Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak jsou automobilky připraveny na nadcházející emisní normy? Některé skoro vůbec

David Bureš
Diskuze (4)
Na podzim vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6d-TEMP. Některé značky ale na ní zatím nejsou moc připraveny.

Automobilky se v Evropské unii musejí potýkat se zpřísňujícími se emisními normami. Letos na podzim vstoupí v platnost norma Euro 6d-TEMP, která zavádí měření emisí homologovaných aut v reálném prostředí. Některé značky se už na ní připravily dopředu, jiné na ni naopak nejsou připraveny skoro vůbec.

Některé automobilky totiž svá auta už loni homologovala podle Euro 6d-TEMP. Proti tehdy nové Euro 6c, která zavedla nový měřicí cyklus WLTP, místo NEDC, se liší právě jen v měření emisí v reálném prostředí, doplňující to v laboratoři, a tak mnozí výrobci Euro 6c „přeskočili,“ aby ušetřili čas potřebný na další homologaci svých modelů podle novější normy a rovnou vozy přizpůsobili Euro 6d-TEMP. Homologace je totiž kvůli měření v reálných podmínkách časově náročnější než dosud, navíc se měření může několikrát opakovat kvůli nevyhovujícím podmínkám, způsobených dopravou nebo počasím.

novemodely novemodely

Jak naznačují statistiky registrací nových automobilů v sousedním Německu, tedy největším evropském trhu s automobily, nejvíce je na Euro 6d-TEMP platné od letošního září připraveno Volvo. Všechny jeho v únoru registrované vozy na německém trhu už splňovaly normu Euro 6d-TEMP. Vysoký podíl aut podle nových pravidel hlásí také Hyundai (98 % v únoru registrovaných vozů podle Euro 6d-TEMP), Opel, Audi (oba 97 %) nebo Seat (96 %).

Jiné jsou na tom naopak hodně špatně, konkrétně Renault a Dacia. Jen 46 % za únor přihlášených aut francouzské automobilky splňovalo Euro 6d-TEMP, u rumunské značky je tento podíl ještě nižší, činí pouhých 21 %. Oba členové aliance Renault-Nissan podle všeho ještě čekají na příchod nové generace motorů, vždyť konkrétně u Dacie jsou Euro 6d-TEMP v tuto chvíli přizpůsobeny jen inovovaný turbodiesel 1.5 Blue dCi a nový turbobenzin 1.3 TCe.

Nízký podíl aut podle Euro 6d-TEMP v únoru na německém trhu registrovala také Toyota, a to pouhých 43 %. Smart pak dokonce minulý měsíc u našich západních sousedů nepřihlásil ani jeden vůz platný dle nadcházející normy. To ale souvisí s tím, že Smart už jí nebude své vozy přizpůsobovat. V následujících letech se hodlá proměnit do značky prodávající výhradně elektromobily.

Existují ale už také automobilky, které některé modely mají přizpůsobené ještě přísnější normě, Euro 6d, platné od roku 2021. Ta zavede přísnější podmínky měření v reálném prostředí. Jestliže podle Euro 6d-TEMP hodnoty naměřené v reálných podmínkách budou moci být o 110 % vyšší u emisí oxidů dusíku, respektive o 50 % vyšší u pevných částic než v laboratorních podmínkách, od roku 2021 bude také tolerance u NOX snížena na 50 %.

Taková pravidla už splňují jednotky procent zástupců Mercedesu a Porsche. Konkrétně jde třeba o Mercedes GLE s novým naftovým řadovým šestiválcem (350 d 4Matic a 400 d 4Matic).

David Bureš
Diskuze (4)

Doporučujeme

16. 3. 2019 21:21
Re: Na přívěsném vozíku za autem na baterky
Iste, vylietané a k tomu ukradnuté tédéíčko je snom každého >:-[] >:-[] >:-[]
16. 3. 2019 20:44
nač stahovat kalhoty?
proč plnit normy dřív, když kvůli tomu stoupnou emise co2, za ktere vyrobci plati pokuty?
Avatar - WinDiesel
16. 3. 2019 19:55
Re: Na přívěsném vozíku za autem na baterky
Klid, elektrická auta v případě potřeby odtáhnou odtahovky vybavené dieselovým motorem.
Avatar - Ada je zase tady
16. 3. 2019 19:38
Na přívěsném vozíku za autem na baterky
budeme tahat dieselagregát, abychom dojeli až na hory. Naštěstí pro dieselagregát normy EU6 temp neplatí. ;-\

A reálně: diesely z druhé ruky zdraží a začnou se krást.