Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hybridní autobus Scania Citywide Euro 6 na bionaftu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Scania rozšiřuje svoji nabídku vozidel s alternativními pohonnými systémy o hybridní autobusy, jejichž vznětové motory mohou spalovat stoprocentní bionaftu.

Scania se věnuje provozním zkouškám hybridních pohonných systémů přes dvacet let. Nyní uvedená robustní koncepce paralelního hybridu bude vyráběna ve velkém objemu pro nákladní vozidla i autobusy, což mimo jiné zaručí plné servisní pokrytí v globální servisní síti Scania.

Nový hybridní systém je součástí modulární řady hnacích ústrojí Scania, která v nespočtu kombinací pohánějí autobusy i nákladní vozidla. Na počátku se bude hybridní systém nabízet pro 12m a 14,8m autobusy se dvěma, respektive třemi nápravami.

Tyto autobusy se vyznačují uspořádáním s nízkou nástupní výškou, takže z výhod udržitelné mobility bude možné těžit v rozmanitých aplikacích. Autobusy mohou být specifikovány pro pohodlný provoz ve městě, stejně jako na příměstských nebo dálkových linkách.

Srdcem hybridního hnacího ústrojí je 9,3litrový motor Scania ve výkonových stupních 184, 206 nebo 235 kW, přičemž poslední varianta je vybavena výhradně technologií SCR a je kompatibilní až se stoprocentní bionaftou.

Motor je propojen se standardní dvanáctistupňovou mechanickou převodovkou Scania se systémem automatizovaného řazení Scania Opticruise. Jedná se o běžné komponenty, jejichž údržbu a opravy lze provádět v každém servisu Scania.

Mezi motor a převodovku je zařazena hybridní jednotka tvořená elektrickým soustrojím (elektromotorem a generátorem) a automatickou spojkou. Jmenovitý výkon elektrického soustrojí činí 150 kW, točivý moment je 1050 N.m.

Olej pro hybridní jednotku je společný s převodovkou a jeho chlazení obstarává chladič v převodovce. Vazbu mezi střídavým proudem z elektrického soustrojí a stejnosměrným proudem z akumulátorů zajišťuje invertor namontovaný na podvozku.

Lithium-iontové baterie uložené spolu s DC/DC měničem a chladicí jednotkou na střeše na přídi autobusu pod vybouleným krytem disponují kapacitou 1,2 kWh. Jako volitelné příslušenství bude možné dovybavit střechu po celé délce uhlazenými deflektory vzduchu, kryjící všechny prvky hybridního ústrojí a větrání na střeše.

Konstrukce paralelního hybridu disponuje nouzovým dojezdovým režimem pro případ poruchy, takže ani za této situace nevznikne potřeba vlečení. Obecně se dá říci, že hybridní ústrojí a baterie zvýší hmotnost autobusu asi o 600 kg. Očekávaná životnost baterií činí pět až 7sedm let, což přispívá ke konkurenceschopné návratnosti investice.

Z pohledu řidiče je ovládání stejné jako u autobusu s automatickou převodovkou, což usnadňuje střídání za volantem různých autobusů u velkých vozových parků.

Tlačítkový volič převodovky má pozice D, N a R. Vozidlo se rozjíždí na elektřinu, motor přitom běží na volnoběh. Po dosažení příslušné cestovní rychlosti se zapojí plně mechanický pohon.

Systém Scania Driver Support průběžně informuje řidiče o stylu jízdy, čímž mu poskytuje potřebnou asistenci.

V režimu nízkého točivého momentu je aktivován systém hybrid eco-roll, kdy je vozidlo poháněno nebo brzděno elektrickým soustrojím, zatímco motor běží na volnoběh. Na zastávkách při otevření dveří nebo po zařazení neutrálu a aktivaci parkovací brzdy dochází k vypnutí spalovacího motoru.

Všechny hybridní autobusy Scania jsou vybaveny komunikátorem Scania, který zajišťuje spojení se systémem Scania Fleet Management. Tento systém nabízí kancelářské rozhraní pro komplexní monitorování provozu a analýzu údajů o vozidlech a řidičích.

Kromě toho lze podle potřeb jednotlivých provozovatelů ušít na míru i školení řidičů Scania.

Nasazení hybridního systému Scania spolu s DC/DC měničem a funkcemi start-stop a hybrid eco-roll zajišťuje úsporu paliva v rozmezí 20 až 25 procent, tj. 1,2 až 2,5 litru na hodinu provozu. Autobus je certifikován podle cyklu SORT s hybridním hnacím ústrojím.

Kombinovanou úsporou paliva o 20 až 25 procent a použitím bionafty (u výkonového stupně 320 k) lze snížit emise CO2 o 60 až 65 procent. Úspory samozřejmě závisí na podmínkách provozu a charakteru trasy.

V typickém městském provozu s vytížením 10 až 12 hodin denně lze očekávat návratnost investice 7,5 až 9 let, v příměstském provozu se návratnost zkracuje na 5,5 až 7,5 let. Výpočet je založen na provozní životnosti 10 let s vytížením 330 pracovních dní ročně.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Norge
25. 11. 2014 15:29
City
.. vyrazne (!) vylepsenie je aj v priestore pracoviska vodica a vela ineho, tak drzim palec :yes: