Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai vyvíjí nový vznětový motor GDCI spalující benzin

Hyundai vyvíjí nový vznětový motor GDCI spalující benzin Zdroj: acz

Hyundai vyvíjí nový vznětový motor GDCI spalující benzin

Aleš Dragoun
Honba za klesající normovanou spotřebou paliva pokračuje. Hyundai pracuje na novém benzinovém motoru s principem vznícení palivové směsi stlačením.

Hyundai představil prototyp ve svém americkém technickém centru v Superior Township (Michigan). Zkratka GDCI znamená „Gasoline Direct-Injection Compression“. Nová pohonná jednotka o objemu 1,8 litru tedy spaluje benzin a je, jak jinak, přímovstřiková. Ale co znamená slůvko „komprese“? Vysvětlení je jednoduché: agregát pracuje na principu vznětových motorů. Nepoužívá tedy zážeh elektrickou jiskrou pomocí klasických zapalovacích svíček. Vzduch je stlačen ve válci a po vstříknutí paliva směs vybuchne.

Pohonné jednotce byl při prvních testech naměřen největší výkon 134 kW. Využívá moderní řešení přeplňování pomocí mechanického kompresoru i výfukového turbodmychadla. Před pár lety jej sice vzkřísil Volkswagen u motorů Twincharger, ale japonský Nissan jej uvedl už před třemi dekádami pro první hranatou generaci K10 řady Micra/March. Hyundai tvrdí, že produkční verze bude mít o čtvrtinu menší spotřebu benzinu než srovnatelné motory konkurence. I konzumace se tedy přiblíží vznětovým jednotkám.

Automobilka také prohlašuje, že výroba takového „srdce“ vyjde levněji než v případě současných turbodieselů podobného objemu. Plnění budoucích emisních norem je samozřejmostí. Nayan Engineer, manažer zodpovědný za vývoj a testování nových motorů, prozradil serveru Automotive News: „Jsme stále na počátku vývoje, ale GDCI vypadá velmi slibně.“

Hyundai spolupracuje na vývoji s Delphi a univerzitou ve Wisconsinu. Sériová produkce je zatím hudbou budoucnosti. Prototypové motory GDCI by se však měly objevit ve flotile modelu Sonata pro účely zkoušek v běžném provozu již příští rok. O jiných částech světa než Severní Americe se také zatím nemluví.