Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Elantra LPI: Prodej korejského mild-hybridu na LPG startuje

Ondřej Láník
Diskuze (0)
V Koreji byl zahájen předprodej nové verze sedanu Elantra. Jde o první mild-hybrid, který je uzpůsoben ke spalování LPG. Korejské technologie byly použity i pro elektrickou část, premiéru ve voze mají také akumulátory Li-Pol.

Předprodeji, který potrvá až do oficiálního startu prodeje na korejském trhu (7. července 2009), předcházela nedávná premiéra na autosalonu v Soulu. Sériové provedení nového hybridu vychází ze sedanu nižší střední třídy Elantra, kterou znají zákazníci v Koreji, USA nebo Austrálii. Na evropském trhu se tento model neprodává, zastupuje jej řada i30. Elantra LPI má vnější rozměry 4505 x 1775 x 1490 mm a rozvor 2650 mm.

Hyundai Elantra LPI (Liquefied Petroleum Injected) je tzv. mild-hybrid, elektromotor tedy má pouze pomocnou funkci a není schopen samostatně automobil pohánět. To ovšem neznamená, že by spojení konvenčního spalovacího čtyřválce a elektromotoru bylo technicky nezajímavé. Hyundai se pochlubilo prvenstvím, spočívajícím ve spalování LPG místo benzinu. Velmi populární palivo na korejském trhu sice neřeší závislost na ropě, ale jeho prostřednictvím lze podle automobilky dosahovat výrazně nižších provozních nákladů i produkce emisí a pevných částic. Konkrétně má být hodnota normované spotřeby 5,8 l/100 km (LPG), což odpovídá energetickému ekvivalentu 4,7 l benzinu na 100 km, tj. zlepšení o 40 % proti Elantře se stejným základním motorem a automatickou převodovkou.

Hnací ústrojí vychází ze čtyřválce 1,6 Gamma, který ale doznal řady úprav směřujících k vyšší účinnosti. Spalovací motor pracuje s Atkinsonovým cyklem, kompresní poměr byl zvýšen z 10,5:1 na 12:1, stěny válců dostaly novou povrchovou úpravu a proměnou prošly i další třecí plochy v motoru, který má nyní výrazně menší vnitřní ztráty. Sací strana rozvodů má plynule variabilní časování.

Synchronní elektromotor s permanentními magnety má nejvyšší výkon 15 kW a momentové maximum 105 Nm. Je instalován mezi spalovací motor a převodovku CVT. Ta dostala kvůli minimalizaci ztrát místo hydrodynamického měniče elektronicky řízenou vícelamelovou spojku sloužící pro rozjezd.

Elantra LPI je podle výrobce prvním hybridem, který používá akumulátory typu Lithium Ion Polymer. Jejich dodavatelem je korejský výrobce LG Chem, jeden z největších hráčů na trhu baterií. Proti lithiovým akumulátorům mají Li-Pol baterie vyšší energetickou hustotu, nižší výrobní náklady, jsou odolnější vůči mechanickému namáhání a zvládnou více nabíjecích/vybíjecích cyklů než dojde ke snížení jejich kapacity. Akumulátorová sada má nominální napětí 180 V a kapacitu 5,3 Ah. Aktuální stav akumulátorů monitoruje systém regulující aktivní chlazení, které předchází přehřátí nebo dokonce explozi.

Hyundai Elantra LPI s pohotovostní hmotností 1295 kg je schopna akcelerace z 0 na 100 km/h za 11,5 s, nejvyšší rychlost činí 188 km/h.

Ondřej Láník
Diskuze (0)