Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar F-Type: Překvapení z New Yorku, které míří do výroby

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Úniky premiér těsně před oficiálním odhalením nejsou ničím výjimečným. Jaguar ale odvedl mistrovskou práci. Svou novinku utajil až do poslední vteřiny.

Na výstavišti v New Yorku tak došlo k asi největšímu překvapení: současný šéf značky Adrian Hallmark stručně oznámil: „Jaguar F-Type jde do výroby!“. F-Type? Ano! Není složité vypátrat, na co navazuje jeho označení. Ovšem podle Iana Hobana, ředitele produktové řady automobilky s šelmou ve znaku nejen na sériový klasický E-Type, ale i na sportovní prototypy s písmeny C a D. Inu, proč ne?

Tvary vozu ovšem vycházejí z kupé C-X16 z loňského Frankfurtu. „V září 2011 jsme představili koncept Jaguar C-X16, který měl takový ohlas, že jsme urychlili vývoj úplně nového Jaguaru“, dodal Adrian Hallmark. Výsledkem ovšem není uzavřený sportovní vůz, nýbrž otevřený roadster s klasickou plátěnou střechou. Pevnou skládací nečekejte, tady vítězí tradice. Designér Ian Callum se k vyjádřil doslova, že: „zničí tvar vozu“. A má samozřejmě pravdu!

V současné době vývoj F-Type, který dostal tovární kód X152, finišuje, probíhá konečná fáze silničních testů. O technice kromě celohliníkového konstrukčního základu šasi zatím Jaguar nemluví. Co se pohonných jednotek týče, sdělil pouze to, že „k dispozici bude pestrá škála benzinových motorů.“. A nic víc.

No, turbodiesel jsme v útrobách jaksi ani nečekali. Ale co takhle elektromotor v kombinaci s třílitrovým mechanickým přeplňovaným šestiválcem, když už ho u Velké kočky vyvinuli pro koncept C-X16? Možná. Kdo ví... A teď ještě jedna várka spekulací. Třílitr s kompresorem se pod kapotou objeví zprvu sám a bude mít prý až 280 kW (380 k). Ač F-Type není GT, ale puristický sporťák, nevyhne se montáži osmistupňového automatu. Na manuál zapomeňme.

Automobilka nám odhalila novinku zatím pouze na sérii snímků maskovaného prototypu. Ne, nejedná se o žádnou špionáž, fotky jsou oficiální. Sériové provedení se představí ještě letos, pravděpodobně v Paříži. Do prodeje se pak dostane v polovině roku 2013. Cenově bude umístěno pod řadou XK, ale výše než německá konkurence v podobě Porsche Boxster, BMW Z4 a Mercedesu SLK. Kupé určitě přijde na řadu také, nejspíše do dvou let. „Když máte roadster, není těžké z něj odvodit kupé“, dodal ještě Hallmark.

Zřejmě ve stejném časovém horizontu se do Jaguarů vrátí dle jeho šéfa také pohon všech kol, zatím není jasné do kterých modelů. Určitě se ho ale nedočká žádná ze stávajících řad. Prototypy už z vývojových dílen v Castle Bromwich vyjely a pilně se zkouší.

Označení F-Type není žádnou novinkou. Poprvé se objevilo před dvanácti lety, ale detroitský koncept dvoumístného roadsteru s kokpitem v retrostylu zůstal pouze v podobě nefunkční makety. Byť se o jeho přetvoření do podoby jezdícího prototypu s motorem AJ-V6 s výkonem 177 nebo 221 kW (240-300 k) a následné sériové produkci uvažovalo, nakonec byl celý projekt v roce 2002 zastaven. Značce se tehdy pod křídly Fordu nedařilo ani na sportovním poli a sužovaly ji finanční problémy.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
5. 4. 2012 17:50
Jaguar...
...mi udělal radost! Tleskám a jen tak dál! :-) :yes: