Interbrand: Toyota je stále auto-značkou č.1 (vývoj hodnoty značek za 10 let)
Společnost Interbrand zveřejnila letošní žebříček značek s největší hodnotou. Nejhodnotnější značkou je i nadále Coca-Cola, nejcennější automobilovou značkou je opět Toyota, která v celkovém pořadí letos skončila jedenáctá.
Žebříček je sestaven na základě vlastní metodologie společnosti Interbrand. Ta používá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje, třetina jejich příjmů navíc musí pocházet ze zahraničí.
Toyota v čele, Mercedes-Benz v těsném závěsu
O uplynulém roce Interbrand tvrdí, že byl ve znamení růstu automobilového průmyslu, zejména díky oživení ekonomiky na klasických evropských trzích, oživení automobilového průmyslu v USA a vysoké poptávky po automobilech v Číně.
Interbrand vedle Toyoty vyzdvihuje výsledek Nissanu, který se do žebříčku vrátil poprvé od roku 2007, když letos skončil v celkovém pořadí devadesátý, s hodnotou 3,819 miliard dolarů. Podle Interbrandu si Nissan nejrychleji poradil s následky březnového zemětřesení a vlny tsunami, která zastavila provoz v mnohých japonských továrnách. Právě díky tomu se zvýšila jeho hodnota.
Vývoj hodnoty automobilových značek v letech 2001-2011
Při pohledu na vývoj v minulých deseti letech je patrné, že se Toyota dostala spolu s Mercedesem-Benz a BMW mezi automobilové značky s největší hodnotou, s menším odstupem následuje Honda.
Nejvíce naopak ztratil Ford. Ještě v roce 2001 byl nejhodnotnější automobilovou značkou (s hodnotou 30,092 miliardy dolarů), v následujících letech však jeho hodnota postupně klesala až na 7,005 miliard dolarů v roce 2009. Letos je podle firmy Interbrand hodnota Fordu 7,483 miliard dolarů.
Ze žebříčku v minulých letech vypadla půjčovna automobilů Hertz, Lexus do něj nahlédl mezi lety 2006 a 2009.
Postupným vývojem prošel výrobce motocyklů Harley-Davidson, jehož hodnota postupně stoupala až na 7,739 miliard dolarů v roce 2006, aby pak začala klesat. Největší skok přišel mezi lety 2008 a 2009 v době finanční krize, která poznamenala i ostatní společnosti.
Zajímavé je sledovat výsledek maranellského Ferrari, podle Interbrand je letos jeho hodnota 3,591 miliard dolarů. Sergio Marchionne, šéf koncernu Fiat, do nějž Ferrari patří, přitom letos optimisticky prohlásil, že hodnota Ferrari je 7,3 miliard dolarů.
Interbrand: Hodnota automobilových značek v průběhu let 2001-2011 [mld.USD] | |||||||||||
Značka | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Audi | - | - | - | 3,288 | 3,686 | 4,165 | 4,866 | 5,407 | 5,01 | 5,461 | 6,171 |
BMW | 13,9 | 14,425 | 15,106 | 15,886 | 17,126 | 19,617 | 21,612 | 23,298 | 21,671 | 22,322 | 24,554 |
Ferrari | - | - | - | - | - | - | - | 3,527 | 3,527 | 3,562 | 3,591 |
Ford | 30,1 | 20,403 | 17,066 | 14,475 | 13,159 | 11,056 | 8,982 | 7,896 | 7,005 | 7,195 | 7,483 |
Harley-Davidson | 5,5 | 6,266 | 6,775 | 7,057 | 7,346 | 7,739 | 7,718 | 7,609 | 4,337 | 3,281 | 3,512 |
Hertz | 3,6 | 3,362 | 3,288 | 3,411 | 3,521 | - | 3,026 | - | - | - | - |
Honda | 14,6 | 15,064 | 15,625 | 14,874 | 15,788 | 17,049 | 17,998 | 19,079 | 17,803 | 18,506 | 19,431 |
Hyundai | - | - | - | - | 3,48 | 4,078 | 4,453 | 4,846 | 4,604 | 5,033 | 6,005 |
Lexus | - | - | - | - | - | 3,07 | 3,354 | 3,588 | 3,158 | - | - |
Mercedes- Benz | 21,7 | 21,01 | 21,371 | 21,331 | 20,006 | 21,795 | 23,568 | 25,577 | 23,867 | 25,179 | 27,445 |
Nissan | - | - | 2,495 | 2,833 | 3,203 | 3,108 | 3,072 | - | - | - | 3,819 |
Porsche | - | - | - | 3,646 | 3,777 | 3,927 | 4,235 | 4,603 | 4,234 | 4,404 | 4,58 |
Toyota | 18,6 | 19,448 | 20,784 | 22,673 | 24,837 | 27,941 | 32,07 | 34,05 | 31,33 | 26,192 | 27,764 |
Volkswagen | 7,3 | 7,209 | 6,938 | 6,41 | 5,617 | 6,032 | 6,511 | 7,047 | 6,484 | 6,892 | 7,857 |