Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Voyah Free (106 kWh)
Voyah Free (106 kWh)
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV
11 Fotogalerie

Hyundai chce kamerou sledovat nejen jestli jste opravdu připoutaní

Marek Bednář

Kamerové sledování řidiče i celého interiéru vozu, systém označovaný zkratkou ICM, se může během pár let objevit v nových hyundaích a kiách.

Aby dokázaly reagovat včas, či dokonce prediktivně, bezpečnostní systémy aut se dnes neobejdou bez kamer. Nejde jen o kamery vně auta, ale i uvnitř – řidiče třeba sledují ve spoustě nových aut infrakamery, aby zjistily únavu či nepozornost.

Značka Hyundai – jejíž nejnovější systémy jsou zrovna co do té nepozornosti až přehnaně citlivé – chce toto sledování řidiče posunout na další úroveň. Systém, který vyvíjí, se jmenuje ICM – In-Car Monitoring, tedy Monitorování uvnitř auta. Kamerou chce sledovat nejen bdělost řidiče jako dosud, ale třeba i to, že nedrží volant nebo že si pás zapnul za sedačkou a ve skutečnosti připoutaný není, i když si čidla myslí, že ano.

Video placeholder
Vysvětlení asistenčních systémů • Auto.cz/Asistenční systémy

Systém vyvíjí divize Hyundai Mobis a cílem je v reálném čase sledovat mnohem víc než ten pás. Může jít i o bdělost a pozornost, také však má kamera sledovat pozici řidičova těla či jeho tep pro odhadnutí míry stresu nebo zjištění akutního zdravotního problému. Při zjištění nějaké nepravidelnosti – nebo nepravosti, jako třeba držení mobilu za jízdy – samozřejmě vydá varování.

Kromě toho má systém sloužit i k přímé kontrole obsazenosti zadních sedaček. Když tedy řidič bude odcházet z vozu a vzadu budou sedět děti, zobrazí či přehraje se opět připomínka. Možná i něco na způsob hlášky „Počkejte, zapomněli jste si mobilní telefon“ koncernu Volkswagen, když vypnete motor a otevřete dveře, když mobil ještě leží v nabíjecí přihrádce.

V tomto případě nejde o patent, tedy pojištění nápadu, nýbrž o vývoj systému, který bude během příštích let s velkou pravděpodobnostní nasazen. Hyundai Mobis už pro ICM získalo posvěcení evropských úřadů, dokonce s tím, že novinka „předčila cíle stanovené NCAP“.

Jak uvádí výzkum organizace Thatcham Research, některé elektronické asistenty mají výrazný pozitivní vliv na nehodovost. Autonomní nouzové brzdění znamenalo v Británii pokles počtu nárazů zezadu do auta, které zastavilo či prudce zpomalilo, téměř o polovinu. Počet srážek s chodci tento systém snížil o 30 %. Více než 9 z 10 nových aut prodaných v Británii je tímto systémem vybaveno; v EU je povinný pro všechna nově registrovaná auta od července 2024.