Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XF Sportbrake 25t – Je dobře, že praktická kočka setrvala!

David Bureš David Bureš 26. 3. 2018
44
43
Zobrazit náhledy (44)
jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni
Hovořilo se o tom, že skončí, Jaguar XF Sportbrake se však nakonec vrátil v druhé generaci. A po týdenním testu máme jasno, je to jen dobře!


Design, interiér


Kombíky jsou čistě evropská záležitost, jejichž obliba navíc v době SUV přece jen klesá – mnozí zájemci o ně raději zvolí právě SUV. Není tak divu, že když si chcete koupit kombi vyšší střední třídy, máte poměrně omezený výběr – konkrétně Audi A6 Avant, BMW 5 Touring, Jaguar XF Sportbrake, Mercedes-Benz E kombi a Volvo V90. Přitom stačilo málo a Jaguar už tu nemusel být.

Před příchodem druhé generace XF se totiž hovořilo o tom, že už dorazí výhradně ve formě sedanu, spekulovalo se o tom, že místo kombíku dá Jaguar přednost SUV. Nakonec to ale dopadlo jinak a i XF Sportbrake se dočkalo nástupce. A jak jsme zjistili za volantem benzinové verze 25t, je to jedině dobře! Tenhle kombík totiž dokáže nadchnout.

Elegantní atlet

A nemluvíme tu jen o vzhledu, protože XF Sportbrake bezesporu patří mezi nejlépe a nejsportovněji vypadající kombíky na trhu. Dynamicky laděná příď s mohutnou tlamou chladiče a světlomety s grafikou denního svícení tvořící písmeno J je možná prakticky stejná jako u menšího sedanu XE a jen evoluce předchozí generace, při pohledu na auto vám to ale vlastně vůbec vadit nebude. Vypadá to fantasticky! Stále elegantní a přitom nabroušené jak nabušený sportovec.

Také záď se podařilo do celku pohledně zakomponovat, designéři v čele s Ianem Callumem nijak neexperimentovali a využili podobnou siluetu jako u předchůdce. To ve výsledku znamená zajímavý kompromis mezi dynamickým vzhledem a praktičností – XF Sportbrake nemá nehezký hrb na zádi a zároveň si uchovává slušný zavazadelník – objem 565 litrů je víceméně stejně jako u konkurence. Jen kvůli tomu nízkému zadnímu oknu počítejte s omezeným výhledem vzad a ta zadní světla bych já osobně změnil, stejně jako u sedanu. Jsou moc velká a v celku nepůsobí moc elegantně, u takového F-Pacu se povedly rozhodně lépe. Ty dva kulaté laufy ale za to stojí!

V mezigeneračním srovnání pak zaujme informace, že s délkou 4.955 mm je aktuální kombík neobvykle kratší než předchůdce, a to o šest milimetrů. Rozvor náprav se však natáhl mimořádně, oproti minulé generaci o 51 mm na 2.960 mm, což je stejně jako u aktuálního sedanu. S výškou 1.496 mm je mimochodem o 39 mm vyšší než sedan, proti němuž se liší i standardně dodávaným pneumatickým odpružením zadní nápravy udržujícím světlou výšku bez ohledu na zatížení.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni
 

Prostorný a luxusní

Právě díky nataženému rozvoru je uvnitř dostatek prostoru, na zadních sedadlech máte před koleny rozhodně větší rezervu než v takovém BMW 5 Touring. Dostatek místa je i nad hlavou, se svými 182 centimetry mám rezervu asi čtyř centimetrů, naopak ve výši loktů je Jaguar ve srovnání s BMW užší. Potěší i dostatečně dlouhé sedáky dobře podpírající stehna, hlavně při vystupování ale počítejte s vysokým prahem, který tento proces značně ztěžuje.

Sedačky potěší i vpředu, byť myslí spíše na komfort při dlouhých přesunech než na pevnou oporu v prudce projetém oblouku. Nechápeme však, proč jejich vyhřívání musí posádka pouštět přes obrazovku multimediálního systému a ne konvenčním tlačítkem jako jinde. Při čekání na start systému budete za prochladlých rán hodně nadávat. Pěkně se však drží volant, jehož věnec je potažený jemňounkou kůží. Právě materiály v XF stojí opravdu zato, jsou na vysoké úrovni a ne jako u XE či F-Pace, v nichž dokážou zklamat.

I zpracování kvitujeme, dojem tak jen trochu kazí příplatkový digitální přístrojový štít. Móda těchto displejů se rozmohla napříč automobilovým světem, přičemž v luxusních autech ve finále působí lacině, zvlášť když z přístrojového panelu divně civí obdélník 12,3“ TFT displeje jako v XF. To by ho nešlo nějak elegantně orámovat jako třeba u 5-Series? A ani to rozlišení není nijak zázračné... Kolem a kolem tak musím konstatovat, že výchozí analogové přístroje jsou rozhodně lepší, elegantnější volbou, a to přestože zobrazení mapy v přístrojovém štítě nebo zvýraznění aktuální rychlosti na rychloměru se může někdy hodit.

Já osobně bych si ještě odpustil tu barevnou kombinaci kabiny testovaného kousku. Tmavě dřevěná dýha, oranžovohnědé sedačky a hliníkový dekor na mě působily poněkud přeplácaně. To už je ale věc osobního vkusu, kterou lze navíc vyřešit jednoduše – objednáním jiné barevní specifikace.

Z hlediska ergonomie si pak budete zvykat na pro Jaguary dnes typický otočný volič automatické převodovky. Vypadá to dobře a vyjetí kolečka po nastartování je hodně efektní, v praxi se ale ukazují spíše nevýhody. Otáčet pořád sem a tam při parkování není moc přehledné, navíc i při nutnosti rychlé změny směru jízdy (při otáčení se) se musíte hodně soustředit a stejně budete řešit, zda jste si tam vlastně nenechali neutrál.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni
 

Naopak rozměrná obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 10,2“ je pěkně po ruce, dnešní trend je ale mít ji výše, aby při jízdě byla lépe na očích. A navíc by systém mohl reagovat rychleji, v sofistikovanosti jsou němečtí soupeři rozhodně na vyšší úrovni.

Ocenit však musíme zavazadlový prostor. Již zmíněný objem 565 litrů možná mezi velkými kombíky nijak nevybočuje z řady, je to ale o 15 litrů více než u předchůdce. Velikost nahání hlavně délkou a výškou, mezi podběhy je naopak spíše užší. Dostanete však pravidelné tvary, rovnou ložnou plochu po sklopení zadních sedadel bez schodu nebo prostor pro příplatkové rezervní kolo pod podlahou. Potěší i síťky na drobnosti po stranách, háčky na nákupní tašky, ližiny na podlaze (ty za příplatek 4.432 korun) nebo zadní sedačky sklopné v poměru 40:20:40.

Jaguar XF Sportbrake – srovnání rozměrů kufru s konkurencí
ModelJaguar XF SportbrakeBMW 5 Touring
Objem min/max (l)565/1700570/1700
Délka (mm)10701050
Šířka mezi podběhy (mm)10501090
Výška po plato (mm)400390

Motor, jízdní vlastnosti


Parádní benzinový základ

Pojďme se ale od kufru opět podívat dopředu auta, a to konkrétně pod jeho kapotu. Testovali jsme verzi 25t, což znamená přeplňovaný zážehový čtyřválec o výkonu 184 kW. V případě kombíku jde o základní benzin, pro sedan můžete pořídit ještě slabší verzi (20t) se 147 kW. Ona pro Sportbrake je nabídka obecně užší, protože u sedanu je 25t možné pořídit i s pohonem všech kol, zatímco u kombíku je to výhradně zadokolka. Čtyřkolku u Sportbraku pořídíte jen k dieselům.

V základu model 25t pořídíte za 1.405.052 korun, což je možná o více než 138.000 korun více než v případě Audi A6 Avant s 2.0 TFSI (185 kW), zároveň ale o 110.000 korun méně než u BMW 530i Touring (185 kW).

Mnozí petrolheadi by pod kapotou „jagu“ jistě raději viděli nějaký šestiválec, ten je ale v nabídce pouze naftový – 30d, neboli biturbo V6 s 221 kW. Taková je zkrátka doba. Jenže nedejte na papírové hodnoty, s čtyřválcem 25t z rodiny Ingenium si hravě vystačíte.

Jedná se o dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll a přímým vstřikováním pracujícím s tlakem až 200 bar. Jeho maximální točivý moment 365 N.m je dostupný v širokém pásmu mezi 1200 až 4500 otáčkami, a tak se dočkáte lineárně nastupující síly vlastně už od volnoběhu. Pravdou ale je, že motor nemá zřetelnou špičku, a tak při manuálním řazení zaváháte, kam ho až vytáčet. Kvůli dostatku síly v celém pásmu otáček je to ale jedno. Ve vyšších otáčkách se navíc dočkáte poněkud necharakterního zvuku, kterému se klidně vyhnete – v tomto ohledu jsou chybějící dva válce proti šestiválci znát. Na druhou stranu Jaguar nešel cestou uměle znějících tónů, zvuk čtyřválce naopak zní přirozeně.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni
 

Když pak budete schopnosti motoru zplna využívat, počítejte s tím, že to nebude zadarmo. Dvoulitr Jaguaru je totiž hodně citlivý na styl jízdy. Celkový průměr sice činil slušných osm litrů, jenže stačilo pár zatáček projet svižněji a najednou palubní počítač ukazoval hodnoty kolem 16 l/100 km, v tomto ohledu takový benzinový třílitr z BMW 540i umí být krotší. Ve městě jsme se každopádně vešli do 11 litrů, zatímco na dálnici jsme jezdili za osm. Nejen při dálničních přesunech se každopádně bude hodit na dnešní poměry hodně slušná palivová nádrž o objemu 74 litrů.

Jaguar XF Sportbrake – srovnání s dalšími kombíky vyšší střední třídy
ModelJaguar XF SportbrakeAudi A6 AvantBMW 5 TouringMercedes-Benz E kombiVolvo V90
Pohon4x24x24x24x24x2
Motor25t2.0 TFSI530iE 250T5
Zdvihový objem [cm3]19971984199819911969
Válce/ventily4/44/44/44/44x4
Největší výkon [kW/min]184/5500185/4900-5900185/5200-6500155/5500184/5500
Točivý moment [N.m/min]365/1200-4500370/1600-4500350/1450-4800350/1200-4000350/1800-4800
Převodovka8A7DS8A9A8A
Max. rychlost [km/h]241250250243230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,16,96,57,27,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,86,05,86,26,8
Základní cena [Kč]1.405.0521.266.9001.515.8001.376.9801.356.300

Motor je standardně spárován s osvědčeným automatickým osmikvaltem od ZF, který zajišťuje naprosto hladkou volbu převodu a logické řazení. Celkově automat hodnotíme kladně, stejně si ale nemůžeme pomoci, že ho třeba BMW vyladilo ještě lépe. V Jaguaru si přece jen všimnete, že technika občas není tak intuitivní a zaváhá nebo že hladkost řazení je výsledkem docela pomalé změny kvalitu, což je zvlášť patrné při manuálním režimu. Nechte tak řadicí páčky páčkami a místo nich věřte automatice, ve výsledku si jízdu užijete více.

Jezdí skvěle, ale vyhnete se městu

A právě o zážitcích za volantem Jagury vždycky byly, platí to však i pro velký kombík? Máme dobrou zprávu, platí. Tak jednoduché to ale není a odpověď na tuto otázku je nutné vzít trochu zeširoka.

