Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai a Kia odhalují novou platformu pro elektromobily. Jako první ji použije Ioniq 5

David Bureš David Bureš 2. 12. 2020 • 13:08
52
2
Zobrazit náhledy (52)
Hyundai-Kia platforma e-GMP Hyundai-Kia platforma e-GMP Hyundai-Kia platforma e-GMP Hyundai-Kia platforma e-GMP Hyundai-Kia platforma e-GMP Hyundai-Kia platforma e-GMP Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai 45 EV Concept Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975) Hyundai Pony (1975)

Korejský koncern následuje trend a představuje architekturu vyvinutou výhradně pro elektromobily. Neznamená však konec platforem známých ze současných vozů.

Korejská automobilka Hyundai Motor Group je velmi aktivní v oblasti elektrického pohonu, a tak se nyní přidává k ostatním výrobcům a představuje platformu vyvinutou výhradně pro elektromobily. Je výsledkem našeho přes 20 let trvajícího vývoje elektroaut, tvrdí o architektuře nazvané e-GMP šéf vývoje automobilky Albert Biermann.

Takzvaná elektrická globální modulární platforma (e-GMP) se v sériové výrobě objeví už v příštím roce, jako první ji použije chystaný model Hyundai Ioniq 5 vycházející z konceptu 45. Ten se má v evropském prodeji podle Biermanna objevit někdy během dubna a května 2021. Použije ji však také Kia, a to pro svůj zatím nepojmenovaný automobil.

Ne pro všechny

Nová platforma má přitom hrát klíčovou roli v rozvoji automobilky v oblasti elektromobility. Do roku 2025 chystají značky korejského koncernu hned 23 čistě elektrických modelů. Zajímavostí přitom je, že e-GMP použije podle aktuálních plánů „jen“ zhruba 11 z nich.

Vedení totiž zdůrazňuje, že pro elektromobily i nadále počítá také s platformami odvozenými z aut s běžným pohonem spalovacím motorem. Jestliže tak e-GMP je určena pro vozy segmentů C, D a E, v menších segmentech Hyundai-Kia chce nadále používat architektury odvozené od konvenčních modelů. To už je třeba případ dnešního Hyundaie Kona EV nebo Kie e-Soul. Hlavní předností e-GMP je každopádně to, že plně umožňuje využít vývoj elektrického pohonu.

 „Prostřednictvím platformy E-GMP založené na pohonu zadních kol rozšiřujeme naše technologické vedoucí postavení do segmentů, v nichž zákazníci požadují vynikající jízdní dynamiku a mimořádnou provozní efektivitu,“ vysvětluje Biermann.

Výhodou pro automobilkou je pak zjednodušení a zrychlení vývoje aut s takovou technikou. Je totiž natolik flexibilní a univerzální, že lze užít v modelech různé velikosti. Do budoucna se pak počítá s jejími deriváty, díky nimž by se mohlo její užití dále rozšířit.

Základem zadokolka

Hyundai Kia jde tak podobnou cestou jako koncern Volkswagen Group, kdy platforma určená výhradně pro elektromobily v základu používá pohon zadních kol, a alternativou v podobě čtyřkolky. U elektroaut se to jeví jako výhodnější řešení, Biermann navíc přiznává, že automobilka chystá s e-GMP postavit i vůz s výkonem až 600 koní (441 kW), pro něhož by pohon předních kol byl značně limitující. Takové auto bude pravděpodobně nabízeno s logy Hyundai N.

Také další základní charakter je podobný jako u jiných platforem tohoto typu. Rozvor bude u těchto vozů co nejdelší, pro maximalizaci prostoru pro baterie umístěných v podlaze, zatímco převisy karoserie budou díky kompaktním elektromotorům co nejkratší. Platforma přitom umožňuje postavit v současné podobě auto až s třímetrovým rozvorem a celkovou délkou pěti metrů. Aktuálně se v závislosti na voze počítá s dojezdem až 500 kilometrů na jedno nabití podle metodiky WLTP.

V konstrukci se počítá s pětiprvkovým zavěšením zadních kol pro zajištění odpovídajícího komfortu. Unikum je pak i náprava s integrovaným pohonem (IDA – Integrated Drive Axle), která jako první na světě kombinující ložiska kol s hnací hřídelí k přenosu hnací síly na kola.

Myslelo se také na bezpečnost, hlavně z hlediska baterií. Proto nosná konstrukce akumulátoru využívá ultra vysokopevnostní ocel, doplněnou o prvky z oceli tvářené za tepla. Energii nárazu pak účinně pohlcují deformační zóny karoserie a podvozku ve spojení s trasami pro rozptýlení nárazové energie; pomáhá i těsné spojení centrální části akumulátorového modulu s karoserií vozu. Konstrukce předního A-sloupku pro rozložení nárazových sil zase zamezuje deformaci prostoru pro posádku.

Nová řešení

Baterie pak budou v autě uloženy ve standardizovaných modulech, které budou přizpůsobeny různému použití. Automobilka přitom bez bližších podrobností zdůrazňuje, že akumulátor dosáhne nejvyšší objemové hustoty v rámci všech jejích dosavadních systémů, což pomůže dojezdu. Částečně na tom má podíl vylepšený systém chlazení s novou oddělenou konstrukcí bloku chlazení, díky níž může být akumulátorový modul kompaktnější. Chlazení je mimochodem pro elektrovozy netradičně olejové.

Díky zvýšení energetické hustoty (zhruba o 10 %) a využití menšího počtu komponentů jsou akumulátorové moduly lehčí, lze je zabudovat níže v rámci karoserie, a uvolnit tak více místa v kabině. Ta bude mít s ohledem na umístění baterií rovnou podlahu, bez klasického tunelu, známého z konvenčních aut.

video

Výhodou nové techniky je také možnost využití 800V dobíjení, které bude standardem. Umožní to zrychlení nabíjení, když automobilka slibuje dobití baterií na 80 % jejich kapacity za pouhých 18 minut. Zároveň je však výhodou to, že auta s touto platformou zvládnout fungovat i při 400V, které je dnes běžně rozšířené. Patentovaná technologie umožňuje nabíjení v obou systémech bez nutnosti nějakého adaptéru. Využívá přitom střídače a elektromotoru.

Platforma e-GMP je tak důležitý prvek pro další budoucnost značek Hyundaie a Kie. Korejský výrobce však zdůrazňuje, že bateriové elektromobily do budoucna nepovažuje za jediné řešení. I proto nadále pokračuje také vývoj vodíkové technologie.

Související články

Témata
Avatar - Roman Horký
2. 12. 2020 09:32
a šup
už to jde i z PC. Gratuluju vám, redakční borci. Víte, že diskusních systémů je na internetu přehršel a mnoho z nich je i zdarma a fungují?
Avatar - Roman Horký
2. 12. 2020 09:30
Z mobilu
to jde. Jste tam v té redakci borci fakt, jdete s dobou. Zastaralé technologie musí pryč.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku