Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

Ladislav Černý
Diskuze (10)
V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu vyzkoušeli osmistupňovou automatickou převodovku Hi-matic v modelu Daily.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu a liknavou změnou jednotlivých stupňů neměly v segmentu malých užitkových vozidel na růžích ustláno. To už neplatí, protože Hi-matic v Daily řadil rychle a úsporně.

Pořádná zátěž

Zkoušená Daily furgon měla v nákladovém prostoru upevněnou tunovou paletu s peletami, což odpovídalo velmi vytěžovaným dodávkám Daily, které se chlubí mimořádně odolnou rámovou konstrukcí. V rámci přechodu na emisní požadavek Euro 6 došlo k úspoře pohotovostní hmotnosti změnou přední nápravy a rámu v zadní části vozidla, takže Daily dokázala spojit špičkovou robustnost s velkým užitečným zatížením.

Po nastartování se na displeji přístrojového štítu objevil název Eco, který tvoří základ strategie řazení osmistupňové automatické převodovky. Byla spojena s třílitrovým čtyřválcem F1C, který je ve verzi se dvěma turbodmychadly známý velkým točivým momentem až 470 N.m. Ve zkoušeném vozidle se nacházelo jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek ve čtyřválci o výkonu 132 kW a točivém momentu 430 N.m.

Má smysl?

Hned první metry jízdy po rovině nás překvapily tím, že převodovka Hi-matic nechávala po přeřazení klesnout otáčky motoru až na 1500 min-1. Díky osmi stupňům se motor při čtvrtinovém až polovičním sešlápnutí akcelerátoru držel v rozmezí 1500-2500 min-1, tedy přesně v oblasti s největším

točivým momentem.

Lepší ekonomiku jízdy jsme si nedovedli představit. Souhlasili jsme, že automatická převodovka Hi-matic dokáže co do ekonomiky i dynamiky provozu směle nahradit velmi zkušeného řidiče.

Pedál na podlaze

Během jízdy do kopců jsme sešlápli akcelerátor až na podlahu. Nenastalo pro ekonomiku i dynamiku jízdy nevhodné postupné a zdlouhavé podřazování, jak to známe u jiných planetových převodovek. Hi-matic během cca půl sekundy bleskurychle podřadil a naložený vůz se v prudkém stoupání dal do zrychlování.

Otáčky motoru díky přeřazení na vyšší stupeň nepřesáhly 3000 min-1, takže i v dynamickém stylu jízdy nevybočily mimo rovnou část křivky točivého momentu agregátu F1C 170 s točivým momentem 400 N.m v rozmezí 1500-3000 min-1.

Vyzkoušeli jsme u převodovky režim Power, který zdůrazňuje dynamiku jízdy nad ekonomikou, což prokázal udržováním vyšších otáček, u kterých je k dispozici vyšší výkon. Pro mimořádné případy je to dobrá věc, ale my jsme spíše preferovali Eco režim ve spojení s dostatečně silným motorem.

Očekávaná výdrž

Automatická převodovka Hi-matic je podle produktového manažera Iveco Miroslava Jurky stavěná i na maximální hmotnost soupravy sedmitunové Daily s třítunovým přívěsem. Proto jsme mu položili otázku, zda lze u automatické převodovky Hi-matic udržet ve sjíždění klesání převodový stupeň tak, aby docházelo k brzdění motorem. Jednoznačnou odpověď, že lze přibrzďovat motorem díky možnosti sekvenčního řazení, jsme posléze vyzkoušeli. Pohybem voliče převodovky směrem vzad nastalo podřazení a zvolený stupeň poslušně držel kilometrové klesání v lese.

Přizpůsobuje se řidiči

Není třeba zdůrazňovat, že převodovka také měla ochranný režim proti překročení maximálních otáček. Samozřejmost však není schopnost automatické převodovky „číst“ jízdní režim řidiče a k němu přizpůsobit základní strategii řazení nastavenou ve výrobním závodě. Tzv. učící se automatická převodovka dokáže ve srovnání s průměrným řidičem ušetřit díky ideální strategii řazení a extrémně rychlé změně jednotlivých stupňů až deset procent paliva.

Tři verze

Daily Hi-matic je k dostání v provedeních podle převážného typu použití: Urban, Regional a International. Verze Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.

Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz s dlouhým stálým převodem a pohodlným řízením podpořeným mimořádně štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.

Ladislav Černý
Diskuze (10)
9. 2. 2017 01:22
Re: Zmatky v údajích
Já tě chápu, ale pokud vím, je to tak správně. Ano, musíš vědět, co to znamená. Radián je také bezrozměrný. Na rozdíl od otáček je však v rámci soustavy SI odvozenou jednotkou s vlastním jménem. Mohu tedy psát jak rad/s, tak 1/s. Když používám 1/s, nesmím jen zapomenout, co ta "1" představuje.

Ano, otáčky za minutu jsou vedlejší jednotkou. Nikoli odvozenou. Stejně je na tom minuta. Jsou to v podstatě zastaralé jednotky, které se do soustavy dostaly, protože byly rozšířené. Pokud vím, dnes nejsou považovány za součást SI. Některé, jako minuta, se smí dál používat s jednotkami SI. Otáčky nebo otáčky za minutu mezi ně nepatří (opět, pokud vím - tohle jsem už hodně dlouho nemusel řešit).

Je to otázka sémantiky (významu) a podle nich (CGPM) to zřejmě nemá co dělat v jednotkách jako takových.

Mám takový pocit, že 1/min najdeš i na otáčkoměrech.
7. 2. 2017 07:19
Re: Zmatky v údajích
No představoval bych si že jednotkou rychlosti otáčení by mělo být

ot./min.
nebo
ot. . min.-1

Jinak vlastně nevíme co údaj 1500 min-1 vyjadřuje. Víme to samozřejmě z kontextu, ale zápis jednotky bez otáček mi přijde trochu nesmyslný. Proč to tak je ?

Otáčky za minutu jsou regulérním vyjádřením rychlosti otáčení, stejně jako úhová rychlost. Radián i otáčka obdobně vyjadřují konkrétní úhel pootočení, a rychlost otáčení je v podstatě počet těchto úhlů pootočení za jednotku času

Takže když má úhlová rychlost jednotku rad/s, obdobně by otáčky měly mít ot./s nebo ot/min atd...

(i podle Wiki jsou otáčky za minutu legalní vedlejší jednotkou SI)
odkaz mi nefunguje ale není problém to najít
6. 2. 2017 23:44
Re: Zmatky v údajích
Má to být min-1, což je 1/min. Počet otáček je bezrozměrný. A min je minuta, to je snad zřejmé. Není mi však jasné, na co narážíš.
6. 2. 2017 12:38
Re: Zmatky v údajích
Haha vtipné. Takže nám řekni, jak velký je krouťák toho motoru při 1500 otáčkách. Určitě to pro tebe nebude problém, to dáš ! >:D

A co se týká té odpočinkové úlohy, zjevně jsi vůbec nepochopil na co jsem se ptal
Avatar - Ja Prvni 123
6. 2. 2017 11:26
Re: Zmatky v údajích
Soustřeď se... to dáš!

Nápověda: první rozmezí otáček, kdy je vrchol 430 je užší, než to druhé, kdy je "jen" 400Nm... už zapálilo?

A pro krátký odpočinek: minuta na mínus první znamená "za minutu"...