Jestliže totiž budete XF Sportbrake zkoušet na rozbitých cestách, třeba v Praze a okolí, budete se možná té chvále podvozku divit. Tenhle Jaguar zkrátka výtluky a nerovnosti kvůli tužšímu naladění nemá v městských rychlostech moc rád. Na takovém povrchu trochu natřese posádku, když podvozek nestíhá jednotlivé nerovnosti tlumit a navíc jednotlivé díry notně uslyšíte. Je to ale možná i tím perfektním aerodynamickým odhlučněním, přes skvěle potlačený šum větru je tak práce podvozku tvořeného dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovým zavěšením Integral link vzadu docela znát.

Jenže pak s Jaguarem minete ceduli Praha, před vámi se otevřou klikaté okresky a najednou začnete žasnout, jak podvozek auta funguje. Čím více na XF Sportbrake tlačíte, tím lépe začíná fungovat.

Přepněte ho z komfortního do dynamického módu, jeho reakce se zostří, digitální přístrojový štít místo rychloměru zdůrazní otáčkoměr a podvozek může alternativně přituhnout. Ve vyšší rychlosti však stále zůstává schopný si s českými silnicemi i na 19palcových kolech poradit. Navíc je Sportbrake obratný, díky lehké hliníkové konstrukci s lehkými panely karoserie – boky jsou z vysokopevnostní slitiny, zatímco víko kufru je polymerové.

Díky pouze zadnímu pohonu je navíc tenhle kombík notně hravý. Ale pozor, elektroniku si musíte přepnout do dynamického režimu, jinak jsou její zásahy v zatáčkách či na kluzkém povrchu hodně opatrné a mnohdy i necitlivé. Už jen na trochu mokrém povrchu mnohdy cítíte, jak vám elektronika ubírá sílu motoru.

Závěr


Závěr

Českým prodejům vyšší střední třídy jasně dominuje německá prémie, a tak Jaguar XF Sportbrake v tuzemském prostředí patrně bude jen alternativou pro ty, kdo z jakýchkoliv důvodů nechtějí ingolstadtského Avanta, mnichovského Touringa nebo stuttgartský T-Modell. A je to škoda, protože k této trojce je XF Sportbrake více než důstojným konkurentem.

Přehlédněte spotřebu hodně závislou na jízdním stylu, někdy nepříliš intuitivní ovládání nebo moc opatrně pracující stabilizační systém a máte tu charismatický automobil, do něhož se dovedete snadno zamilovat. Vypadá úžasně (byť ta koncová světla by mohla být vymyšlena lépe), nabízí vynikající jízdní vlastnosti, vysokou praktičnost a poskytne více než slušný komfort. Tohle kombi bychom na českých silnicích zkrátka rádi potkávali častěji!

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni
 

Nejlevnější verze modelu1.217.502 Kč (E-Performance/120 kW Pure)
Základ s testovaným motorem1.405.052 Kč (25t/184 kW Pure)
Testovaný vůz bez příplatků1.584.495 Kč (25t/184 kW Portfolio)
Testovaný vůz s výbavou1.845.411 Kč (25t/184 kW Portfolio)

Plusy

  • Hravé jízdní vlastnosti
  • Skvělý podvozek
  • Zajímavý design
  • Perfektní odhlučnění aerodynamického hluku
  • Hladce řadící převodovka

Minusy

  • Hlučnější podvozek
  • Spotřeba citlivá na styl jízdy
  • Příliš opatrně pracující elektronika
  • Užší nabídka motorů než u sedanu

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Témata
Jaguar XF Sportbrake 25t
Cena základní sestavy 1 584 495 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová kola z lehkých slitin, elektricky ovládané víko kufru, tempomat, vzduchové odpružení zadní nápravy, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový senzor, bi-xenonové světlomety, elektricky nastavitelná přední sedadla, kožené čalounění sedadel, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, rádio s bluetooth a osmi reproduktory, multimediální systém s osmipalcovým displejem, ambientní osvětlení, šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Kč
Cena testované sestavy 1 845 411 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní podvozek s konfigovatelným režimem Dynamic (+46.076,-), rezervní kolo (+6.638,-), metalický lak (+31.114,-), adaptivní diodové světlomety (+44.611,-), Touch Pro Pack – navigace, hudební systém Meridian o výkonu 380 W s 11 reproduktory, přístrojový štít s 12,3“ (+74.840,-), parkovací senzory vpředu (+11.533,-), parkovací senzory vzadu (+14.105,-), zadní parkovací kamera (+12.114,-), sledování mrtvého úhlu (+19.885,-), kolejnice v zavazadlovém prostoru (+4.342,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 365 / 1200 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.9 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1700
Objem nádrže (l): 74
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1705 / 585
Rozměr pneu: 245/40 R19
Jaguar XF Sportbrake 25t
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4955
b) šířka (mm): 1808
c) výška (mm): 1496
d) rozvor (mm): 2960
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1607
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Neprodává se to!
| 28. 3. 2018
Důležité je, jak se liší z montážního hlediska. Pokud se to montuje stejně, tak je to čistě logistická otázka (aby daný kus dostal ty díly, které do něj patří, a nestrčili je omylem do jiného auta). Toho člověka vůbec nemusí zajímat, který stabilizátor zrovna montuje. A i kdyby ho musel na skladě vybírat (což u velkosériové hrozit nebude), bude se řídit tím, co mu říká počítač/ průvodní dokumentace. Pro ten podvozek bude určený konkrétní motor, konkrétní karoserie, aby měla správnou barvu a provedení, pro ni bude konkrétní interiér, se správnými panely, tlačítky, správná sedadla se správným čalouněním a musí se to potkat. Když to zvládnou s interiérem a palubní elektronikou, kde je těch kombinací tolik, že musí jet mix a jinak to prostě nejde, tak proč by to nezvládli s podvozkem a pohonem? To není jako když Japonci dělají osm konfigurací v deseti barvách karoserie a ládují to na sklad.

Ano, je možné, že by chtěli díly, které jinde nemají, a museli by je dělat speciálně pro tuhle konfiguraci. Ale to je jiná otázka.
Avatar - lamal
Neprodává se to!
| 28. 3. 2018
netreba to hnat do extremu ako ´´ jeden týden jedou jeden motor´´ kazdy motor ma iny setup podvozku, tak ta ona kombinacia ma svoje specifika, vseobecne cim viac kombinacii vo vyrobe tym vacsie zdrzanie... ked uz sme pri tych prikladoch, myslis ze je jednoduhsie vyrobit 5 alebo 50 kombinacii v seriovej vyrobe ? je to prehnany priklad, ale len pre nazornost... aj 4x4 kedze ma vyssiu hmotnost a inak funguje moze mat vlastny setup podvozka oproti zadokolke, to nevis... ak by to tak bolo museli by k tomu vyrabat tlmice a pruziny napr kt by isli minimalne, dodavatelsky nevyhodne...

vo vseobecnosti sa len priklanam k tomu, ze pokial sa im ta kombinacia nepredava, tak to ide do zbytocnych nakladov aj v samotnej vyrobe, urcite im to nie je jedno
Neprodává se to!
| 28. 3. 2018
Tak já je ještě nikdy nevyužil...musím někdy vyzkoušet ;-)
Neprodává se to!
| 28. 3. 2018
Řetězy vozím i ve čtyřkolce. Jednak jsou někde povinné, a pak jsou za špatných podmínek mnohem lepší. I v ČR, kde to není povinná výbava, jsem příslušnou příkazovou značku potkal.
Neprodává se to!
| 28. 3. 2018
To chceš jako říct, že třeba jeden týden jedou jeden motor/ pohon, na další týden přestrojí a jedou druhý motor/ pohon atd.? Normálně bych čekal, že na podvozek namontují motor, který na to stanoviště "přijede". A nebudou řešit, jestli je to čtyřválec, šestiválec, zážehový, vznětový. A logistický systém se stará o to, aby správné komponenty byly na správném místě ve správný čas. Tedy vyrábí všechny verze na jedné lince a promíchané. Asi jako nečekám, že by jeli celý den jednu barvu. U řady aut máš tolik konfigurací (nemyslím pohonů), že musí mít linku nastavenou na mix. Nicméně s velkosériovou výrobou nemám zkušenost v žádném oboru.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku