Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar E-Type Lightweight: Lehké váhy ze šedesátek měly pokračování

Karel Haas Karel Haas 14. 1. 2021 • 15:40
15
Zobrazit náhledy (15)
Konstruktér Malcolm Sayer postavil v roce 1962 kupé s hliníkovou karoserií nazvané Low Drag Coupé (LDC), tedy kupé s nízkým odporem vzduchu. Jediný tovární testovací vůz LDC byl dokončen v létě 1962 a o rok později si vůz koupil Dick Protheroe, tovární jezdec Jaguaru. V interiéru byly odstraněny všechny zbytné potahy, zůstala jen izolace kolem středového tunelu. Kromě předního okna byla všechna ostatní okna z plexiskla. Peter Lindner, distributor vozů Jaguar v SRN, získal jeden Lightweight a spolu s Peterem Nöckerem se v roce 1964 zúčastnil 24hodinového závodu v Le Mans. Nedojel. Lindnerovo kupé Jaguar E-Type Lightweight mělo splývavou záď s velkým zadním oknem. Jaguary E-Type Lightweight poháněly řadové šestiválce XK s objemem 3,8 litru a třemi karburátory Weber. Některé vozy měly mechanické vstřikování paliva Lucas. Divize Jaguaru Heritage postavila v roce 2014 dalších šest kusů Lightweightů nazvaných Continuation (pokračování). Všech 6 kusů a prototyp byly roadstery s pevnou odnímací střechou hardtop. Všimněte si větracích otvorů na střeše a na zádi. Stejně jako u E-Type se dala celá přední část karoserie vyklopit dopředu a značně usnadnila přístup k motoru. V interiéru modelu Lightweight Continuation se najde několik odchylek od originálu, např. jiný volant nebo bezpečnostní pásy.

V letech 1963 a 1964 postavil Jaguar 12 odlehčených závodních speciálů vycházejících ze sportovního vozu E-Type. V roce 2014 vyrobil dalších 6 roadsterů Lightweight Continuation.   

Nedlouho po představení sportovního vozu Jaguar E-Type na ženevském autosalonu v březnu 1961, začali technici Jaguaru přemýšlet, jak postavit sportovní vůz, který by se více blížil fenomenálnímu závodnímu vozu Jaguar D-Type, jehož některé prvky konstrukce a designu byly využity u modelu E-Type. Za účelem ověření koncepce bylo v roce 1962 postaveno kupé (foto), nazvané příznačně Low Drag Coupé (LDC), tedy kupé s nízkým odporem vzduchu. Na rozdíl od sériového E-Type s ocelovou karoserií byl u LDC použit lehčí hliníkový plech.

Konstruktér Malcolm Sayer postavil v roce 1962 kupé s hliníkovou karoserií nazvané Low Drag Coupé (LDC), tedy kupé s nízkým odporem vzduchu. Konstruktér Malcolm Sayer postavil v roce 1962 kupé s hliníkovou karoserií nazvané Low Drag Coupé (LDC), tedy kupé s nízkým odporem vzduchu.

Konstruktér a designer Malcolm Sayer (1916–70), tvůrce E-Type, zachoval původní monokokovou vanu, ke které byly přilepeny lehké vnější panely karoserie. Přední ocelový pomocný rám zůstal nedotčen a přední okno bylo více skloněné. Za zadními koly a vedle zadního okna se objevily otvory k odvětrání zadních brzd. V interiéru byly odstraněny všechny zbytné potahy, zůstala jen izolace kolem středového tunelu. Kromě předního okna byla všechna ostatní okna z plexiskla. Vůz poháněl vyladěný řadový šestiválec XK s objemem 3,8 litru a upravenou hlavou válců testovanou na závodních vozech D-Type. Jediný tovární testovací vůz LDC byl dokončen v létě 1962 a o rok později si vůz koupil Dick Protheroe, tovární jezdec Jaguaru. Dr. Samir Klat z Imperial College upravil jeden z vozů Lightweight do podoby LDC. Později prošel rukama několika sběratelů na obou stranách Atlantiku a nyní je součástí soukromé sbírky vikomta Cowdraye.

E-Type Lightweight (1963–64)

Ve snaze konkurovat vozům Ferrari 250 GTO se Jaguar rozhodl postavit v roce 1963 a 1964 18 kusů odlehčených závodních speciálů nazvaných Jaguar GT E-Type, zkráceně nazývaných „Lightweight“ (lehká váha). Nakonec jich vzniklo jen dvanáct a až na jeden všechny zůstaly zachovány do dnešních dnů. Vozy Jaguar E-Type Lightweight byly pokračováním vývoje Low Drag Coupé a měly také hliníkové karoserie, blok motoru z lehkých slitin, a navíc pneumatiky Dunlop, brzdy Girling, pětistupňovou převodovku ZF atd. S řadovým šestiválcovým motorem s objemem 3,8 litru, vyladěným se třemi karburátory Weber 45DCOE na výkon 300 k (221 kW), dosahoval Lightweight s hmotností 1007 kg (E-Type byl o 114 kg těžší) maximální rychlost 274 km/h. Dalšími úpravami motorů byl výkon některých vozů zvýšen až na 340 koní. Některé vozy byly vybaveny mechanickým vstřikováním paliva Lucas. Kromě 12 postavených vozů vyrobil Jaguar ještě dvě náhradní karoserie.

Dvojice jezdců Briggs Cunningham (americký milionář a závodník) a Bob Grossmann s jedním z těchto vozů (foto) dojela na devátém místě v Le Mans 1963, kde vozy Ferrari obsadily prvních šest míst. Cunningham vlastnil tři vozy Lightweight. Ve stejném roce se dva vozy Lightweight zúčastnily 12hodinového závodu v americkém Sebringu a dvojice Leslie/Morill a McLarem/Hansgen skončily na 7. a 8. místě, hned za šesticí vozů Ferrari. Bob Jane vyhrál s E-Type Lightweight v roce 1963 australský šampionát vozů třídy GT.

Americký milionář a závodník Briggs Cunningham vlastnil tři vozy E-Type Lightweight. S tímto vozem dojel na devátém místě v Le Mans 1963. Americký milionář a závodník Briggs Cunningham vlastnil tři vozy E-Type Lightweight. S tímto vozem dojel na devátém místě v Le Mans 1963.

Peter Lindner, distributor vozů Jaguar ve Spolkové republice Německo, získal jeden Lightweight (foto), upravený továrním závodním oddělením, a pokusil se s ním v roce 1964 vyhrát spolu s Peterem Nöckerem třídu GT na 24hodinovém závodu v Le Mans. Lindnerův vůz byl důstojným soupeřem vozů Ferrari 250 GTO, ale mechanické problémy jej vyřadily ze závodu po ujetí 149 kol. Lindner později zahynul, když havaroval na trati závodu v Montlhéry. Jeho vážně poškozený vůz byl později restaurován.

Peter Lindner, distributor vozů Jaguar v SRN, získal jeden Lightweight a spolu s Peterem Nöckerem se v roce 1964 zúčastnil 24hodinového závodu v Le Mans. Nedojel. Peter Lindner, distributor vozů Jaguar v SRN, získal jeden Lightweight a spolu s Peterem Nöckerem se v roce 1964 zúčastnil 24hodinového závodu v Le Mans. Nedojel.

Závodní vozy Jaguar E-Type Lightweight se zúčastnily řady závodů, ale na rozdíl od Jaguarů C-Type a D-Type nikdy nevyhrály v Le Mans nebo Sebringu. V rukách soukromých jezdců ale sklízely úspěchy v menších závodech.

Jaguar E-Type Lightweight Roadster Continuation (2014)

V květnu 2014 oznámilo prodejní oddělení Dědictví Jaguaru (Heritage Business), že postaví zbývajících šest kusů Lightweightů a doplní tak počet vyrobených vozů na původně zamýšlených 18 kusů. Tyto vozy, nazvané Jaguar E-Type Lightweight Roadster Continuation (foto), dostaly nepoužité kódy podvozků a byly ručně vyrobeny se stejnou specifikací jako 12 originálů vyrobených v letech 1963 a 1964. Tyto vozy byly přednostně určeny pro známé sběratele Jaguarů, kteří se specificky zaměřují na historické závodní vozy.

Divize Jaguaru Heritage postavila v roce 2014 dalších šest kusů Lightweightů nazvaných Continuation (pokračování). Divize Jaguaru Heritage postavila v roce 2014 dalších šest kusů Lightweightů nazvaných Continuation (pokračování).

Stejně jako většina původních Lightweightů byly vozy vyrobené v roce 2014 roadstery s pevnou odnímací střechou hardtop a k pohonu zadních kol sloužil řadový šestiválec s objemem 3,8 litru. Prototyp, nazvaný „Car 0“ a nezapočítaný mezi 6 vozů „Continuation“ (pokračování), byl prodán v říjnu 2020 v aukční síni Sotheby’s za 1.710.000 amerických dolarů.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku