Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XK: další informace před premiérou

Ondřej Láník
Diskuze (28)
Na frankfurský autosalon přiveze Jaguar nová kupé řady XK. Významnou bezpečnostní novinkou budou airbagy, které pomůžou změnit rozložení šancí při střetu chodce s automobilem.

Na frankfurský autosalon přiveze Jaguar nová kupé řady XK. Významnou bezpečnostní novinkou budou airbagy, které pomůžou změnit rozložení šancí při střetu chodce s automobilem.

Jedním z problémů, které nyní automobilky řeší, je bezpečnost chodců. Na její nedostatečnou úroveň upozorňuje nízkými známkami také Euro NCAP. Protichůdných požadavků je ale v této konstrukční úloze opravdu mnoho. Dílčím úkolem konstruktérů by mělo být snížení rizika zranění při nárazu na tvrdá místa nebo ostré hrany. Odstraňují se tak rizikové tvary na přídi, mění se konstrukce a uchycení stěračů. Pod relativně měkkou kapotou je ale většinou motor s nedeformovatelným částmi. Aerodynamika a design si navíc žádají aby byl motorový prostor poměrně kompaktní, takže mezi kapotou a víkem hlavy válců je jen minimální prostor pro případné deformace kapoty, které by ztlumily náraz chodce. Částečné řešení lze nalézt v optimalizaci tvaru a deformací kapoty, ale na zásadnější inovaci v podobě airbagů se zatím v sériové produkci čekalo.

Přichází s ní Jaguar a dodavatel systému Autoliv. Při detekci srážky s chodcem je vpředu uchycená kapota nadzdvižena ve své zadní části (u čelního skla). Právě tam často hrozí srážka s tvrdými nebo ostrými hranami (lemy plechů, stěrače, hrana skla). Airbagy zvednou kapotu asi o 17 cm. Hlavní myšlenkou je tedy oddálit dráhu chodce na kapotě od kontaktu s tvrdými částmi motoru.

Nový Jaguar by se měl na trh dostat v prvním čtvrtletí roku 2006, ale poprvé jej uvidíme již v září ve Frankfurtu. Design vychází ze studie Advanced Lightweight Coupe představené letos v lednu v Detroitu. Jde o další dítko designera Iana Calluma. Podle Jaguaru by vůz měl být schopen zrychlení z 0 na 96 km/h pod pět sekund a výkonový potenciál má stačit na nejvyšší rychlost 288 km/h.

Autoexpress také nedávno zveřejnil informace týkající se vznětového motoru pod kapotou kupé XK. Šéfové koncernu PAG dali zelenou montáži koncernového čtyřlitrového vznětového osmiválce, jehož vývoj právě probíhá, i do modelu, kde by jej před pár lety nečekal ani největší vizionář. Masivní dieselizace totiž zasáhne i špičkové prestižní kupé XK, jehož příští rok uvedená nová generace bude moci spalovat naftu, a to i v případě kabrioletu! Ovšem apriorním kritikům vezmou část argumentů očekávané výkony - cca 200 kW a 600 Nm se postará o zrychlení na stovku kolem sedmi vteřin a drtivé pružné zrychlení zejména v nízkých otáčkách. Stranou zájmu pochopitelně nezůstala ani dvoutřetinová spotřeba paliva.

Staromilcům rychlá kočka nabídne klasiku - šestiválec 3,5 L a V8 4,2 L, obojí pohánějící zadní kola výhradně přes pětistupňový automat s možností sekvenční volby. O výrobě špičkového pětisetkoňového pětilitru dosud rozhodnutí nepadlo, protože panují obavy z kanibalizace dražšího Aston Martinu.

Ondřej Láník
Diskuze (28)
19. 6. 2005 21:48
Re: GTI ŽIJE GTI ŽIJE GTI ŽIJE GTI ŽIJE
Tak to se tu máme na co těšit... držím palce a jsem nedočkavý
19. 6. 2005 17:24
Re: XK
Barva je jasná. Dole už vařím na tu alespoň dvoustovku... ale asi to spustíme až na premieru...
19. 6. 2005 17:19
GTI ŽIJE GTI ŽIJE GTI ŽIJE GTI ŽIJE
a jak vidím, k světu se má i JAGUAR. Tak k světu se máme mít i my tady, souhlasím s radiem - tahle pecka si zaslouží pár příspěvků. Já odhrnul prach z monitoru a švihlo to se mnou do židle - tohle je mé téma. Přístrojovka jak má být. Nejsem barvoslepej, ale tak krásnou hnědou jsem neviděl ani nikde na dovolené... Jenže - já testoval Jaga... a tak mě hned tak už něco nepřekvapí. Vlastně překvapí - je totiž, jak vidím možné dělat desetiletí krásná auta, je možné dělat auta pro lidi co maj vybraný vkus, co umí ocenit skrytou klasu, je možné sázet na eleganci... Tak já jednoznačně chválím. Chválím vše. Jen bych ho valil v jiné barvě a rozhodně na jiných kolech. Já se sázím, že premiéra nebude na těch chromovejch... ak, bravo - P.S. Tohle auto, to chce bejka s vybraným chováním... znalce... žádného trapáčka s náušnicí v nose. Na levém zápěstí má být okován do LONGINES EVIDENZA, oči by si mohl šetřit v ESCHENBACH do modelu kolem 1965, ty oči, v nichž se určitě zračí pohled H. Bogarta... Pak to nemá chybu. O tomhle se píšou dost dobrý romány... jen je číst... jen je žít... jen je umět žít...