Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

HRG 1500 (1936 až 1956): Lehké britské roadstery z hrabství Surrey

Karel Haas
Diskuze (0)

Malá britská automobilka HRG vyráběla před druhou světovou válkou i po ní roadstery HRG 1500 s pohonem zadních kol čtyřválci Meadows a později Singer.

Mezi méně známé britské automobilky patří HRG Engineering Company, známá jako HRG, založená v roce 1936 v Tolworthu (hrabství Surrey). Jejími zakladateli byli Edward Halford, Guy Robins a Ronald Godfrey a pro název automobilky zvolili počáteční písmena svých příjmení. Major Ted Halford byl v letech 1933 až 1936 odpovědný za vývoj sportovního vozu Vale Special, Guy Robins byl konstruktérem lehkých vozidel Trojan a Ron Godfrey založil spolu s Archibaldem Frazer-Nashem v roce 1910 londýnskou automobilku GN Cycle-Cars. Tito tři společníci začali v prostorách továrny na převodovky na Hampden Road v Norbitonu (Surrex) kusově vyrábět první vozy HRG.

Ron Godfrey a Ted Halford se poprvé setkali v roce 1935 při závodech v Brooklands a dohodli se na vývoji nového sportovního vozu. Během vývoje přibrali do party Guye Robinse a výsledkem jejich usilovné práce byl dvoumístný prototyp poháněný řadovým čtyřválcem Meadows 4ED s rozvodem OHV. Design vozů HRG byl ovlivněn předchozí činností Rona Godfreye v automobilce GN, a zvláště osobností spoluzakladatele Frazer-Nashe. První lehké vozy HRG s motory Meadows stály 395 liber, což byla zhruba polovina ceny vozu Aston Martin s motorem o objemu 1,5 litru.

Motory a převodovky Singer

V roce 1938 začala automobilka HRG vyrábět model HRG 1100 s kratším rozvorem (2527 mm), poháněný 1,1litrovým čtyřválcem s rozvodem OHC, převzatým z modelu Singer Bantam Nine. O rok později začal také HRG 1500 používat 1,5litrový čtyřválec Singer s rozvodem OHC z modelu Singer Twelve (později Singer Roadster) a nahradil starý motor Meadows s rozvodem OHV. Vozů HGR 1500 s motory Meadows bylo v letech 1935 až 1939 vyrobeno jen 26 kusů.

Zážehový řadový čtyřválec Singer (foto) měl objem 1496 cm3 (vrtání x zdvih: 68 x 103 mm) a se dvěma karburátory SU měl nejvyšší výkon 65 koní (48 kW) při 4800 ot/min a točivý moment měl vrchol 113 Nm při 2400 otáčkách. Točivý moment se přenášel na zadní kola přes mechanickou čtyřstupňovou převodovku. Vůz s pohotovostní hmotností 760 kg dosahoval maximální rychlost 145 km/h a z klidu na stovku zrychlil za 16 s. Klasický podvozek měl vpředu tuhou nápravu odpruženou podélnými čtvrteliptickými listovými péry a vzadu rovněž tuhou nápravu s pérováním půleliptickými listovými péry. Na všech 17palcových (později 16“) kolech měl HRG 1500 bubnové brzdy.

Řadový čtyřválec s rozvodem OHC byl umístěn podélně a poháněl zadní kola. Všimněte si umístění náhradních svíček Řadový čtyřválec s rozvodem OHC byl umístěn podélně a poháněl zadní kola. Všimněte si umístění náhradních svíček

Podobal se MG T-Type

Dvoumístný roadster HRG 1500 (foto) s hliníkovou karoserií měl rozvor náprav 2616 mm a vnější rozměry 3658 x 1397 x 1321 mm (délka x šířka x výška). Dlouhou přídí, chromovanou maskou chladiče, umístěním světlometů, drátovými koly s centrální maticí, šikmými horními hranami dveří a malými blatníky nezakrývajícími kola se nápadně podobal roadsteru MG T-Type, vyráběnému od roku 1936. V letech 1939 až 1956 (s válečnou přestávkou) bylo vyrobeno 111 vozů HRG 1500.

Po skončení druhé světové války byla výroba HRG 1500 obnovena v provedení totožném s předválečným. Po skončení druhé světové války byla výroba HRG 1500 obnovena v provedení totožném s předválečným.

Během druhé světové války byla výroba vozů HRG 1100 a 1500 přerušena a po válce obnovena v provedení totožném s předválečným. Na stejném podvozku s rozvorem 2616 mm stavěla automobilka HRG model 1500 Aerodynamic (foto). Byl dlouhý 4115 mm, přední blatníky měl prodloužené až za dveře a měl dlouhou dopředu se svažující příď se zapuštěnými světlomety a maskou chladiče těsně nad nárazníkem. Karoserie zhotovovala pro HRG firma Fox & Nicholl, ale kvalita nebyla valná. Do roku 1949 bylo postaveno 45 kusů těchto vozů.

HRG 1500 Aerodynamic měl přední blatníky prodloužené až za dveře a dlouhou, dopředu se svažující příď se zapuštěnými světlomety. HRG 1500 Aerodynamic měl přední blatníky prodloužené až za dveře a dlouhou, dopředu se svažující příď se zapuštěnými světlomety.

Guy Robins opustil v roce 1950 firmu HRG a S. R. Proctor se stal technickým ředitelem. Do roku 1956, kdy byla výroba sportovních vozů ukončena, vzniklo kolem 240 vozů, včetně jednoho kusu z roku 1938 s motorem z modelu Triumph Gloria. I po roce 1956 zůstala firma HRG funkční a prováděla vývojovou činnost pro jiné firmy, např. Volvo. Veškerou činnost ukončila v roce 1966.

Na závodech

Tovární závodní tým Ecurie Lapin Blanc dosáhl s vozy HRG 1500 několik výrazných úspěchů. V roce 1938 skončila dvojice Peter Clark a Marcus Chambers celkově na 10. místě na 24hodinovém závodu v Le Mans, což bylo nejlepší umístění britského vozu. V následujícím roce se Clark a Chambers vrátili a vyhráli třídu do objemu 1,5 litru.

V roce 1947 skončil Chambers na Grand Prix des Frontières v Chimay na třetím místě a HRG vyhrálo soutěž týmů na Empire Trophy na ostrově Man. V roce 1948 byl Chambers čtvrtý v Chimay a HRG vyhrál týmovou soutěž na 24hodinovce ve Spa. Šéf týmu Peter Clark zde poprvé využíval rádiovou komunikaci mezi jezdci a techniky v boxu. V roce 1949 vyhrál tým HRG znovu ve Spa a v Le Mans vyhráli Eric Thompson a Jack Fairman třídu do 1,5 litru (celkově byli osmí) na voze HRG Le Mans Lightweight (foto).

V roce 1949 vyhráli Eric Thompson a Jack Fairman v Le Mans třídu do 1,5 litru na voze HRG Le Mans Lightweight. V celkovém hodnocení byli osmí. V roce 1949 vyhráli Eric Thompson a Jack Fairman v Le Mans třídu do 1,5 litru na voze HRG Le Mans Lightweight. V celkovém hodnocení byli osmí.

Ze všech vyrobených vozů HRG (majitelé jim říkali Hurg) jich přežilo do současnosti přes dvě stovky a několik z nich ještě i po šedesáti letech závodí. Například tři vozy týmu nazvaného tradičně Ecurie Lapin Blanc vyhrály v roce 2006 závod veteránů v Donington Parku. Majitelé těchto unikátních vozů jsou organizováni v HRG Association.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme