Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx: Dobrodružná povaha

Leoš Káňa Leoš Káňa 29. 8. 2020 • 04:36
10
15
Zobrazit náhledy (10)
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx

Chcete si svobodně vyrazit na jakékoliv místo na naší planetě? Skvělým společníkem při dobrodružných výpravách vám bude nová Honda Africa Twin Adventure Sports.

Označení Africa Twin použila Honda poprvé u cestovního endura XRV650 v roce 1988, z nějž následně vznikl model XVR750, který v osmdesátých letech čtyřikrát triumfoval na Rallye Paříž-Dakar. Jenže jeho produkce skončila v roce 2003 a Honda se dlouho k tak slavnému odkazu neměla. Třetí generace, označená tentokrát CRF1000, se představila až v roce 2016. Původní dvouválcové „véčko“ nahradil řadový agregát a dlouhé dolaďování se japonské značce vyplatilo. Vždyť do příchodu aktuálního provedení se afrik po celém světě prodalo 87 000 kusů.

Více síly

Po čtyřech letech tu však máme zmodernizovanou verzi CRF1100L s řadou vylepšení, která afriku dostala zase na vyšší úroveň. My jsme zvolili cestovnější provedení Adventure Sports, které se na běžné silnice hodí více – do náročnějšího terénu jsme se nechystali. Největší změnou je použití většího řadového dvouválce. Vrtání zůstalo, ale zdvih se zvedl ze 75,1 na 81,5 mm, takže objem stoupl na 1084 cm3. Nová je hlava, větší klapka vstřikování (46 mm), vačky s větším zdvihem i přívěra ve výfuku. Nyní disponuje výkonem 75 kW (o 7 % více), točivým momentem 105 Nm (o 6 % více) a také plní emisní normu Euro 5. V porovnání s konkurencí sice trochu ztrácí, ale i tak má síly dostatek. Hlavně nás baví, jak se má čile k světu od nízkých otáček a rychle reaguje na přidání plynu. Motor je navíc o 2,5 kg lehčí a celá afrika zeštíhlela až o 5 kg, na což má vliv i hliníkový podsedlový rám. Dvouválec si slušně rozumí s dvouspojkovým šestistupňovým automatem. Převodovka funguje rychle a neznatelně, jen při rozjíždění a řazení mezi jedničkou a dvojkou si občas lehce škubne. Měnit rychlosti lze i páčkami na levé rukojeti – je to snadné a určitě zábavnější. Měnit manuální, automatický a sportovně automatický režim (převodovka nechá motor více vytočit a dříve podřazuje) lze i za jízdy. Jenže na přepínač na pravé straně palcem nedosáhneme, aniž bychom pustili plynovou rukojeť. Stejný problém máme při zapínání standardního tempomatu – tlačítko je daleko.

Více možností

Ale zpět k převodovce. Asi bychom příště zvolili manuál, u nějž lze spojkou regulovat sílu motoru na kluzkém povrchu. Afrika je sice přeplněna elektronickými pomocníky, ale ty zatím cit pro jízdu plně nenahradí. I když… Honda afriku vybavila šestiosým snímačem setrvačných sil IMU, který spolupracuje se škrticí klapkou motoru, kontrolou trakce i automatem. Jezdec si nyní může vybrat ze čtyř přednastavených režimů Tour, Urban, Gravel a Off-road. Navíc lze zvolit dvě vlastní nastavení. Možností jsou stovky a rozšiřuje je ještě nastavitelný podvozek Showa EERA za příplatek 50.000 Kč, který zvyšuje komfort při nižších rychlostech a stabilitu při vyšších. Zvolit lze také několik módů, navíc si můžete zadat, zda jedete sólo, ve dvou, nebo s kufry. V nastavení motocyklu a listování mezi jednotlivými složkami jsme se občas ztráceli, ale na podrobnější studování nebyl dostatek času. Naštěstí nový 6,5“ dotykový displej TFT je výborně čitelný, i když nám trochu uniká důvod, proč je pod ním ještě jeden, ukazující také rychlost.

Více zážitků

A jak Africa Twin jezdí? Skvěle! Chválíme skvělý přirozený posez s rukama nataženýma k širokým řídítkům tak akorát. Afrika přitom není žádná hračka pro malé děti, což až tak moc nejde k řidičově výšce 174 cm. Oceňujeme tedy zúžené sedlo, které je proti minulé verzi umístěno o 50 mm níže. Krásně dosáhneme nohama na zem, což zlepšuje manipulaci s motorkou, která s pohotovostní hmotností 250 kg není zrovna nejlehčí. Jakmile se však rozjedeme, ovládá se lehce. Do zatáček se sklápí přirozeně a nemusíte ji přemlouvat. Při dlouhých cestách si libujeme za vysokým štítkem, který lze nastavit do pěti poloh. Obtékající vítr téměř necítíme a ani při rychlostech lehce nad 130 km/h nám vzduch netrhá tělem a přilbou. Stroj se nevlní a působí velmi stabilně. Skvělý podvozek přitom i výborně filtruje nerovnosti.

Svět motorů 34/2020 Svět motorů 34/2020

Nová Africa Twin v provedení Adventure Sports se standardním vyhříváním rukojetí, větší nádrží na 24,8 litru paliva, nabíječkou, připojením přes USB a konektivitou s Apple Car-Play je úžasná motorka. Vážně jsme se zabývali myšlenkou, že si vezmeme čtrnáct dní dovolenou a jen tak vyrazíme do odlehlých končin.

 

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCTx
Motor čtyřdobý řadový dvouválec SOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 1084
Výkon (kW/min-1 75/7500
Točivý moment (Nm/min-1) 105/6250
Převodovka, sekundární převod dvouspojkový automat DCT 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzda přední dva kotouče 310 mm s ABS
Brzda zadní kotoučová 256 mm s ABS
Pneumatiky P a Z 90/90-R21 a 150/70-R18
Rozvor (mm) 1575 
Výška sedla (mm) 850-870
Pohotovostní hmotnost (kg) 250
Objem nádrže (l) 24,8
Spotřeba (l/100 km) 4,8
Základní cena (Kč) 399 900
Cena ES DCT (automat + Showa EERA) (Kč) 474 900

 

             

Plusy

  • Výborný podvozek
  • Bohatá možnost nastavení
  • Přirozený posez
  • Pružný motor

Minusy

  • Přepínání převodovky a tempomatu daleko od rukojeti

 

 

Související články

Témata
Avatar - palix
31. 8. 2020 12:06
Re: neskutocna masina
To je pravda, že počas dlhej cesty by sa poriadne preverili vzťahy :). Preto by som posádku vyberal veľmi prísne.
Uznávam, motorkami to bude zaujímavejšie - len tu je značne obmedzený výber ľudí z okruhu známych, ktorí vôbec jazdia na motorke nie ešte vyberať partiu, s ktorou by som chcel ísť.
Motorky sú tak trochu viac o akomsi životnom štýle, zrejme je potrebné poznať pár super ľudí a možno tá relatívne neznáma partia nakoniec bude lepšia ako dlhoroční kamaráti :).
Avatar - palix
31. 8. 2020 12:00
Re: Skvělá univerzální motorka, ALE
Presne tak - prístup k dielom je často jednoduchý, človek nepotrebuje zdviháky, montážne jamy... Aj mimo cesty je motorka často zábavná, pretože človek sa v tom môže "vŕtať"... Samozrejme najlepšie je, ak je technika spoľahlivá a robí sa len to, čo je nutné, prípadne sa nejako upravuje vzhľad...
Každopádne dnešné auto a staršia jednoduchá motorka sú z úplne iných svetov. Novodobé auto pomôže, pribrzdí, upozorní, riadi sa skoro ako počítačová hra... "Jednoduchá" motorka neodpúšťa chyby. Na motorke som ale oveľa viac sústredený a zapojený do jazdy - predsa len pri napr 90 km/h je to celkom silný závan vetra.
Avatar - kari.laz
30. 8. 2020 08:55
Re: neskutocna masina
To by asi bylo zábavnější na těch motorkách v partě lidí. Bavit se můžete přes intercomy i za jízdy.
Avatar - kari.laz
30. 8. 2020 08:54
Re: Skvělá univerzální motorka, ALE
Quisckshifter tam klidně může být obousměrný a klidně "neomezený" to už je na člověku, jak to potřebuje využít a chce, nebo nechce, ale ve spoustě situacích a i při rozjezdech si tu spojku užiješ a hlavně potřebuješ, aby jsi sz té motorky dostal to, co potřebuješ.
Avatar - kari.laz
30. 8. 2020 08:52
Re: Skvělá univerzální motorka, ALE
A u motorky ta "jednoduchost" , "surovost" platí dovjnásob. U ní tě nebaví nechat dělat zase sebe polovinu věcí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud