Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Elantra 1.6 GL – Zapomeňte na Lantru! (10/2001)

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Dílenské zpracování se opět zlepšilo, cena je konkurenceschopná, základní výbava slušná a světe div se: na autě sedají najít i rovné hrany. Turínská premiéra tohoto vozu nižší střední třídy započala ofenzívu korejského automobilového kolosu na evropském trhu.

Evropa je pro Hyundai zjevně perspektivní trh, což se promítá v první řadě do designu. Jihokorejský původ vozu je i nadále patrný, i v záplavě aerodynamických stereotypů si Elantra uchovává vlastní tvář. A to doslova, protože příď s nezvykle zkosenými horními okraji sdružených světel a úzkou maskou chladiče si vskutku splést nelze. Nízká rovná příď pak při bočním pohledu evokuje sedany vyšších tříd. Obchůzka auta ale končí překvapením. Výrazné boční prolisy se protahují i na horní a dokonce i na zadní stěnu víka zavazadlového prostoru.

Interiér je ve verzi GL poněkud strohý, nelze ale přehlédnout pečlivé zpracování a také použité plasty už působí přiměřeněji ke kategorii vozu. Místa je dost pro hlavu i pro nohy, jen vyšší cestující vzadu budou trochu žehrat na trvanlivost účesu. Elantra boduje také dostatkem odkládacích prostor, které jsou na rozdíl od předchozí generace také pohodlně přístupné. Sedačky jsou velmi komfortní, s náznakem bočního vedení a dostatečně vysokými hlavovými opěrkami.

Komfort daný solidním podélným prostorem na zadních sedadlech poněkud kazí plastové výplně v předních opěradlech. Buďme ale k Elantře spravedliví - dlouhánem míníme bytost od 195 cm výš a prostoru vzadu je skutečně dost. Tříbodový pás s opěrkou hlavy i na prostředním sedadle je pozitivní drobnost, kterou se mnozí evropští výrobci ještě nenaučili. O zavazadlovém prostoru to ovšem platí jen zčásti. Objem 415 litrů je v této třídě na hranici průměru, na prostor náročnější rodina proto sáhne pravděpodobně po hatchbacku. Odklopené víko kufru nijak nevadí při manipulaci se zavazadly, dno je zcela rovné a možnost odklopit zadní opěradla snadno využitelná.

Slabší z nabízených motorů o objemu 1,6 litru a výkonu 79 kW při 5800 otáčkách vyniká především klidným a hladkým chodem. Krátké zpřevodování sice nutí řidiče k častým výletům za čtyřtisícovou hranici, na hluku v kabině se to ale příliš neprojevuje. Zátah je přiměřený už od nízkých otáček, a pro běžné svižné cestování je tato pohonná jednotka dostačující. Spotřebu se při dvoutřetinovém podílu městského provozu daří udržet pod osmi litry/100 km, což je vzhledem ke konkurenci velmi dobrá hodnota.

Podvozek dal zapomenout na superměkké pérování předchozích generací. Příčné nerovnosti ani vyjeté koleje posádku nemučí a v zatáčkách se Elantra naklání jen minimálně. I při vyšších rychlostech má řidič nad vozem plnou kontrolu, dobrou práci odvádí posilovač řízení s proměnlivým účinkem. Brzdy neztrácejí účinek ani při opakovaném intenzivním brzdění a i přes měkký náběh zastavují vůz s dostatečnou razancí.

Opusťme srovnávání s Lantrou: Nový model nemá zásadní nedostatky a pokud kupující ocení svébytný design, není proč váhat. Za své peníze dostane zákazník konkurenceschopný vůz nižší střední třídy se slušnou základní výbavou, dobrými jízdními vlastnostmi a úsporným motorem. K negativům můžeme počítat na české poměry, díky Octavii, menší zavazadlový prostor a také drobnost: archaicky působící a nepraktické ruční ovládání vnějších zpětných zrcátek

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 449 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, čelní a boční airbagy, výškově stavitelný volant, imobilizér, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, příprava na radio+reproduktory, elektr. ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání, manuální klimatizace, dělená zadní sedadla Kč
Cena testované sestavy 472 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+8.000,-), 15" disky kol z lehkých slitin (+14.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1599
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 143 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.2 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 1222
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1242 / 528
Rozměr pneu: 195/60 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4495
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano