Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ikonická Praga V3S slaví 70 let. Dodnes vozí i fekálie, ale znáte původní účel?

Lukáš Volšický
Diskuze (15)

Když se řekne „Vejtřaska“ nebo „Vé-tři-eska“, všichni si vzpomeneme na legendární československý náklaďák Praga V3S, který vznikl pro armádní potřeby, ale následně se dostal i do rukou civilistů. A letos oslavuje 70. výročí od zahájení výroby v roce 1953.

Československá vojenská i civilní legenda letos oslavuje 70 let. Počátkem padesátých let se začal psát příběh jednoho z nejslavnějších československých náklaďáků, později proslaveného s lidovou přezdívkou „Vejtřaska“. Kultovní Praga V3S byla vyvrcholením vývoje nového nákladního vozidla pro armádní účely, když československá armáda po válce řešila zásadní problém s vozovým parkem.

Jan Lanc, šéfkonstruktér Pragy, začal se vznikem nového náklaďáku podle armádního zadání a za necelých 20 měsíců od první čáry na rýsovacím prkně měl dokončený první prototyp. Musel vyvinout nákladní vozidlo se třemi nápravami a maximální hmotností do 5500 kg. Maximální nosnost na silnici měla být do 5000 kg, v terénu až 3000 kg. Současně musel dodržet požadavky na světlou výšku 500 mm a zástavbu vzduchem chlazeného motoru Tatra.

Praga V3S se začala vyrábět v roce 1953, a protože se v rukách vojáků československé armády rychle osvědčila, začal se zvyšovat počet objednávek. Armáda ji považovala za důležitý kus technicky pro motorizaci armády za případného válečného stavu a celkem si vyžádala 28.800 vozidel, z nichž 17.300 plánovala umístit do armádních rezerv. I přesto objednávky dále narůstaly a „Vejtřaska“ nahrazovala zastaralejší stroje.

Video se připravuje ...

Jedním z nejvýznamnějších rysů nového nákladního vozu byla až bezkonkurenční průchodnost terénem. Základem konstrukce byl pružný žebřinový rám z ocelových U profilů, propojených a vyztužených příčkami profilu L, spojených nýtováním. Krut rámu s tuhými nápravami pomohl „Vejtřasce“ k lepšímu kontaktu kol s povrchem i velkému křížení náprav. V terénu byla schopnější i než někteří modernější konkurenti.

Konstruktéři při vývoji dokázali dodržet většinu armádních požadavků, ale už při jízdních zkouškách prototypů se ukázalo, že původně žádaná brodivost do dvou metrů je technicky nedosažitelná. Po konzultaci s armádou byla snížena na 0,8 metru. Vzduchem chlazeným motorem byl vznětový řadový šestiválec vycházející z vidlicového dvanáctiválce Tatry 111. Převodovka byla čtyřstupňová mechanická s dvoustupňovou redukcí.

Vojenská Praga V3S se vyráběla v až 75 různých modifikacích pro pozemní, vzdušné a speciální síly armády, ale objevila se i v rukách civilních uživatelů. Díky svým kvalitám našla uplatnění ve stavebnictví, lesnictví, těžebním průmyslu a dalších oborech. Armádní varianta však nebyla příliš hospodárná při běžném silničním provozu, a tak vznikl i odvozený typ Praga S5T, který s V3S sdílel celou řadu komponentů.

Praga V3S se s modernizacemi vyráběla až do roku 1990, a když byla výroba jednoho z nejslavnějších československých nákladních vozů definitivně ukončena, celkem vzniklo přibližně 130 tisíc exemplářů. I přes své slabé stránky, jako jsou hlučnost nebo těžká ovladatelnost, ji dodnes využívají menší podnikatelé i firmy. Jejím jízdním schopnostem v terénu i servisní jednoduchosti se dnes jen složitě konkuruje. I dnes ji lze potkat na českých silnicích v mnoha konfiguracích, třeba i jako fekální vůz.

Lukáš Volšický
Diskuze (15)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
11. 7. 2023 22:22
Re: V3S je legenda
Jenom dneska jsem potkal tři - jeřáb AD-080, fekál a sklápěčku M1 s hydraulickou rukou. Všechny v Praze.
11. 7. 2023 20:17
Re: V3S
hele ta moje ma cca 10,4 vcetne krakorce a malyho haku…
Avatar - wakantanka
11. 7. 2023 19:34
Re: V3S je legenda
Tak ja na dedinách vídam často bývalé vojenské valniky bez plachty s klanicami a vozia na tom drevo. Sem tam sa mihne vyklápač a docela nedávno som stretol hasičskú.
Avatar - Stejsn
11. 7. 2023 19:09
Re: V3S
A slušelo by se dodat, že AD-080 má 11 a půl tuny :)
11. 7. 2023 17:25
Re: V3S
Topení taky ne.. Servo tam jde dobastlit z ZF, ale reálně to jde i bez toho. Mám AD80 a nějak tu věc mám rád, sice sem si u toho hodněkrát zanadával, ale dycky to práci udělalo. A utopit to v blátě sice jde, ale dá to až překvapivě práce. Příšerný jsou zrcátka, kterej blbec je udělal tak malý a ke všemu na dveřích. Jezdit s tím jde jedině s otevřenejma dveřma, což ale znamená bez zrcátek. Když se v tom v zimě zamlžíš, musíš počkat na jaro. Pokud ti v kabině něco někam spadne, už to nikdy nenajdeš.
Nicméně vedle třeba Zetoru z podobný doby je to šíleně zastaralý.

Nejlepší zážitek s tím ale byl, když mi to zdechlo na pumpě (kabel ke startéru) a roztahoval jsem to za svým autem. Ten výraz blbců při pohledu na EL spz jak to táhne autojeřáb byl k nezaplacení:DD