Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak dlouho vydrží baterie elektromobilů a jak se k nim chovat? Experti možná překvapí

Ondřej Mára Ondřej Mára 3. 10. 2022 • 16:26
47
5
Zobrazit náhledy (47)
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB Ionity Ionity IONITY IONITY IONITY IONITY IONITY IONITY IONITY IONITY IONITY Dobíjecí stanice ČEZ Nabíjecí stanice ČEZ V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB Elektromobilem na dovolenou Audi charging hub Audi charging hub Audi charging hub Audi charging hub Audi charging hub Audi charging hub Audi charging hub Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV Škoda Enyaq Coupé RS iV

Bateriové elektromobily by se měly stát budoucností automobilového průmyslu, zájemci o jejich koupi však stále trápí řada otázek ohledně jejich hlavní a dost možná nejdražší součástky: baterie. Kolik toho vlastně vydrží? A existuje možnost, jak její životnost prodloužit?

Elektromobily jsou často vychvalovány pro svou ekologičnost, ekonomičnost a technickou jednoduchost, díky které by měly být nenáročné na provoz i údržbu. Většinu zájemců o pořízení elektromobilů ale obvykle trápí otázka ohledně životnosti baterie. Jak totiž víme z většiny spotřební elektroniky, baterie nevydrží věčně. U klasické domácí elektroniky je přitom výměna vcelku snadná i levná, v případě elektromobilu se však jedná o nákladnou srandu, která může u starších vozů převýšit jejich hodnotu. Jak dlouho ale baterie elektromobilu vlastně vydrží? Na to se zaměřili naši kolegové z AutoBildu, kteří hovořili i s několika odborníky.

Co vydrží déle, baterie nebo auto?

Nic Thomas, dlouholetý vedoucí pracovník Nissanu pro elektromobily, byl v nedávném rozhovoru pro Forbes optimistický: "Téměř všechny baterie, které Nissan instaloval do svých elektromobilů, tam stále jsou." Japonská automobilka přitom vyrábí čistě elektrické vozy již dvanáct let, a Nissan Leaf je s více než půl milionem prodaných kusů jedním z nejprodávanějších elektromobilů na světě.

Podle jeho názoru je zatím jasné, že baterie vydrží déle než automobily, do kterých jsou instalovány. "Je to pravý opak toho, čeho jsme se původně obávali," uvedl Thomas. Po 15 až 20 letech je v bateriích stále 60-70 % kapacity, takže mají před sebou druhý život.

Po sešrotování vozidla slouží například jako stacionární zásobníky energie v domech nebo solárních systémech. Teprve po této fázi je třeba myslet na recyklaci, říká Thomas. Nissan chce zásobovat svou novou továrnu na baterie v britském Sunderlandu solární energií, jejíž část bude dočasně uložena právě v použitých bateriích pro elektromobily.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
4. 10. 2022 07:16
Re: Skoda premioveho clanku
Ty si vtipálek, baterie v tom autě bude i po 15 letech, ale se 60% kapacity = když máš dojezd 300 delklarovaný výrobcem, tak to ujede v realitě tak do 250km, tj když přijdeš o 40% kapacity, tak jednoduchým výpočtem přijdeš o 120km dojezdu. V realite pak budeš rád i za 120-150km dojezdu a to se vyplatí :yes:

No jo ale 15let starý spalovák bude mít pořád těch 50l v bandě a pořád bez problémů ujede to samé, jako když byl nový… Tohle prostě neokecáš, navíc auta z roku 2008 na silnicí jezdí běžně a dál i budou narozdíl od 15let starých elekroaut ;-)
3. 10. 2022 22:49
Skoda premioveho clanku
Zdejsi odpurci EV by opet zjistili, jak moc se pletou.
Baterka vydrzi skutecne dlouho, patrne vic nez zbytek auta. :yes:
3. 10. 2022 13:51
Registrace Enyaq září 2022
Jsem rád, že Ministerstvo dopravy vede své statistiky tak výborně, že už první pracovní den jsou k dispozici data z předchozího měsíce. V září tedy bylo registrováno 45 Enyaqů (srpen 89 kusů), z toho tentokrát pouhých osm kusů pro výrobce v Mladé Boleslavi (4 ks 80X a 4 ks RS). Celkově bylo registrováno pět kusů typu 60 (kWh - kapacita baterie), deset typu 80, dvanáct typu 80X (4x4) a 18 kusů Enyaqu RS. Šest kusů registrovali soukromé osoby, tři kusy ŠkoFin, dva kusy DEKRA CZ a zbytek po jednom kusu byl registrován na jednotlivá IČ. 14 kusů bylo registrováno v Praze, osm Mladá Boleslav, dva v Brně, Ostravě a Brandýse nad Labem.
Doplněno: V září bylo exportováno tři tisíce aut z ČR a více než 16 tisíc bylo vyřazeno z Registru.
Další doplnění: Exportováno z ČR bylo 980 vozidel s první registrací v lednu 2020 a mladší, z toho 39 Cupra Formentor (vše registrováno v červnu 2022), 30 Fordů Kuga, jedenáct Fordů Puma, 13 Opel Corsa, 43 Opel CrossLand, jednáct Opel GrandLand, 48 Peugeot 208/2008/308/3008, 44 Seat Arona, 10 Seat Ibiza, osm Enyaqů s registrací 2020 a 2021, 124 Fábií, 42 Kamiqů, 28 Karoqů, 14 Kodiaqů, 100 Octávia + Scala, 19 Superbů.
Avatar - Ja Prvni 123
3. 10. 2022 13:23
No jistee!
A malo se to vi, ale ty baterky staci jen postavit na slunicko, a ony uz se dobiji samy...