Interiér s tlačítky v testech převálcoval dotykové ovládání
Automobilky se v posledních letech rozhodly přenést většinu ovládacích prvků na dotykové obrazovky, což možná vypadá moderně, nicméně praktické to není.
Hlavním trendem automobilových interiérů posledních let se stávají obrazovky. Nejprve nabízely zajímavé funkce, umožňovaly elegantně zjednodušit palubní desku a nabízely modernější vzhled. Mnohé automobilky se však v posledních letech rozhodly jít ještě dál a přenést do dotykových obrazovek ovládání většiny řady systémů a funkcí.
Dotykové obrazovky navíc neustále rostou a zabírají stále větší část palubní desky. Ostatně stačí připomenout systém MBUX Hyperscreen, který nabízí Mercedes-Benz pro vlajkový model EQS. Navzdory rostoucí velikosti, rozlišení a kvalitě dotykových obrazovek se však nedá říct, že by také rostla uživatelská přívětivost.
To ostatně dokázal i nedávný test švédského motoristického magazínu Vi Bilägare, který porovnával ovládání palubních funkcí u dvanácti automobilů. Jedenáct z nich byly moderní stroje s dotykovými obrazovkami, dvanáctým automobilem však bylo 17 let staré Volvo V70, jehož palubní deska je postaru poseta různými tlačítky.
V každém automobilu měli řidiči pár jednoduchých úkolů: změnit stanici rádia, nastavit klimatizaci, resetovat počítadlo kilometrů a ztlumit podsvícení přístrojového panelu. To vše při rychlosti 110 km/h.
Redaktoři přitom měřili dobu, jakou řidiči v každém automobilu k provedení těchto úkonů potřebovali. Navíc byla sledována i vzdálenost, kterou vůz za tuto dobu urazil. Mezi testy přitom řidiči dostali čas, aby se mohli s každým systémem seznámit a výsledky testu byly realističtější. A výsledky?
Vůbec nejhůř dopadl pokus v MG Marvel R, ve kterém trvaly úkony 44,9 sekundy a za tu dobu, kdy se řidiči nevěnovali plně řízení, vůz urazil vzdálenost 1400 metrů. Naopak nejlépe dopadlo nepřekvapivě 17 let staré Volvo V70, ve kterém řidiči potřebovali k úkonům pouze rovných 10 sekund, a vůz za tu dobu urazil jen 306 metrů. Kabina V70 se všemi tlačítky přitom na první pohled nepůsobí zrovna nejpřehledněji.
Model | Čas [s] | Ujetá vzdálenost [m] |
Volvo V70 (2005) | 10 | 306 |
Dacia Sandero | 13,5 | 414 |
Volvo C40 | 13,7 | 417 |
Subaru Outback | 19,4 | 592 |
Mercedes GLB | 20,2 | 616 |
Tesla Model 3 | 23,5 | 717 |
Nissan Qashqai | 25,1 | 765 |
VW ID.3 | 25,7 | 786 |
Hyundai Ioniq 5 | 26,7 | 815 |
Seat Leon | 29,3 | 895 |
BMW iX | 30,4 | 928 |
MG Marvel R | 44,9 | 1372 |
Slušné výsledky pak redaktoři zaznamenali ještě u vozů Volvo C40 a Dacia Sandero, naopak na druhé straně tabulky najdeme BMW iX, Seat Leon nebo Volkswagen ID.3. Koncernové vozy přitom jednotky infotainmentů sdílejí a často si u nich stěžujeme na podobné problémy. Například nepodsvícenou lištu nastavení teploty ventilace, na kterou si postěžovali i švédští kolegové.
Na obhajobu moderních automobilů je třeba dodat, že jsou stále častěji vybaveny sofistikovanými systémy hlasového ovládání, které mnohdy zcela odstraňují nutnost na něco ťukat. Tyto systémy však nefungují vždy zcela spolehlivě, a proto se je redaktoři rozhodli netestovat.