Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi – Svaly (12/2001)

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Na ulici si jej díky bachratým blatníkům a typickému tvaru přední kapoty můžete splést spíše s o třídu vyšším Mitsubishi Pajero než s ostatními vozy své kategorie. Ale nenechte se mýlit - Santa Fe je jedním ze zástupců nedefinované...

Na ulici si jej díky bachratým blatníkům a typickému tvaru přední kapoty můžete splést spíše s o třídu vyšším Mitsubishi Pajero než s ostatními vozy své kategorie. Ale nenechte se mýlit - Santa Fe je jedním ze zástupců nedefinované třídy "luxusní SUV", která si po masové oblibě na americkém kontinentu snaží najít místo i u nás. Pro test Santa Fe jsme vzhledem ke specifickým požadavkům zdejšího trhu zvolili provedení s s turbodieselovým motorem a manuální převodovkou.

I těžkopádně působící karoserie Santa Fe má blíže spíše k americkému než evropskému zákazníkovi. Pokud ale potenciální kupec neshledá výstřednosti v designu tohoto vozu závadnými, čeká jej už jen jedno příjemné překvapení za druhým.

Zvenku? Plastem obložené nárazníky a boky dveří chrání karosérii při parkování i před odlétávajícím kamením. Ve velkém úhlu otevíratelné dveře umožňují pohodlné nastupování a to i na zadní sedadla. Madlo víka zavazadlového prostoru se nějakým zázrakem brání zašpinění a totéž se dá říct o tmavých bočních oknech...

Uvnitř pak čeká nadbytek prostoru a především komfortu - a to nejen pro řidiče. Přístroje jsou přehledně uspořádány a všechny ovládací prvky najdeme na obvyklých místech. Příjemnými detaily jsou "do ruky padnoucí" ovladače zrcátek ve dveřní opěrce a sklonu světlometů a vyhřívání sedadel ve středové konzole. Použité plasty jsou příjemné na pohled i na dotek, při jízdě nikde nic nepovrzává a kombinace s koženými doplňky působí přirozeně. Tříramenný volant má správně silný věnec, nastavitelný je ale pouze výškově. Odkládacích prostor je dostatek až přebytek, do ohromné schránky mezi sedadly se vejde i velký fotoaparát. Překvapí však menší vnitřní výška a to i při maximálně sníženém sedáku. Samotná sedadla jsou optimálně dlouhá a tělu poskytují průměrnou boční oporu. Optimálně dlouhý sedák a vysoká nastavitelná opěrka pak zpříjemňují hlavně delší cesty. Místem se plýtvá i na zadních sedadlech, kde mezera pro nohy není nikdy menší než 25 cm.

Do zavazadlového prostoru se dá vstoupit i odklopným zadním sklem, madlo celých zadních dveří je pak v příjemné podélné poloze, ovšem jen pro praváky. Vysoko výklopné víko odkrývá plochý zavazadlový prostor, který se sklopením zadních sedadel a opěradel dá zvětšit až na 1475 litrů. Jeho vyšší spodní hrana je daní koncepci pohonu a umístění náhradního kola, nakládání předmětů ale nijak neomezuje.

Dvoulitrový turbodiesel nemá příliš dynamický projev, ostatně výkon 82 kW ve dvoutunovém autě tomu napovídá. Motor proto potěší alespoň relativně nízkou hladinou hluku a především spotřebou, která ve srovnání s benzínovým šestiválcem dosahuje polovičních hodnot. Zátah i přes solidní točivý moment 255 Nm při 200 otáčkách je jen lehce nadprůměrný, všechny nástrahy lehkého terénu ale stačí překonat bez problémů.

Hlavně pro skeptiky, kteří za značkou Hyundai vidí hlavně bachraté Lantry, je největším překvapením stabilita vozu a jeho vlastnosti při jízdách mimo zpevněné cesty. I přes vyšší těžiště má řidič nedotáčivost auta vždy pod kontrolou a ani náklony vozu v náhlých zatáčkách nenavozují pocit menšího bezpečí. Auto má stabilně poháněná čtyři kola, přičemž mezinápravový diferenciál zajišťuje rozdělení kroutícího momentu v poměru 60: 40 mezi přední a zadní nápravu. V praxi to znamená, že auto nemusí "čekat" na připojení pohonu druhé nápravy (jako například u systému Real Time 4WD u Hondy) a spíše než těmto vozům se tak Santa Fe přibližuje svou stabilitou například vozům Subaru.

V lehkém terénu pak pomáhá zadní diferenciál s omezenou svorností, který v případě nouze převádí kroutící moment na kolo s vyšší trakcí. I přes pochopitelnou absenci redukce je tak auto schopno dostat se vlastní silou z mnoha nepříjemných situací a k našemu překvapení si poradilo i s uvíznutím na dvou protilehlých kolech. Většinu nerovností včetně zpomalovacích prahů pak podvozek překonává bez výrazných otřesů.

Při jízdách po městě jsme také ocenili velký rejd a rozměrná zrcátka, u takto koncipovaného vozu nám ale chyběl parkovací asistent.

Santa Fe bude zcela jistě velmi nepříjemnou konkurencí všem značkám, které mají luxusnější SUV modely v nabídce. Bohatá základní výbava, nečekaně dobré jízdní vlastnosti a konkurence schopná cena patří mezi hlavní výhody tohoto vozu. Mezi nevýhody můžeme počítat snad jen méně přesné řazení manuální převodovky a menší výšku interiéru. Připomínáme, že vůz lze objednat i ve verzích M1 a N1, u nichž lze uplatnit odpočet DPH.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 829 800 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, TCS, 4x airbag, imobilizér, předpínače bezp. pásů, kola z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, plastové obložení dveří a nárazníků, anténa integrovaná v zadním skle, střešní lyžiny, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, reproduktory a příprava na rádio, el. ovládání předních a zadních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónované skla, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, kryt zavazadlového prostoru Kč
Cena testované sestavy 841 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.5 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 1475
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1718 / 662
Rozměr pneu: 225/70 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano