Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Isuzu nabízí řidiči aktuální informaci o zaplněnosti filtru pevných částic a posléze i probíhající regeneraci
Isuzu D-Max
Výborně naladěná automatická převodovka dovolovala manuální režim či zamknutí převodového stupně například pro sjíždění klesání s těžkým přívěsem
Kolečko volby převodů nabízelo také redukční pohon s velkým poměrem 2,48:1
16 Fotogalerie

Isuzu D-Max 2.5 Double Cab Premiun AT: Na práci i exhibici

Nejvyšší verze pick-upu D-Max poslouží jako pracovní vozidlo i vyšňořený elegán při cestě například na kulturní či společenskou událost.

„To je tedy Amerika,“ řeklo nám několik na sobě nezávislých lidí, kteří viděli testovací D-Max poprvé. Jak by ne, když nejvyšší stupeň vybavení Premium například s koženými sedadly doplňoval exkluzivní hardtop s efektním prodloužením i v horní části kabiny. „To není zdaleka všechno,“ odvětili jsme na údiv kamarádů a ukázali jim ještě několik praktických vychytávek.

Teleskopy všude

Kromě teleskopicky zvedací střechy hardtopu jsme vzbudili obdiv také otvíráním zadních dveří nákladového prostoru. Běžné bývá, že po jejich uvolnění je třeba napnout síly a pomalu je pouštět do vodorovné polohy. Jinak hrozí nekontrolované otevření, rána při dopadu téměř na nárazník a náročná zkouška pevnosti dorazů zadního víka. Isuzu nám ale zazpívalo blaženou melodii tím, že výklopné víko sjíždělo plynule do vodorovné otevřené polohy. Rozhodně skvělá věc a nejen imageovka pro toho, kdo bude zadní víko otvírat několikrát denně. Navíc nehrozilo ušpinění oblečení od víka, které bývá minimálně od prachu a při rychlém otevření se dostane do kontaktu s oblečením obsluhy.

Zdařilé spojenectví

Pod kapotou japonského pick-upu tepal dvakrát přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,5 litru. Dle technických údajů produkuje 400 N.m v rozsahu 1400-2000 min-1. Po rozjetí jsme bohatou nadílku točivého momentu mohli potvrdit, protože s prázdným D-Maxem musely zvládnout více než 2,1tunové vozidlo.

Práce automatické převodovky rychle rozptýlila původní rozpaky z jen pěti stupňů. V záplavě šesti i sedmistupňových samočinných převodovek se trochu ta pětistupňová mohla krčit. Podle údaje na protokolu technických parametrů kvůli číslu pět ano, ale během jízdy ukázala, co umí.

Přesné otáčky

Pick-upy s objemným motorem a samočinnou převodovkou se úžasně hodí na tahání těžkých přívěsů. Má to však jeden nutný předpoklad, který v technických parametrech nenajdete. Jde o způsob řazení převodovky pod nadprůměrnou zátěží vlivem celkové hmotnosti soupravy přes pět tun.

D-Max ukázal, že i při téměř plném sešlápnutí plynového pedálu řadí tak, aby motor nehnal do nesmyslně vysokých otáček způsobujících vír v nádrži a ohluchnutí posádky, ale poslušně držel dvouturbový čtyřválec v oblasti nejvyššího točivého momentu. To nás tak nadchlo, že jsme mu jen pět převodů vpřed okamžitě odpustili. Nevadilo totiž oni vysoké tempo po dálnici, protože pětka byla dostatečně dlouhá a při rychlosti 130 km/h vyžadovala příznivých 2300 min-1.

Volnoběžka

D-Max ukázal další neobvyklý bonus ve volnoběžce při zařazení volicí páky do polohy D. Po překonání stoupání stačilo jen sundat nohu z plynového pedálu a otáčky hned spadly do volnoběžných 800/min a isuzu pohodově z mírného klesání plachtilo.

V kombinaci s těžkým přívěsem by to však nebyla ideální kombinace, proto volicí páka dovolovala přesun do manuálního modu s možností napevno volit převodové stupně pro zajištění brzdění motorem. Vpravo od volicí páky se navíc nacházelo tlačítko blokování převodového stupně, což opět ocení řidiči těžké jízdní soupravy. Ta může být v případě D-Maxu s celkovou hmotností tři tuny a možností připojit 3,5tunový brzděný přívěs velmi robustní.

Dvojí plnění

Čtyřválec o objemu 2,5 litru nahradil dřívější třílitrový agregát. Méně objemná jednotka však podává větší točivý moment. Nejde však o drsný downsizing, který kvůli dosažení co nejnižší spotřeby v umělém cyklu obětuje životnost při dlouhodobém náročném provozu. Agregát se dvěma turbodmychadly výborně táhl již od 1300 min-1 a ukázal se pro těžkou práci velmi odolný. Výrobce to dosvědčuje standardní tříletou zárukou omezenou ujetím 100.000 km.

Během části testu výhradně po silnici jsme dosáhli spotřeby 7,9 l/100 km, což je pro více než dvoutunové vozidlo s automatickou planetovou převodovkou výborná hodnota.

Filtr pod kontrolou

Po plošném zavedení filtrů pevných částic kvůli normě Euro 5 se problémy s funkcí zachycovačů sazí úměrně rozšířily. V rámci šetření výrobních nákladů v osobních a lehkých užitkových automobilech téměř zmizely kontrolky upozorňující na vypálení zachycených sazí. Řidič tak v případě problémů jel nevědomky dál dle svého stylu, až se mu auto přepnulo do nouzového režimu a následovala časově náročná cesta do servisu a provedení nuceného vypálení zásahem do diagnostiky vozidla.

D-Max hraje férovou hru, v rámci menu palubního počítače ukazuje aktuální stav zaplnění filtru na základě diference tlaků výfukových plynů před a za filtrem. Po zaplnění filtru signalizovaném na přístrojovém štítu tučnými čárami je také indikován proces vypalování DPF, takže řidič má o všem jednoduchý přehled podobně jako u většiny těžkých nákladních vozidel.

Již malý problém s vypalováním filtru může zjistit včas, zareagovat na něj změnou stylu jízdy a předejít tak časově i finančně náročné návštěvě servisu.

Připravenost do terénu

Kromě základní verze dvoumístného provedení Single Cab se základní výbavou Basic používají všechny verzi D-Maxu pohon všech kol. Ten umožňuje silniční režim s poháněnou zadní nápravou či automaticky připojitelné 4x4. K dispozici je i redukční převod s velkým poměrem 2,48:1, takže jednička funguje jako plazivý převod.

Plusy

  • Silný motor
  • Naladění automatické převodovky
  • Přívěs až 3,5 tuny

Minusy

  • Omezený komfort jízdy nezatíženým vozidlem

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5
Typ dvakrát přeplňovaný čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Vrtání x zdvih (mm) 95,4 x 87,4
Objem válců (cm3) 2499
Kompresní poměr 18,1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 120/3600
Toč. mom. (N.m/min-1) 400/1400-2000
Emisní norma Euro 5b
Převodovka pětistupňová automatická
Stálý převod 3,727
Pohon všech kol
Brzdy kotoučové/bubnové
Délka/šířka/výška (mm) 5295/1860/1795
Rozvor (mm) 3095
Rozchod P/Z kol (mm) 1570/1570
Světlá výška (mm) 235
Nájezdový úhel P/Z (°) 30/22
Přechodový úhel (°) 22
Brodivost (mm) 600
Provozní hmotnost (kg) 2067
Celková hmotnost (kg) 3000
Největší hmotnost soupravy (kg) 6500
D/š/v ložné plochy (mm) 1552/14530/465
Největší rychlost (km/h) 180
Objem nádrže paliva (l) 67
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,1/7,3/8,4
Emise CO2 (g/km) 220
Pneumatiky 255/65 R17
Cena (Kč bez DPH) 856 777