ nahradil řadový agregát a dlouhé dolaďování se japonské značce vyplatilo. Vždyť do příchodu aktuálního provedení se afrik po celém světě prodalo 87 000 kusů.

Více síly

Po čtyřech letech tu však máme zmodernizovanou verzi CRF1100L s řadou vylepšení, která afriku dostala zase na vyšší úroveň. My jsme zvolili cestovnější provedení Adventure Sports, které se na běžné silnice hodí více – do náročnějšího terénu jsme se nechystali. Největší změnou je použití většího řadového dvouválce. Vrtání zůstalo, ale zdvih se zvedl ze 75,1 na 81,5 mm, takže objem stoupl na 1084 cm3. Nová je hlava, větší klapka vstřikování (46 mm), vačky s větším zdvihem i přívěra ve výfuku. Nyní disponuje výkonem 75 kW (o 7 % více), točivým momentem 105 Nm (o 6 % více) a také plní emisní normu Euro 5. V porovnání s konkurencí sice trochu ztrácí, ale i tak má síly dostatek. Hlavně nás baví, jak se má čile k světu od nízkých otáček a rychle reaguje na přidání plynu. Motor je navíc o 2,5 kg lehčí a celá afrika zeštíhlela až o 5 kg, na což má vliv i hliníkový podsedlový rám. Dvouválec si slušně rozumí s dvouspojkovým šestistupňovým automatem. Převodovka funguje rychle a neznatelně, jen při rozjíždění a řazení mezi jedničkou a dvojkou si občas lehce škubne. Měnit rychlosti lze i páčkami na levé rukojeti – je to snadné a určitě zábavnější. Měnit manuální, automatický a sportovně automatický režim (převodovka nechá motor více vytočit a dříve podřazuje) lze i za jízdy. Jenže na přepínač na pravé straně palcem nedosáhneme, aniž bychom pustili plynovou rukojeť. Stejný problém máme při zapínání standardního tempomatu – tlačítko je daleko.

Více možností

Ale zpět k převodovce. Asi bychom příště zvolili manuál, u nějž lze spojkou regulovat sílu motoru na kluzkém povrchu. Afrika je sice přeplněna elektronickými pomocníky, ale ty zatím cit pro jízdu plně nenahradí. I když… Honda afriku vybavila šestiosým snímačem setrvačných sil IMU, který spolupracuje se škrticí klapkou motoru, kontrolou trakce i automatem. Jezdec si nyní může vybrat ze čtyř přednastavených režimů Tour, Urban, Gravel a Off-road. Navíc lze zvolit dvě vlastní nastavení. Možností jsou stovky a rozšiřuje je ještě nastavitelný podvozek Showa EERA za příplatek 50.000 Kč, který zvyšuje komfort při nižších rychlostech a stabilitu při vyšších. Zvolit lze také několik módů, navíc si můžete zadat, zda jedete sólo, ve dvou, nebo s kufry. V nastavení motocyklu a listování mezi jednotlivými složkami jsme se občas ztráceli, ale na podrobnější studování nebyl dostatek času. Naštěstí nový 6,5“ dotykový displej TFT je výborně čitelný, i když nám trochu uniká důvod, proč je pod ním ještě jeden, ukazující také rychlost.

Více zážitků

A jak Africa Twin jezdí? Skvěle! Chválíme skvělý přirozený posez s rukama nataženýma k širokým řídítkům tak akorát. Afrika přitom není žádná hračka pro malé děti, což až tak moc nejde k řidičově výšce 174 cm. Oceňujeme tedy zúžené sedlo, které je proti minulé verzi umístěno o 50 mm níže. Krásně dosáhneme nohama na zem, což zlepšuje manipulaci s motorkou, která s pohotovostní hmotností 250 kg není zrovna nejlehčí. Jakmile se však rozjedeme, ovládá se lehce. Do zatáček se sklápí přirozeně a nemusíte ji přemlouvat. Při dlouhých cestách si libujeme za vysokým štítkem, který lze nastavit do pěti poloh. Obtékající vítr téměř necítíme a ani při rychlostech lehce nad 130 km/h nám vzduch netrhá tělem a přilbou. Stroj se nevlní a působí velmi stabilně. Skvělý podvozek přitom i výborně filtruje nerovnosti.

Svět motorů 34/2020Svět motorů 34/2020 | Zdroj: Svět motorů

Nová Africa Twin v provedení Adventure Sports se standardním vyhříváním rukojetí, větší nádrží na 24,8 litru paliva, nabíječkou, připojením přes USB a konektivitou s Apple Car-Play je úžasná motorka. Vážně jsme se zabývali myšlenkou, že si vezmeme čtrnáct dní dovolenou a jen tak vyrazíme do odlehlých končin.

 

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx
Motorčtyřdobý řadový dvouválec SOHC
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem (cm3)1084
Výkon (kW/min-175/7500
Točivý moment (Nm/min-1)105/6250
Převodovka, sekundární převoddvouspojkový automat DCT 6°, řetěz
Startováníelektrické
Brzda přednídva kotouče 310 mm s ABS
Brzda zadníkotoučová 256 mm s ABS
PneumatikyP a Z 90/90-R21 a 150/70-R18
Rozvor (mm)1575 
Výška sedla (mm)850-870
Pohotovostní hmotnost (kg)250
Objem nádrže (l)24,8
Spotřeba (l/100 km)4,8
Základní cena (Kč)399 900
Cena ES DCT (automat + Showa EERA) (Kč)474 900

 

             

Plusy

  • Výborný podvozek
  • Bohatá možnost nastavení
  • Přirozený posez
  • Pružný motor

Minusy

  • Přepínání převodovky a tempomatu daleko od rukojeti

 

 

Vstoupit do diskuze (15)