Honda IMA: lepší hybrid pro nový Civic
Honda Motor Co., Ltd. minulý týden zveřejnila své plány v oblasti blízké hybridní budoucnosti. Pod kapotu nového civiku se tak dostane nejen zbrusu nový čtyřválec 1.8 i-VTEC (103 kW), ale také vylepšený hybridní pohon Integrated Motor Assist (IMA).
O hybridních pohonech jsme s poslední době slyšeli hlavně ve spojení se jmény Toyota/Lexus. K výrazným průkopníkům však patří také Honda, která na japonském, americkém i na několika evropských trzích nabízí svůj Civic IMA, který spojuje čtyřválec 1,3 l (61 kW) s pomocným integrovaným elektromotorem (6,5 kW). Automobilka uvádí, že tento automobil má v praxi dynamiku vozu s motorem 1,6 l, ale s podstatně nižší spotřebou (kombinovaný cyklus 4,9 l/100 km). Elektromotor nemůže pracovat samostatně, pouze pomáhá zážehovému motoru při akceleraci, rekuperuje energii při brzdění, hnací ústrojí se samočinně vypíná, když automobil stojí.
Nový Civic bude bezesporu revolucí v oblasti designu, jak již Honda naznačila na letošním ženevském autosalonu. Aby se nezapomnělo ani na techniku, zveřejnila automobilka nedávno informace o novém čtyřválci 1.8 i-VTEC (103 kW), ale i o další generaci hybridu IMA.
Půjde opět o kombinaci zážehového motoru o objemu 1339 cm3, který je vybaven novým systémem inteligentního časování a zdvihu ventilů i-VTEC. Ten bude mít tři pracovní fáze, resp. tři hydraulické okruhy, které budou ovlivňovat pohyby ventilů (režim pro nízké otáčky, režim pro vysoké otáčky a volnoběh).
Oproti dosavadnímu IMA se nová generace chlubí dvacetiprocentním zvýšením výkonu, což odpovídá schopnostem zážehové jednotky o objemu 1,8 l, zatímco spotřeba paliva se proti současnému Civiku IMA snížila o 5 %. Snížila se také velikost celého zařízení, když v zavazadelníku zabírá místo 68 l jen 59 l (tj. -13%).
Kvůli efektivnímu využití energie byla pozornost zaměřena na další snížení ztrát hnacího ústrojí. Při bzrdění motorem se nyní ventily zcela uzavírají (spalování benzínu přerušeno), což sníží ztráty prouděním asi o 10 % a umožní rekuperovat tuto energii v generátoru.
Elektromotor vyvinutý samotnou automobilkou má vyšší hustotu vinutí a vysokovýkonné magnety, které společně umožnily 1,5násobné zvýšení výkonu při zachování stejných rozměrů elektromotoru. Akumulátorová sada má asi o 30% vyšší kapacitu, je účinněji chlazena a má vyšší odolnost vůči vibracím a tedy delší životnost.
Stojí-li vozidlo, motor je vypnutý (nulová spotřeba paliva). Při startování a akceleraci pracuje motor v režimu časování a zdvihu ventilů určeném pro nízké otáčky s asistencí elektromotoru, s vyššími otáčkami dochází k přestavění i-VTEC na vysokootáčkové nastavení. Při konstantní jízdě, kdy k překonání jízdních odporů stačí výkon elektromotoru je spalovací motor vypnut (nespaluje se benzín, ventily jsou uzavřeny) a vozidlo je poháněno pouze elektromotorem. Při zpomalování zůstává motor mimo provoz a energie je rekuperována pomocí generátoru do akumulátorů.
Nejvyšší výkon spalovacího motoru činí 70 kW při 6000 ot./min, nejvyšší točivý moment činí 123 Nm při 4500 ot./min. Elektromotor doplňuje celkovou vnější charakteristiku hnacího ústrojí o nejvyšší točivý moment 105 Nm mezi 0 a 1160 ot./min a disponuje nejvyšším výkonem 15 kW ve 2000 ot./min.