Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak poznat ojeté pneumatiky? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Jan Mička Jan Mička 29. 3. 2017 • 10:26
32
Řada řidičů každoročně touto dobou řeší otázku, zda jsou stávající pneumatiky ještě použitelné, nebo je lepší se jich zbavit. Víme, jak mít během pár vteřin jasno!

video

Asi většina z nás řeší přezouvání automobilu přinejmenším dvakrát do roka – při výměně letních pneumatik za zimní a naopak. S prvním dubnovým dnem končí povinnost mít na vozidlech zimní pláště, v otázce přezutí na letní pneumatiky tedy není nad čím přemýšlet.

Jenže v případě, kdy nekupujete novou sadu pneumatik, vyvstává otázka, zda jsou ty starší, které celou zimu „spaly“ v koutě tmavé místnosti, ještě použitelné. Zkušený motorista si poradí velmi rychle – vezme do ruky měrku, změří hloubku dezénu, každou gumu vizuálně zkontroluje (kvůli případným mechanickým poškozením, boulím a podobně) a má jasno. Ale co ti, kteří považují automobily za spotřební zboží a v technice se moc nevyznají? I pro ně máme řešení.

Předně je třeba si uvědomit následující: dezén ještě použitelné letní pneumatiky musí mít minimální hloubku 1,6 milimetru a stáří nesmí přesáhnout deset let (zjistíte jej díky kódu DOT, jehož poslední čtyřčíslí značí měsíc a rok výroby pneumatiky). Hloubku dezénu prověříte snadno, stačí použít zmíněný hloubkoměr, který dnes seženete za pár korun prakticky na každém rohu, a často bývá součástí měřiče tlaku. Měříme v podélné drážce vzdálené přibližně čtyři centimetry od bočnice pláště. