Jaguar XF Diesel S: Nový superdiesel 3.0D pro XF
Dosavadní jediný turbodiesel v Jaguaru XF nebyl a není vůbec špatný, ale německé konkurenci šestiválcových superdieselů mohlo 152 kW jen stěží konkurovat. S novým třílitrovým motorem to ale začíná být opět velmi zajímavý souboj.
Podrobná technická data zatím nejsou bohužel k dispozici, ale víme alespoň to nejdůležitější o konstrukci nového motoru. Vidlicový šestiválec bude zastávat roli druhého turbodieselu v nabídce, vedle stávajícího 2.7D. Na rozdíl od něj má přeplňování dvojící turbodmychadel různé velikosti a konstrukce. Větší turbodmychadlo s nastavitelnou geometrií rozvaděcích lopatek je logicky v činnosti v nízkých a středních otáčkách. Přibližně ve 2800 min-1 přebírá roli plnění válců menší turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek. Kdykoli není menší turbodmychadlo v činnosti, je zcela vyřazeno ze sacího a výfukového okruhu, aby nezhoršovalo účinnost plnění válců.
Doporučujeme |
TEST Jaguar XF 2.7d - Darwinovi navzdory |
PŘEDSTAVUJEME Jaguar XF – Němci třeste se! |
Systém vstřikování common-rail patří k nejmodernějším na trhu. Pracuje s tlakem 200 MPa, má sedmiotvorové vstřikovače a čerpadlo, které zásobuje rail palivem podle aktuálního odběru, bez obtoků a tedy bez nutnosti plýtvání náročně vyrobeným extrémně vysokým pracovním tlakem. Motor plní emisní normu Euro 5 bez nutnosti zapojení nekonvěnčních systémů čištění výfukových plynů. Vystačí se zlepšenou funkcí recirkulace výfukových plynů, oxidačními katalyzátory a filtry pevných částic.
Motor 3.0D bude dodáván se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF 6HP28.
Z technických dat je zatím znám pouze nejvyšší výkon 202 kW, točivý moment 600 Nm dodávaný od 1500 ot./min, nejvyšší rychlost asi 249 km/h a akcelerace z 0 na 96 km/h za 5,9 s. Výrazně nižší než u motoru 2.7D má být u nového turbodieselu kombinovaná spotřeba paliva.
Novinkou modelové řady pro rok 2009 bude nový vrcholný stupeň výbavy XF Portfolio.
Jaguar XF - přehled modelové řady | |||||
Motor | 2.7D | 3.0D | 3.0 V6 | 4.2 V8 | 4.2 V8 SV8 |
Zdvihový objem [cm3] | 2720 | - | 2967 | 4196 | 4196 |
válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 152/4000 | 202/- | 175/6800 | 219/6000 | 306/6250 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min] | 435/1900 | 600/1500 | 293/4100 | 411/4100 | 560/3500 |
Max. rychlost [km/h] | 229 | 249 | 237 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 8,3 | 6,5 | 5,4 | |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1771 | - | 1679 | 1749 | 1842 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 6,7 | 10,5 | 11,1 | 12,6 |