Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Getz (2002-2008) – Cenové lákadlo

Aleš Dragoun
Hyundai Getz byl do jisté míry přelomovým modelem. Kdo by při prvním pohledu na tento vůz řekl, že jeho výrobce pochází z Jižní Koreje?

Getz dostal do vínku evropsky líbivý design, a to zejména v pětidveřové verzi. Levnější třídveřová se bohužel po stránce vzhledu tolik nepovedla, také jí potkáte na silnicích spíše výjimečně. Příjemně elegantní tvary malého hatchbacku nebyly náhodné, vůz totiž vznikal v německém vývojovém středisku firmy Hyundai.

Jak šel čas

Getz byl představen na podzim roku 2002. Pod kapotami se nejprve objevily zážehové tříventilové čtyřválce s objemy 1,1, a 1,3 litru o výkonech 46 a 60 kW. Doplňovala je moderní čtyřventilová šestnáctistovka s výkonem 77 kW a přeplňovaný vznětový tříválec 1,5 CRDi o výkonu 60 kW. Vznětový motor se zpočátku do České republiky nedovážel, importér ho zařadil do své nabídky až na jaře roku 2004.

V roce 2003 se třináctistovka dočkala zvýšení výkonu o 2 kW, o dva roky později v létě se na náš trh přestal dovážet Getz s nejvýkonnějším zážehovým motorem. Koncem roku 2005 pak automobil prodělal modernizaci a změnila se i nabídka motorů: základní jedenáctistovka dávala 48 kW, třináctistovku nahradil motor 1,4 litru se 71 kW. Turbodiesel pak dostal jeden válec navíc, variabilní geometrii lopatek turbodmychadla (VGT) a dvě výkonové varianty: 65 a 81 kW. Co se designu týče, největší změny se odehrály na přídi, která se zakulatila, drobné retuše prodělal i interiér vozu.

V roce 2006 doplnila nabídku oplastovaná verze Cross, která dostala módní vzhled SUV, ale nebyla určena ani do lehkého terénu. Mohou si jí stále pořídit i čeští zákazníci, stejně jako třídveřových verzí jich ale mnoho nepotkáte.

Getz se stále vyrábí, ale jeho nástupce i20 již klepe na dveře, dočkat bychom se ho měli už na podzim v Paříži.

hyundai design testy hyundai design testy

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvoval Getz už v roce 2004 a odnesl si za ochranu cestujících při nárazu 25 bodů a čtyři hvězdičky. Za ochranu dětí v zádržných systémech pak získal 37 bodů a také čtyři hvězdičky, k chodcům ale tento malý vůz příliš ohleduplný není: pouhá jedna hvězdička a 5 získaných bodů příliš lichotivé nejsou.

V žebříčcích spolehlivosti TÜV 2008 Getz najdeme pouze v kategorii nejmladších ojetin 2-3 roky starých, a to na 38. místě s průměrem 3,9 % vážných závad. I podle zástupců našich autobazarů se jedná o nadprůměrně spolehlivý automobil.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
HYUNDAI GETZ na MOJE.AUTO.cz

Klady a zápory

Největšími klady malého Jihokorejce s německým pasem jsou bezesporu elegantní design pětidveřové verze, který nepostrádá jistou dávku nadčasovosti, a také nadprůměrná spolehlivost.

Původní zážehová třináctistovka je výkonná a úsporná. Zatímco dnešní malé vozy vyrostly i přes 4 metry, Getz si zachovává kompaktní rozměry, při délce 3,81 a výšce 1,49 m disponuje poměrně prostorným interiérem. Korejské vozy jsou známé bohatou základní výbavou, u Getze tomu není jinak. Lépe vybavené verze disponovaly posuvnou zadní lavicí, která zlepšuje variabilitu interiéru. Kladně je hodnocena i přesnost řazení. Ceny ojetin jsou velmi příznivé, vozy z jižní části Korejského poloostrova se také méně kradou.

hyundai design testy hyundai design testy

Nejhorším motorem pod kapotou Getzu je přeplňovaný vznětový tříválec, který vibruje a je hlučný. Na zvukové izolaci motorového prostoru si výrobce bohužel příliš záležet nedal. Odpružení je tvrdší, což nemusí každému vyhovovat, Getz přece jen není sportovní automobil. Tmavě šedé interiérové plasty jsou výhradně tvrdé, to ale většinu majitelů těchto vozů asi příliš trápit nebude.

HYUNDAI GETZ na AUTO.cz
TEST Hyundai Getz 1.3 Comfort - Kapsička (11/2002)
TEST Hyundai Getz 1.4 Dynamic - Get´s go! (02/2006)
TEST Hyundai Getz 1.6 Sport - Get’s more (04/2003)

Závady

Bolestí Getze jsou hlavně poruchy centrálního zamykání a zaseklé kliky zadních dveří. Příliš dlouho nevydrží spojka. Od zadních brzd se často ozývá klepání, ložiska zadních kol se také opotřebovávají poměrně rychle. Drobnou, ale nepříjemnou závadou je zarezlý závit antény. Pokud s Getzem jezdíte svižněji, agregáty spotřebují více benzinu i oleje.

Ceny

Za Getze lze dát i 60 000 korun, ale bude se jednat o exemplář z počátku výroby se základním motorem a s vysokým počtem najetých kilometrů. Běžné ceny u vozů se zážehovými motory 1,1 a 1,3 l do roku výroby 2004 se pohybují od 100 do 120 tisíc Kč, ale i takové vozy budou mít najeto přes 100 tisíc km. Daleko výhodnější koupí jsou Getzy ročníku 2005, které se jen mírně ojeté (do 50 tisíc km) dají koupit za částku kolem 160 tisíc, a to jak se zážehovými motory, tak i se vznětovým tříválcem. Za vozy ročníků 2007 a 2008 s velmi malým počtem najetých kilometrů zaplatíte určitě přes 200 tisíc korun.

Přednosti

  • elegantní nadčasový design pětidveřové verze
  • výkonný a úsporný motor 1,3 l
  • nadprůměrná spolehlivost
  • bohatá výbava
  • vnitřní prostor vzhledem k rozměrům
  • příznivé ceny ojetin
  • přesné řazení
  • nízká obliba mezi zloději

Nedostatky

  • hlučný a vibrující tříválcový vznětový motor
  • horší odhlučnění motorového prostoru a podvozku
  • tvrdé plasty

Nejčastější závady

  • poruchy centrálního zamykání a kliky pátých dveří
  • klepající zadní brzdy
  • nižší životnost spojky
  • opotřebení ložisek zadních kol
  • zarezlý závit antény
  • vyšší spotřeba oleje při svižnější jízdě

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Hyundaie Getz na moje.auto.cz
HYUNDAI GETZ na MOJE.AUTO.cz

Aleš Dragoun