Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai uvádí na trh Elantru LPI HEV – první LPG hybrid na světě

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 11. 7. 2009 • 07:27
3
4
Jihokorejská automobilka Hyundai uvádí na trh poslední generaci modelu Elantra ve verzi LPI HEV, ovšem jen na ten domácí korejský. Tato novinka je vůbec prvním sériovým hybridem spalujícím LPG.

Poněkud krkolomná zkratka LPI HEV znamená Liquefied Petroleum Injected Hybrid Electric Vehicle. Jedná se tedy o hybridní automobil, který spaluje LPG (zkapalněný ropný plyn, postaru propan-butan). Hyundai se chlubí tím, že jej začíná prodávat jako první na světě. Kiu Forte LPI sice mohli vidět už návštěvníci autosalonu v Soulu, ale koupit si ji budou moci až v srpnu. Vývoj hybridní Elantry trval 43 měsíců a spolykal takřka 200 milionů dolarů.

Elantra LPI HEV je poháněna šestnáctistovkou Gamma o výkonu 84 kW (114 k)/6000 ot/min, kterou podporuje elektromotor s 15 kW (20 k). Celkový výkon systému je tedy 99 kW (134 k), k přenosu točivého momentu na přední kola slouží bezstupňová převodovka CVT. K jeho hodnotám, zážehový motor dává 148 Nm/4500 ot/min, elektromotor napájený z lithium-iontových baterií pak 105 Nm/6000 ot/min.

Automobil je vybaven automatickým vypínáním motoru, tedy systémem start-stop, samozřejmostí je u hybridu regenerace elektrické energie při brzdění. Převodovka CVT má také režim Eco-Drive, který snižuje spotřebu paliva. Ta by se měla v průměru pohybovat kolem 5,6 l/100 km. Řidiče informuje o ekonomickém provozu ikona Eco-Guide ve tvaru stromu, která se nachází na přístrojové desce. Pokud si muž či žena za volantem vede v tomto směru dobře, na stromku se objeví zelené lístky. Podobné řešení používá například i Honda Insight. Ještě údaje o maximální rychlosti a zrychlení – automobil jede nejvíce 188 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 11,7 s.

Podle údajů automobilky majitel Elantry LPI HEV ušetři ročně v přepočtu asi 800 eur oproti konvenční Elantře, ujede-li 20.000 km. LPG je oproti benzinu v jižní části Korejského poloostrova o polovinu levnější. Cena vozu začíná na 20,5 milionu wonů, tedy 11.645 eurech, k dispozici jsou celkem tři stupně výbavy. Hyundai plánuje na domácím trhu ještě letos prodat asi 7,5 tisíce kusů, příští rok pak dvojnásobek. S exportem mimo Jižní Koreu ale výrobce nepočítá.

Více jsme o technice plynového mild-hybridu psali v článku Hyundai Elantra LPI: Prodej korejského mild-hybridu na LPG startuje.

Související články

Témata
Avatar - Johnny_P
12. 7. 2009 10:50
Re: Zajímavá, ale naprosto logická kombinace
Docela se divím že to už davno někoho nenapadlo, samý prius v benzínu atd. a LPG je až teď, ale lepší by bylo CNG :-)
12. 7. 2009 10:41
Re: Zajímavá, ale naprosto logická kombinace
Podle továrních údajů 1297 kg.
12. 7. 2009 00:31
Re: Zajímavá, ale naprosto logická kombinace
Na LPG je to solidní spotřeba...
11. 7. 2009 16:23
Zajímavá, ale naprosto logická kombinace
Sice ta spotřeba není kdovíjak zázračná, ale jako nápad se to musí ocenit. Zajímalo by mě jakou má to auto hmotnost...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku