Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar SS-107: Elektrický a turbínový návrat kočky do Le Mans v roce 2030

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 3. 5. 2017 • 23:30
18
6
Zobrazit náhledy (18)
Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative Jaguar SS-107 SoyalCreative
„Ekologické“ prototypy mají v roce 2030 v Le Mans vystřídat předchozí dálkově řízené. Šílená vize upadne v zapomnění. A bude u toho třeba i Jaguar s turbínovým speciálem.

Britský Jaguar vyhrál naposledy slavnou čtyřiadvacetihodinovku na okruhu La Sarthe v roce 1990. Dán John Nielsen, Američan Price Cobb a Brit Martin Brundle tam tehdy triumfovali za volantem prototypu XJR-12 se sedmilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem, ještě v dobách spolupráce s Tomem Walkinshawem a v barvách cigaretové značky Silk Cut. V roce 1993 stály na startu tři XJ220C. Nielsen, David Brabham a David Coulthard se radovali z vítězství v kategorii GT celý jeden měsíc. Pak byli diskvalifikováni kvůli využití katalyzátorů. Ostatní dvě auta odpadla.

Od té doby se žádný vůz slavné značky s šelmou ve znaku proslulého závodu neúčastnil. Ano, už je to skoro čtvrt století. Turecký designér Serdar Soyal se však digitálně zamýšlí nad možným návratem. Koncepční vizualizaci vytvořil v rámci letošní soutěže Michelin Design Challenge. Počítačový umělec ji nazval SS-107. Význam historické zkratky je celkem jasný, nicméně proč 107. Soyal comeback posunul do roku 2030, tehdy to bude 107 let od prvního ročníku.

Současnost i budoucnost

Auto vypadá brutálně a futuristicky, přesto nese prvky současných hybridních prototypů LPM1. Disponuje nízkou a šikmou přídí, i když je širší, než jsme dnes zvyklí. Hlavní světlomety designér umístil do blatníků, nechybí typická ploutev, jen je „děravá.“ Navazující zadní křídlo vyniká mohutností, ovšem jinak působí docela jednoduše, jako ze supersportu.

Zvažovaná technika pod kabátem jasně nahlíží do (blízké?) budoucnosti. Konvenční spalovací motory se stanou minulostí, vládu převezme elektřina. Čtveřice v kolech umístěných akumulátorů naváže na soustavu pokročilých turbín, které je pomohou dobíjet a zároveň budou vůz pohánět. Díky tomuto pohonnému systému vydrží na jedno nabití až 1.065 km. Pro Le Mans je to samozřejmě hodně málo, Audi zde v roce 2010 ujelo 397 kol, což znamená skoro 5.411 km.

Dobití za 2 sekundy

Jenže naplnění baterií zpět na plnou kapacitu potrvá pouze jednu zastávku v boxech, určenou mimo jiné i k výměně pneumatik a případnému vystřídání pilotů. Ne, nečekejte, že by mechanici zatáhli prototyp na 8 hodin do garáže a připojili konektor, to by atraktivitě závodu jistě moc neprospělo... Na 80 % se zpět nabijí během 1,7 s...

Trochu sci-fi, pravda. Základem virtuální konstrukce je samozřejmě monokok, který čerpá inspiraci jak ze současnosti, tak i ze zmíněného slavného XJ220. Počítá se s hydrofilním prosklením, které poskytne ničím nerušený výhled ven po celou dobu závodu, tady se uplatní molekulární věda. A závodní sedačku vytvoří Jaguar z nanogelu, takže se sama přizpůsobí tělesným rozměrům každého pilota v posádce.

Rychlejší než Dorchy

Soyal odhaduje maximální rychlost SS-107 na 465 km/h. Připomeňme, že dosavadní rekord drží Francouz Roger Dorchy, který se speciálem WM P88-Peugeot dosáhl v roce 1988 rychlosti 407 km/h. Kde jinde než na rovince Mulsanne, tehdy ještě bez zpomalovacích šikan? Z marketingových důvodů byla oficiální hodnota o 2 km/h snížena, Peugeot přece tehdy vyráběl a propagoval svůj model 405. I když bílo-zelený prototyp s dominantní reklamou karosárny Heuliez vznikl v dílnách jeho bývalého šéfdesignéra Gérada Weltera a nešlo o tovární stroj, „lvi“ mu dodávali motory.

„Zelená“ auta prý nahradí v Le Mans neznačkové dálkově řízené „placky“, které se po trati budou prohánět v letech 2023-2029. Nemyslím si, že by byli v Automobile Club de l'Ouest, potažmo FIA zas až takoví blázni, aby něco podobného ve skutečnosti prosadili. Ale případný návrat jezdců do kokpitu, konkrétně v barvách Jaguaru, vypadá přinejmenším zajímavě.

Foto:: SoyalCreative/Behance.net

Související články

Témata
4. 5. 2017 08:44
Re: Dobití za 2 sekundy? Jak to?
Čistá elektromobilita bude utopie, protože, i kdyby(!) se to vozidlové vyřešilo, tak elektro-energetika by musela být přinejmenším dvojnásobná (jsou to jednoduché počty, žádná matematika).

Musíme být ale rádi, že se prostřednictvím dnešních nedokonalých elmobilů odzkouší a zdokonalí el. pohon, akumulátory atd., což se s výhodou využije, až se nakonec elektrika bude vyrábět ve vozidle.

A Pininfarina vystavil letos v Ženevě i civilní auto (H 600) s podobným pohonem (jen turbínky plynové) a dojezd je také 1000 km.
4. 5. 2017 08:34
Re: Dobití za 2 sekundy? Jak to?
To všechno jsem nějak svým globálním příspěvkem "abstrouhal" (když už jsme u Wericha, tak tady u Vl.Buriana). Jo, jo, jsou to další hlouposti (a to včetně nezměrné neodpérované hmoty v kolech). Inu, redakce auto.cz by neměla články jen překopírovávat - to může kdekdo.
4. 5. 2017 06:50
Re: Dobití za 2 sekundy? Jak to?
To jen někdo udělal model snad do soutěže a vymyslel k tomu příběh. Jinak skutečně napsal nabíjení za 1,7 sekundy (na 80 %). A protože jsou integrované v kolech, mění se s nimi. To s těmi turbínami jsem také nepochopil. Podle té pohádky má při brzdění větrná turbína rekuperovat - sání má být v nose, vést vzduch na turbínu a výdech vzadu za kabinou, aby ještě pomohl s přítlakem. A v malůvce má označenou "turbin" v kole.

>:D Na takovéhle nesmysly by redakci užilo.
Avatar - Skipper
3. 5. 2017 21:24
Jaguar?
Proč zrovna Jaguar? Tento digi návrh nemá na sobě nic, co by ho spojovalo s Jaguarem. Jasně, Jaguar v roce 2030 bude mít možná jiné dizajnové markanty než dnes, ale to i Škodovka. Úplně klidné se to může jmenovat Škoda RS2030. Za mně nic moc.
3. 5. 2017 18:37
Re: Dobití za 2 sekundy? Jak to?
Na auto.cz je možné všechno >:D

To "nabíjení za 1,7 s" bude ve skutečnosti nejspíše natankování nádrží klasickým palivem. Jinak by to celé byla pouze báchorka. Samozřejmě netušíme jak budou elektromobily jezdit za 13 let, ale dnešní technologie nijak neopravňují k tak bezmeznému optimismu a přehlížení současného docela zoufalého stavu téhle techniky.

A moc se mi líbí informace že: "...Čtveřice v kolech umístěných akumulátorů naváže na soustavu pokročilých turbín, které je pomohou dobíjet a zároveň budou vůz pohánět. Díky tomuto pohonnému systému vydrží na jedno nabití až 1.065 km..."
Je to možná ještě větší blbost než známé Jamalalicha? Jamalalicha. Jamalalicha, i paprťála, chánua, chánua, e chánua, e chánu, džalala ...

Mimochodem, co je na turbínovém autě zeleného ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku