Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hospodářská krize ovlivnila také společnost Bosch v ČR, rok 2009 bude obtížný

Ondřej Láník
Diskuze (1)
V roce 2008 poprvé po šestnácti letech se obrat mírně snížil na 1.316 milionů euro. Ale konsolidovaný obrat - pouze prodej třetím stranám na českém trhu – činil 526 miliónů euro, což stále představuje mírný nárůst o 1,5 %.

Celosvětové hospodářské zpomalení mělo vliv i na hospodaření společnosti Bosch v České republice v uplynulém roce. V roce 2008 poprvé po šestnácti letech se obrat, včetně dodávek pro jiné společnosti Bosch, lehce snížil na 1.316 milionů euro. Ale konsolidovaný obrat - pouze prodej třetím stranám na českém trhu – činil 526 miliónů euro, což stále představuje mírný nárůst o 1,5 %.

Obchod s automobilovými technologiemi, který tvoří většinu celkového obratu, byl zasažen globální hospodářskou krizí nejvíce. Naopak obchod s průmyslovými technologiemi a technikou budov ještě zaznamenal meziroční růst. V této oblasti se díky dostatku poptávky v první polovině roku projevilo zpomalení až v posledním čtvrtletí roku 2008.

Společnost očekává pro rok 2009 obtížné obchodní prostředí. “Z dnešního pohledu nemůžeme ještě říci, jaký tento obchodní rok bude,“ řekl Dr. Karl Strobel, Reprezentant Bosch Group v ČR. „Musíme zvládnout obtížné balancování mezi úsporami a důležitými investicemi do budoucnosti. Takže zatímco jsou veškeré nákladové položky kriticky přezkoumávány, budou pokračovat všechny na budoucnost zaměřené projekty a inovace. Například jsme loni dokončili novou investici - sídlo a výrobní závod Bosch Rexroth v Brně a ve spolupráci s univerzitami a průmyslovými školami nadále investujeme do vysoce kvalifikovaných inženýrů” doplnil. Bosch se snaží udržet své kmenové zaměstnance a dál investuje do jejich vzdělávání.

Počet zaměstnanců Bosch Group v České republice klesl o zhruba 800 osob na 8.270. Především výrobní závody zaměřené na automobilovou techniku musely snížit stavy svých zaměstnanců. „Společnost se chce vyhnout dalším drastickým snižováním stavu zaměstnanců. Našim cílem je projít touto obtížnou fází pokud možno s naším kmenovým personálem,” řekl Franc Gruber, ředitel závodu Diesel v Jihlavě. Bosch se proto snaží využívat veškeré nástroje Zákoníku práce a pozastavil nábor nových zaměstnanců. Přistoupil již ke zkrácení pracovní doby a přešel z 12 na 8hodinový model směn.

Automobilové závody v Jihlavě a Českých Budějovicích již zavedly kratší pracovního týden – čtyřdenní. Pokouší se také o zavedení kont pracovní doby. Tento nástroj ze Zákoníku práce by mohl účinně řešit problém zaměstnanosti. Bohužel obsahuje v současné podobě podmínku maximální doby trvání 52 týdnů. „To se odpovědnému zaměstnavateli nezavádí snadno, jelikož současná hospodářská recese vykazuje delší cyklus. Prodloužení doby trvání by usnadnilo využití tohoto nástroje, který podporuje flexibilitu,“ dodal Gruber.

Snahu o udržení kmenových zaměstnanců a jejich přípravu na budoucí oživění trhů Bosch dokazuje také tím, že pokračuje ve všech dříve naplánovaných vzdělávacích programech pro zaměstnance. Neomezuje spolupráci s učňovskými středisky a hlavními českými technickými univerzitami, kde nabízí témata diplomových prací a pořádá soutěž Cena Bosch - Technik roku. Bosch také prodloužil o další dva roky úspěšný Evropský projekt koordinovaného vzdělávání pedagogů v odborném školství, který financuje a provádí společně s firmami ŠKODA AUTO a Scania.

Náročná technicky vyspělá výroba a s ní spojený aplikační vývoj produktů v budoucnosti povede k poptávce po lidech, kteří budou schopni zachytit tento trend od "továrny k laboratoři". Například v závodě v Českých Budějovicích společnost vybudovala důležité vývojové a zkušební středisko pro benzínové systémy, které v současné době zaměstnává okolo 300 vývojových inženýrů a techniků. Technické inženýry a profese jako je mechatronik bude Bosch dlouhodobě vyhledávat.

Výrobní závody pro automobilovou techniku - Bosch Diesel s.r.o. v Jihlavě a Robert Bosch spol. s r.o. v Českých Budějovicích jsou stále největšími a nejlépe hodnocenými zaměstnavateli ve svých regionech. Závod v Českých Budějovicích obdržel po čtvrté v řadě ocenění “Zaměstnavatel roku” v Jihočeském kraji a absolutně na celorepublikovém žebříčku se umístil na třetím místě. Závod dosáhnul výborného výsledku na celoevropském automobilovém poli, když získal VDA cenu za logistiku 2009.

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Avatar - lordlord
4. 4. 2009 16:18
.
nekteri lidi, co vedeli, ze budou propusteny, sabotovali vyrobu