Iveco Bus Crossway LE Natural Power: Plynová čistota
Iveco nahradilo osmilitrový šestiválec Cursor 8 spalující CNG objemnější jednotkou Cursor 9 CNG, aby získala z plynového pohonu větší výkon. V rámci koncernu CNH Industrial se tento objemnější motor dostal i do autobusu Crossway LE.
Šestiválec CNG o objemu 8,7 litru pochází z dílny FPT Industrial, patřící spolu s Iveco Bus do koncernu CNH Industrial. V řadě Crossway měl nedávno premiéru, v brzké době nahradí starší a méně objemný motor Cursor 8 CNG s výkonovým maximem 243 kW také v ryze městské řadě Urbanway.
Dvorní motorář celého koncernu CNH Industrial, firma FPT Industrial, vyvinula nový šestiválec Cursor 9 CNG o výkonu 265 kW (360 k) primárně pro mezinárodní přepravu zboží. Zároveň je díky kompaktní stavbě s rozměry 1174 x 1001 x 1079 mm vhodný i do autobusů. Rozhodli jsme se prověřit tento motor v meziměstském typu Crossway NP (Natural Power) s nízkým nástupem.
Praha – Mělník a zpět
Dvanáctimetrový Crossway s nádržemi ve střeše nás zaujal nezvykle nízkou stavbou. S celkovou výškou 3210 mm netrpěl slabostí většiny autobusů CNG spočívající ve značné výšce a problémy s podjezdy stanovenými ve městech na 3,2 m.
Ivecem patentované uchycení lahví CNG ve střeše ani neomezilo vnitřní světlost, takže cestující nejsou kvůli pohonu na zemní plyn nijak omezeni. Kryt čtyř podélně umístěných lahví nepřesahuje ani o milimetr střešní kryt klimatizace, tudíž mohlo Iveco Bus dosáhnout celkové výšky pouhých 3,21 m. Spodní část tlakových lahví se téměř dotýká vnitřního obložení stropu. Využitelnost prostoru minimalizace místa pro lahve dosáhla tedy maximum.
Linka 85 km/h
Třídveřový Crossway CNG byl homologovaný ve třídě II, takže se ideálně hodil do příměstské linky. Zvolili jsme tedy extrémně vytěžovanou linku z Prahy do Mělníka a zpět. Dálkové linky mezi těmito městy vůbec nestaví, zastávkové mají kolem dvaceti přerušení jízdy podle toho, kolik zastávek na znamení cestující využijí. V rámci testu jsme tedy zvolili přibližně pět zastávek, abychom vyzkoušeli střední zátěž.
Trasu z Prahy – Holešovic do autobusového nádraží Mělník a zpět jsme si na pár místech zpestřili mimořádným zastavením a nastavováním autobusu pro focení. Drobný nárůst spotřeby zemního plynu ve srovnání s běžným linkovým provozem nelze průměrné hodnoty 25,7 kg/100 km.
Crossway CNG s homologací ve třídě 2 měl nejvyšší rychlost omezenu na 85 km/h. Volba stálého převodu 4,63 ve spojení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou způsobila, že při dosažení rychlosti 50 km/h na vodorovném úseku způsobilo přeřazení na čtyřku a pokles otáček motoru na 1100 min-1. Ekonomičtější provoz při maximální rychlosti v obci si lze jen těžko představit.
Pětadvacet kilo
Spojení šestiválce se čtyřstupňovou automatickou převodovkou vyneslo při běžném meziměstském tempu 80 km/h otáčky 1800 min-1, což z hlediska ekonomiky provozu nebylo zcela ideální. Touto rychlostí jsme snad ujeli jen procento celé vzdálenosti, protože rychlost na silnici č. 9 mezi Prahou a Mělníkem je na několika místech omezena obcí nebo dopravní značkou na 50 km/h. Pro akceleraci bylo vhodné sešlápnout plynový (v tomto případě odpovídající výraz) pedál o sekundu dříve, protože prodleva velkého turbodmychadla a měniče převodovky dávala dohromady výše popsanou sekundu. Zkušení řidiči s tímto známým jevem motorů CNG pracujících s Ottovým režimem a planetové převodovky již běžně počítají.
Během celé trasy včetně několika zastavení a pomalému pojíždění kvůli focení jsme dosáhli příznivé spotřeby plynu. Ve srovnání s naftou jde o přibližně třetinovou úsporu provozních nákladů. K nim také přispívá jednoduché dočišťování výfukových plynů pouze třícestným katalyzátorem bez nutnosti filtru pevných částic a náročné technologie SCR s močovinou.
Ticho nejen za volantem
Díky plynovému pohonu jsme si užívali mimořádně utlumený chod motoru a mohli jsme si bez zvýšení hlasu klidně povídat s cestujícími na první řadě sedadel. Příplatkové nastavení celé přístrojové desky nám umožnilo se pohodlně uvelebit a plně se soustředit na jízdu a ve městě na přesahující vnější zpětná zrcátka. Ocenili jsme také dvouzónovou klimatizaci pro cestující a řidiče. Klidu nám také dodávala kamera v prostoru posledních dveří, nad kterými bývá přes vnitřní zpětná zrcátka slabý dohled.
Dvojí plnění
Standardní dvojice hrdel podle NGV1 a NGV2 na doplňování zemního plynu se nacházela na pravé straně. Za příplatek lze získat ještě velké plnicí hrdlo NGV2 pro rychlé čerpání plynu také na předním panelu. Díky tomu lze využít rozličnou infrastrukturu plnicích stanic bez nutnosti finančně náročných změn.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | Cursor 9 CNG |
Počet válců/ventilů | 6/24 |
Objem válců (cm3) | 8701 |
Vrtání x zdvih (mm) | 117 x 135 |
Kompresní poměr | 12:1 |
Největší výkon (kW/min-1) | 265/1550 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 1620/1100 |
Hmotnost motoru bez náplní (kg) | 870 |
Převodovka | Automatická Voith 864.6 |
D/š/v autobusu (mm) | 12 050 x 2550 x 3210 |
Rozvor (mm) | 6030 |
Nástupní výška P/Z (mm) | 320/330 |
Celková hmotnost (kg) | 19 500 |
Stálý převod | 4,63 |
Pneumatiky | 275/70 R 22.5 |
Objem nádrže CNG (l) | 1620 |