Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar X-Type 2.0d – Útok cenou

Ondřej Šuch
To, že X-Type stojí podobné peníze jako Octavie, je nyní i zásluhou Jaguaru. Nějaké další otázky?

Jaguar X-type byl kdysi průkopníkem – s modelem, který vpadl do hájemství střední třídy, vyrazila automobilka dveře s tradicemi a předvedla naráz přední pohon, turbodiesel pod kapotou, karoserii kombi a v českých podmínkách i „nákladní“ verzi s černou mříží. Navzdory revolucím a odplivujícím si tradicionalistům nebyl X-type vůbec špatný – jen cena hodně přes milion za solidně vybavenou verzi jej v prodejích moc nepodporovala.

Akční model, který s cenou 695 tisíc nabízí kompletní auto bez nutnosti připlácet za nezbytnosti, by se tak rovnal vyhlášení války konkurenci – kdyby přišel před čtyřmi lety. Ale i dnes, kdy kočka ve skoku drží v zubech indickou vlajku, je zmiňovaná cena vážným útokem na mainstream od Mondea po, světe div se, Octavii. Takže – co se nám nabízí?

jaguar testy strednitrida jaguar testy strednitrida
 

X-type modelového roku 2008 těží z faceliftu, který například čelní masku a nárazníky přiblížil vrcholnému XJ. Jen 140 cm vysoký vůz charakterizují dlouhá nízká příď i záď, na které najdeme svítilny podobné pro změnu modelu S-Type. V interiéru je v rámci možností moderněji, čalounění světlou kůží v kombinaci s látkou snese důstojná měřítka a ani neskladná postava nemá problém nalézt za volantem optimální pozici – v ceně je i elektrické ovládání předních sedadel. Cestující vzadu se budou za vysokým řidičem či spolujezdcem přece jen trochu tísnit, nepohodlí ale není drastické. A ještě jedna nástraha čeká na nekonfekční postavy – všechny dveře odkrývají kvůli stavbě karoserie relativně nízké a v případě zadního páru i krátké vstupní otvory. Objektivní porovnání nemáme, ale ne-kontakt hlavy s hranou stropu je třeba pečlivě cvičit.

Na palubní desce zůstala proslulá baterie obřích jednoúčelových tlačítek, z nichž „zaujme“ třeba přepínač mezi stupni Celsia a Fahrenheita. Vzhled je ale otázkou vkusu a Jaguaru musíme přiznat, že v kombinaci s hodnotnými plasty nelze pracovišti řidiče v podstatě nic vytknout. Odkládacích prostor není nadbytek, ty ve výplních dveří stačí opravdu jen na drobnosti.

jaguar testy strednitrida jaguar testy strednitrida
 

Zavazadelník lze odjistit jen dálkovým ovladačem a víko otevřít ručně – nastavení vzpěr na automatické otevření nestačí. Úzký vstupní otvor a mělkost by mohly odradit, ale objektivně se pod námi prostírá slušných 452 litrů. Zadní asymetricky dělená opěradla lze složit a díky otvoru mezi zavazadelníkem a kabinou umožní převážet i delší předměty. Pod podlahou najdeme jen dojezdovou rezervu.

Pohon obstarává přece jen poněkud hlučnější dvoulitrový turbodiesel s výkonem 96 kW, který známe například z Fordu Mondeo. Milovník tradic bude sice kroutit hlavou, ale agregát je vyloženě racionální a nijak neurážející volbou. Tunu a půl těžký sedan přemisťuje motor s méně než sedmilitrovou spotřebou a maximální točivý moment 330 Nm dosahovaný při 1800 otáčkách pomáhá i solidní dynamice. Na dálnici umí X-Type i dvoustovku a ani hluk motoru není ve vyšších rychlostech problém. Jízdní vlastnosti těží z velmi tuhé karoserie sedanu, auto se v zatáčkách naklání jen málo a nerozhodí jej ani vyjeté koleje. Pro fandy značky bude překvapením relativně tuhé odpružení, šestnáctipalcová kola jsou za této situace rozumnou volbou.

jaguar testy strednitrida jaguar testy strednitrida
 

Překvapením je jen pozvolný nástup brzd. Pětistupňová převodovka s hlavicí řadicí páky z Mondea je vyloženě úsporným řešením – šestý stupeň by motoru sice pomohl, ale i současné odstupňování je dobrým kompromisem mezi dynamikou a spotřebou.

Jakkoli má X-Type několik málo nedostatků, z nichž nejvážnější je omezený vnitřní prostor, představuje cenová nabídka dovozce protiargument, který vše negativní relativizuje. Pokud se podaří optimalizovat náklady na servis, nemůžeme „baby-Jag“ než doporučit.

Plusy

  • cena za výbavu
  • motor a spotřeba
  • design
  • kvalitní zpracování

Minusy

  • plochý zavazadelník
  • nástup účinku brzd
  • málo místa v podélném směru

Základní cena testovaného vozu695.000,-Kč (2.0d)
Cena testovaného vozu vč. příplatků725.000,-Kč (2.0d)

Ondřej Šuch
Jaguar X-Type 2.0d
Cena základní sestavy 695 000 Kč
Výbava základní sestavy manuální pětistupňová převodovka, automatická klimatizace s pylovým filtrem, šest airbagů, kožený volant s ovladači pro audio a tempomat, senzor obsazení sedadel, rádio single CD, přední mlhová světla, el. přihřívač vody v topení, posilovač řízení Servotronic, Traction control – pohon předních kol, DSC, hliníková kola Antares 6,5“ x 16“, obvodový alarm, dvoufázové centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, halogenová světla, dešťový senzor, vyhřívaná zrcátka, el. ovládání předních i zadních oken, nastavení předních sedadel ve 4/4 směrech, dojezdové náhradní kolo, koberečky Jaguar Kč
Cena testované sestavy 725 000 Kč
Výbava testované sestavy xenonové světlomety s ostřikovači a automatickým nastavením (30.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.5 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 452 / 0
Objem nádrže (l): 61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 530
Rozměr pneu: 205/55 R16
Jaguar X-Type 2.0d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4672
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano