Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar vyvinul závodní bicykl Dogma F8

Michal Fokt
Diskuze (0)
Je vcelku obvyklé, že loga automobilek nesou i jízdní kola, teď se do party přidává i Jaguar a bere to napoprvé hodně zostra.

Jízdní kola mají ve své nabídce příslušenství různé automobilky, tu mladoboleslavskou nevyjímaje, tento způsob aktivního trávení volného času ovšem neignorují ani prémiové značky Mercedes, Porsche a BMW. Nyní se do party přidává také Jaguar, ale trochu jiným způsobem, než byste asi čekali.

Nenechal si nalepit na existující biky svá loga, ani si nenechal postavit kola na zakázku, ale sehrál dost zásadní roli ve vývoji vysoce sofistikovaného bicyklu, určeného pro vrcholné cyklistické závody formátu Tour de France. Spojil se totiž s italskou firmou Pinarello, specializující se na jízdní kola a pro dlouhodobě podporovanou závodní stáj Team Sky bicykl přímo navrhl.

Tedy abych byl přesný - u Jagu určitě nepracují experti na kola, Pinarello stanovilo "pevné body", tedy zejména rozvor a geometrii rámu, ovšem Jaguar za pomoci svého virtuálního aerodynamického tunelu CFD (computational fluid dynamics) stanovil finální podobu rámu kola, označeného Dogma F8. Ta pak byla ověřena v aerotunelu skutečném.

Zajímá vás výsledek? Snaha o co nejlepší obtékání vzduchu a omezení turbulencí přinesla zlepšení celkové aerodynamiky kola o 26,1 % oproti dosavadnímu modelu Dogma 65.1, přičemž společně s jezdcem došlo ke zlepšení o 6,4 %. Samotný rám je pak o neuvěřitelných 40 % aerodynamičtější. Jezdec Chris Foome si zatím pochvaluje lehkost a tuhost kola, jak moc nové náčiní Team Sky pocítí, se ukáže už letos, kdy se stáj s bikem zúčastní řady závodů včetně Tour de France.

Jestli jste opravdu hardcore fandové Jaguaru, musíte karbonové kolo Pinarello Dogma F8, vyrobené z fajnového japonského materiálu Torayca T11001K, mít, objeví se v běžné nabídce italského výrobce. Ale cena jistojistě zabolí...

Michal Fokt
Diskuze (0)