Jaguar XE: Detaily chystaného britského kladiva na BMW 3
Jaguar ještě letos představí nový model střední třídy XE, jehož první obrázek automobilka zveřejnila na autosalonu v Ženevě. Již nyní vyplývají na povrch první informace o tomto vozu.
Ze špionážních snímků auta vyplývá, že XE bude mít spíše splývavou záď fastbacku než, že by byl tradičním sedanem. Příď svým zpracováním naváže na koncept C-X17.
Šéfdesignér britské automobilky Ian Callum britskému magazínu Autocar řekl, že XE bude všemi prvky moderní Jaguar. Auto bude podle jeho slov prémiové a zároveň praktické, jeho design pak vzrušující.
Jaguar chce, aby XE byl nepokročilejší, nejúčinnější a nejrafinovanější model ve svém segmentu. Konkurenty bude německé prémiové trio Audi A4/BMW řady 3 a Mercedes-Benz C, svým zaměřením bude mít XE nejblíže mnichovskému soupeři.
Základem XE bude hliníková platforma Intelligent Aluminum Architecture (iQ[Al]), která byla prezentována již v konceptu C-X17. XE bude prvním sériovým modelem značky, který tuto modulární platformu použije. V následujících letech bude základem také zvažovaného sériového SUV a příští generace XF.
Platforma je tvořena lisovanými hliníkovými plechy, výlisky a odlitky, které jsou spojeny nýty a lepidlem. V budoucnu by část platformy mohla být tvořena také prvky z karbonových vláken.
Pod kapotou XE se objeví nově vyvinutá řada motorů nazvaná Ingenium. Nová rodina agregátů má být natolik flexibilní, že díky ní bude možné postavit nejen vozy, které budou vypouštět méně než 100 gramů oxidu uhličitého na kilometr jízdy, ale také vozy schopné jezdit rychlostí 300 km/h. Nejvýkonnější jednotky mají nabídnout asi 400 koní (294 kW).
Motory bude možné uložit příčně i podélně, kombinovány budou s pohonem zadních nebo všech kol. O výrobu se postará nově vybudovaná motorárna poblíž města Wolverhampton, jako první z nových motorů se na trhu objeví vznětový čtyřválec. Ten postupně nahradí všechny verze stávající dva-dvojky (TD4/110 kW, SD4/140 kW a 2.2D/120 nebo 147 kW), pocházející ze společného vývoje Fordu a koncernu PSA.
XE má použít sofistikované hliníkové zavěšení, které přispěje ke skvělé dynamice. Podle šéfa značky Jaguaru Adriana Hallmarka dokonce XE musí nabídnout lepší jízdní vlastnosti, vyspělejší techniku a lákavější design než jeho soupeři.
Jaguar XE bude oficiálně představen před koncem letošního roku, prodej začne příští rok. Podle Autocaru sedan doplní i další karosářské varianty, například kombi.