Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2008: ve znamení přeplňování (kompletní výsledky)

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
24 Fotogalerie
Diskuze (148)
V prestižní odborné anketě letos opět triumfovali motoráři BMW. Úspěch zaznamenaly také motory Volkswagenu a některých japonských automobilek.

Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 65 odborných porotců z 32 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí desátý, anketa se poprvé konala v roce 1999.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine 2008) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year 2008), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použitých technologiích a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

International Engine of the Year 2008 – nejlepší motor roku 2008

Dvoustupňově přeplňovaný třílitrový šestiválec BMW prodlužuje úspěšnou sérii absolutních vítězství mnichovské automobilky. Obhájil tak svůj primát z loňského roku. Porotci ocenili především precizní systém přímého vstřikování a vysoký kompresní poměr (10,2:1), díky kterým se motor vyznačuje nízkou spotřebou. Tuto pohonnou jednotku nalezneme v modelech 135i a 335i, a také v novém X6.

Druhé místo s výrazným bodovým odstupem získal motor VW 1,4 TSI přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem následovaný 2,0 TFSI. Dále následují dva výkonné motory BMW – na čtvrtém místě osmiválec z M3 a na pátém desetiválec z M5 a M6.

Nejlepší motor roku 2008
poř.motorbody
1BMW 3,0 Twin Turbo (BMW 135, 335, X6)380
2Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran)287
3Volkswagen/Audi 2,0 TFSI (Audi A3, A4 Cabrio, A6, TT, SEAT Altea, León, Škoda Octavia, VW Eos, Golf GTI, Jetta)270
4BMW 4,0 V8 (BMW M3)241
5BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6)151
6BMW-PSA 1,6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308)149
7Subaru 2,5 boxer Turbo (Subaru Forester, Impreza, Legacy, Outback)78
8Toyota 1,0 (Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris)69

Nejlepší nový motor roku 2008

I tuto kategorii novinek ovládlo BMW. Nejvýkonnější vyráběný naftový čtyřválec přebírá řadu technologií ze šestiválcového třílitru. Také má dvě turbodmychadla, třetí generaci vstřikování common-rail, přepracované sání a další vylepšení, která vedou ke snížení hmotnosti. Druhé místo patří motoru V8 z BMW M3, třetí se umístil první turbodiesel s protiběžnými písty, který vyvinulo Subaru.

Nejlepší nový motor roku 2008
poř.motorbody
1BMW diesel 2,0 Twin Turbo (BMW 123d)257
2BMW 4,0 V8 (BMW M3)218
3Subaru turbodiesel 2,0 boxer (Subaru Outback)201
4Audi 5,0 V10 (Audi RS6)166
5Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R)147
6Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat)115

Nejúspornější motor roku

Vítězství v této kategorii obhájilo hybridní pohonné ústrojí z Toyoty Prius. Bodoval také turbodiesel BMW vybavený technologií Stop-start a benzinové turbomotory VW a Fiat, u kterých porota ocenila spojení malého objemu a vysokého výkonu.

Nejúspornější motor
poř.motorbody
1Toyota Hybrid 1,5 (Toyota Prius)269
2BMW turbodiesel 2,0 Stop-start (BMW 118d, 318d)266
3Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran)150
4Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat)140
5Fiat 1,4 Turbo (Fiat Bravo)108
6Honda Hybrid 1,3 IMA (Honda Civic)101

Nejlepší vysokovýkonný motor

V této kategorii uspěly především německé motory, kterým sekunduje dvanáctiválec z Ferrari 599 GTB a motor z Nissanu GT-R. První místo těsně získal přeplňovaný boxer Porsche následovaný dvojicí motorů BMW.

Motor s nejlepším výkonem
poř.motorbody
1Porsche 3,6 Turbo (Porsche 911 Turbo, GT2)137
2BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6)134
3BMW 4,0 V8 (BMW M3)133
4Ferrari 6,0 V12 (Ferrari 599 GTB)125
5Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R)124
6Audi 5,0 V10 (Audi RS6)108

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3

Nejméně změn se odehrálo v kategorii maloobjemových motorů. První čtyři místa mají stejné obsazení jako loni, i když bodový odstup mezi litrovým tříválcem Toyota a turbodieselem Smart je podstatně menší než před rokem.

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
poř.motorbody
1Toyota 1,0 (Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy, Toyota Aygo, Yaris)294
2Smart turbodiesel 0,8 (Smart ForTwo)285
3Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo)197
4Ford 1,0 Supercharged (Ford EcoSport)167
5Opel 1,0 Twinport (Opel/Vauxhall Agila, Corsa, Suzuki Splash)113
6Kia 1,0 (Hyundai Atos, Kia Picanto)76

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3

Přeplňované motory VW 1,4 TSI a Fiat 1,4 Turbo se objevují i v hlavních kategoriích, proto obsadili ve své objemové třídě čelní příčky. První jmenovaný s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) této kategorii jasně dominuje.

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
poř.motorbody
1Volkswagen 1,4 TSI Twincharger 103/125 kW (VW Golf, Jetta, Tiguan, Touran)340
2Volkswagen 1,4 TSI 92 kW (Audi A3, SEAT Altea, León, VW Eos, Golf, Jetta, Passat)170
3Fiat 1,4 Turbo (Fiat Bravo)165
4Fiat-GM turbodiesel 1,3 (Fiat 500, Dobló, Grande Punto, Idea, Linea, Panda, Lancia Musa, Ypsilon, Opel/Vauxhall Agila, Astra, Combo, Corsa, Meriva, Tigra, Suzuki Ignis, Splash, Swift)157
5Honda Hybrid 1,3 IMA (Honda Civic)103
6Renault 1,2 Turbo (Renault Clio, Modus, Twingo)99

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3

Zde patří první místo s velkým bodovým odstupem přeplňovanému motoru 1,6 ze společného vývoje BMW a PSA. Druhý skončil motor 1,8 TFSI, který pohání mimo jiné Škodu Octavia.

