TEST Jaguar X-Type 2.0d – Útok cenou
Jaguar X-type byl kdysi průkopníkem – s modelem, který vpadl do hájemství střední třídy, vyrazila automobilka dveře s tradicemi a předvedla naráz přední pohon, turbodiesel pod kapotou, karoserii kombi a v českých podmínkách i „nákladní“ verzi s černou mříží. Navzdory revolucím a odplivujícím si tradicionalistům nebyl X-type vůbec špatný – jen cena hodně přes milion za solidně vybavenou verzi jej v prodejích moc nepodporovala.
Akční model, který s cenou 695 tisíc nabízí kompletní auto bez nutnosti připlácet za nezbytnosti, by se tak rovnal vyhlášení války konkurenci – kdyby přišel před čtyřmi lety. Ale i dnes, kdy kočka ve skoku drží v zubech indickou vlajku, je zmiňovaná cena vážným útokem na mainstream od Mondea po, světe div se, Octavii. Takže – co se nám nabízí?
X-type modelového roku 2008 těží z faceliftu, který například čelní masku a nárazníky přiblížil vrcholnému XJ. Jen 140 cm vysoký vůz charakterizují dlouhá nízká příď i záď, na které najdeme svítilny podobné pro změnu modelu S-Type. V interiéru je v rámci možností moderněji, čalounění světlou kůží v kombinaci s látkou snese důstojná měřítka a ani neskladná postava nemá problém nalézt za volantem optimální pozici – v ceně je i elektrické ovládání předních sedadel. Cestující vzadu se budou za vysokým řidičem či spolujezdcem přece jen trochu tísnit, nepohodlí ale není drastické. A ještě jedna nástraha čeká na nekonfekční postavy – všechny dveře odkrývají kvůli stavbě karoserie relativně nízké a v případě zadního páru i krátké vstupní otvory. Objektivní porovnání nemáme, ale ne-kontakt hlavy s hranou stropu je třeba pečlivě cvičit.
Na palubní desce zůstala proslulá baterie obřích jednoúčelových tlačítek, z nichž „zaujme“ třeba přepínač mezi stupni Celsia a Fahrenheita. Vzhled je ale otázkou vkusu a Jaguaru musíme přiznat, že v kombinaci s hodnotnými plasty nelze pracovišti řidiče v podstatě nic vytknout. Odkládacích prostor není nadbytek, ty ve výplních dveří stačí opravdu jen na drobnosti.
Zavazadelník lze odjistit jen dálkovým ovladačem a víko otevřít ručně – nastavení vzpěr na automatické otevření nestačí. Úzký vstupní otvor a mělkost by mohly odradit, ale objektivně se pod námi prostírá slušných 452 litrů. Zadní asymetricky dělená opěradla lze složit a díky otvoru mezi zavazadelníkem a kabinou umožní převážet i delší předměty. Pod podlahou najdeme jen dojezdovou rezervu.
Pohon obstarává přece jen poněkud hlučnější dvoulitrový turbodiesel s výkonem 96 kW, který známe například z Fordu Mondeo. Milovník tradic bude sice kroutit hlavou, ale agregát je vyloženě racionální a nijak neurážející volbou. Tunu a půl těžký sedan přemisťuje motor s méně než sedmilitrovou spotřebou a maximální točivý moment 330 Nm dosahovaný při 1800 otáčkách pomáhá i solidní dynamice. Na dálnici umí X-Type i dvoustovku a ani hluk motoru není ve vyšších rychlostech problém. Jízdní vlastnosti těží z velmi tuhé karoserie sedanu, auto se v zatáčkách naklání jen málo a nerozhodí jej ani vyjeté koleje. Pro fandy značky bude překvapením relativně tuhé odpružení, šestnáctipalcová kola jsou za této situace rozumnou volbou.
Překvapením je jen pozvolný nástup brzd. Pětistupňová převodovka s hlavicí řadicí páky z Mondea je vyloženě úsporným řešením – šestý stupeň by motoru sice pomohl, ale i současné odstupňování je dobrým kompromisem mezi dynamikou a spotřebou.
Jakkoli má X-Type několik málo nedostatků, z nichž nejvážnější je omezený vnitřní prostor, představuje cenová nabídka dovozce protiargument, který vše negativní relativizuje. Pokud se podaří optimalizovat náklady na servis, nemůžeme „baby-Jag“ než doporučit.
Plusy
- cena za výbavu
- motor a spotřeba
- design
- kvalitní zpracování
Minusy
- plochý zavazadelník
- nástup účinku brzd
- málo místa v podélném směru
Základní cena testovaného vozu | 695.000,-Kč (2.0d) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 725.000,-Kč (2.0d) |