Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Insight: Konec výroby se nezadržitelně blíží

Honda Insight
Honda Insight
Honda Insight
Honda Insight
42 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Honda ještě letos utne svůj hybrid Insight. Důvodem je nezájem zákazníků. Výroba bude ukončena v létě.

Honda 28. února oficiálně oznámila, že letos skončí výroba hybridu Insight. Druhá generace se právě přestává nabízet v Evropě, například z Kanady zmizela na konci loňského roku. Start prodeje aktuální řady byl ovšem velice slušný, jen za první rok (2009) si klienti koupili přes 130 tisíc aut, z toho 20,5 tisíce v USA a 15,4 tisíce v Evropě. Zájem však postupně slábl, odbyt v loňské sezóně byl již velmi tristní. Za mořem našla hybridní honda jen 4,8 tisíce zákazníků a na starém kontinentu ani ne 1.300. Ukončení produkce se tak nelze divit.

Pojďme se krátce podívat do historie. Vývoj hybridu předznamenal sportovně tvarovaný koncept J-VX z Tokia 1997. Následoval zlatý předprodukční VV Hybrid (1999), z něj vzešlá sériová Honda Insight ZE1 se začala vyrábět v prosinci 1999. S tou současnou ale neměla moc společného, šlo o třídveřový futuristický hatchback se součinitelem odporu vzduchu 0,25 připomínající spíše kupé. Byla také pouze dvoumístná a v Evropě je opravdovým exotem. Jednalo se zároveň o první sériový model značky s hybridním systémem IMA (Integrated Motor Assist). Ten sestával z litrového tříválce řady ECA s 50 kW a desetikilowattového elektromotoru. Auto měřilo ani ne 3,95 m, bylo postaveno na podvozku s rozvorem 2,4 m a nevážilo ani 900 kg. Výroba v Suzuce běžela do září 2006, prodalo se však jen 17.020 kusů. Celosvětově!

Současná končící druhá generace ZE2 se coby studie objevila v Paříži 2008 a doma v Japonsku se začala prodávat v únoru 2009. Tentokrát pětidveřový hatchback délky bezmála 4,4 m snese srovnání s aktuální Toyotou Prius. Ale pozor, nejedná se o tak úplně přímé konkurenty, protože Insight využívá mnohem kratší platformu Jazzu s rozvorem 2555 mm. Pod kapotu dostal tentokrát standardně čtyřválec VTEC objemu 1,34 l se 73 kW a znovu elektromotor o necelých 10 kW. Druhý Insight ale vzhledem k nárůstu rozměrů značně přibral, váží přes 1,2 tuny. O přenos točivého momentu (167 N.m v případě benzinové jednotky a „elektrických“ 79 N.m) dopředu se stará bezestupňová převodovka CVT. První úpravy hlavně podvozku evropské specifikace přišly již v roce 2010, na podzim 2011 pak Insight prošel mírnou modernizací vzhledu. Tehdy se také na domácím trhu objevil model Exclusive, který měl v útrobách místo původního motoru patnáctistovku s 82 kW z kupé CR-Z.

Japonská automobilka se ale nevzdává. Sama nevyloučila, že se možný nástupce v budoucnu objeví. Mimochodem, v České republice bylo zaregistrováno dle dat Svazu dovozců automobilů celkem 52 exemplářů druhé řady, za poslední dva roky však pouze dvojice.

Vstoupit do diskuze (13)