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
poř.motorbody
1BMW-PSA 1,6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308)333
2Audi 1,8 TFSI (Audi A3, A5, SEAT Altea, León, Toledo, Škoda Octavia, Volkswagen Passat)197
3Toyota Hybrid 1,5 (Toyota Prius)182
4Mercedes-Benz 1,8 Kompressor (MB C, CLK, E, SLK)121
5Toyota 1,8 VVTL-i 190 (Lotus Elise 111R)82
6Honda 1,8 (Honda Civic, FR-V, Stream)75

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3

U dvoulitrů se porotci rozhodovali především mezi VW 2,0 TFSI a novým twin-turbodieselem BMW. Nakonec se stejně jako loni přiklonili k motoru Volkswagen, především proto, že stál u počátku současné vlny přeplňovaných zážehových motorů. Porotci také ocenili širokou nabídku výkonových verzí sahající od 121 do 200 kW a vzhledem k výkonu nízkou spotřebu paliva.

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
poř.motorbody
1Volkswagen/Audi 2,0 TFSI (Audi A3, A4 Cabrio, A6, TT, SEAT Altea, León, Škoda Octavia, VW Eos, Golf GTI, Jetta)256
2BMW diesel 2,0 Twin Turbo (BMW 123d)254
3Subaru turbodiesel 2,0 boxer (Subaru Outback)196
4Mitsubishi 2,0 Turbo (Mitsubishi Evo X)105
5Honda 2,0 i-VTEC 148 kW (Honda Civic Type R)97
6Honda 2,0 177 kW (Honda S2000)67

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3

V kategorii do 2,5 litru vyhrál o jeden bod přeplňovaný motor Subaru s protiběžnými písty. Motor, který před dvěma lety nahradil starší dvoulitr, se vyznačuje vyrovnaným průběhem křivky momentu, vysokým výkonem a nízkou spotřebou. Druhý je řadový šestiválec BMW, třetí turbodiesel od Hondy.

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3
poř.motorbody
1Subaru 2,5 boxer Turbo (Subaru Forester, Impreza)188
2BMW 2,5 (BMW X3, Z4)187
3Honda turbodiesel 2,2 (Honda Accord, Civic, CR-V, FR-V)145
4Mazda 2,3 GDI Turbo (Mazda 3MPS, 6MPS, CX-7, MPV)118
5Peugeot-Citroën-Ford turbodiesel 2,2 (Citroën C5, C6, C8, C-Crosser, Lancia Phedra, Peugeot 407, 607, 807, 4007, Land Rover Freelander, Mitsubishi Outlander)107
6Toyota diesel 2,2 D-CAT (Lexus IS220d, Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso, RAV4)90

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3

Stejně jako loni má mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným motorům BMW a navíc páté místo za atmosférický motor. Třetí místo získal motor VW/Audi 3,0 TDI.

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
poř.motorbody
1BMW 3,0 Twin Turbo (BMW 135, 335, X6)375
2BMW diesel 3,0 Twin Turbo (BMW 335d, 535d, 635d, X3, X5)238
3Audi/Volkswagen 3,0 TDI (Audi A4, A5, A6, A8, Q7, VW Phaeton, Touareg)145
4Porsche 2,7 boxer (Porsche Boxster, Cayman)119
5BMW 3,0 (BMW 325, 330, 530, 630, 730, Z4)88
6Jaguar diesel 2,7 Twin Turbo (Jaguar XF)85

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3

V kategorii do čtyř litrů zvítězil motor z BMW M3, druhý je přeplňovaný boxer Porsche a třetí motor z Nissanu GT-R. Řadový šestiválec BMW 3,2 litru, který patří k nejúspěšnějším motorům v historii této ankety, stačí i po letech na čtvrté místo ve své objemové třídě.

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
1BMW 4,0 V8 (BMW M3)331
2Porsche 3,6 Turbo (Porsche 911 Turbo, GT2)255
3Nissan 3,8 Twin Turbo (Nissan GT-R)144
4BMW 3,2 (BMW Z4 M)99
5Toyota Hybrid 3,5 V6 (Lexus GS450h)88
6Audi 3,6 FSI (Audi Q7, Porsche Cayenne, VW Touareg)71

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3

Počtvrté v řadě vyhrává tuto kategorii pětilitrový desetiválec BMW. Druhý je velkoobjemový osmiválec AMG, který přeskočil loni druhý dvanáctiválec z Ferrari 599 GTB.

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
1BMW 5,0 V10 (BMW M5, M6)218
2Mercedes-AMG 6,2 (MB C, CLK, CLS, E, ML, R, S, SL)183
3Ferrari 6,0 V12 (Ferrari 599 GTB)172
4Lexus Hybrid 5,0 V8 (Lexus LS600h)109
5Audi 4,2 FSI (Audi A6, A8, Q7, R8, RS4, S4, S6)108
6Ferrari 4,3 V8 (Ferrari F430)80

Vstoupit do diskuze (148)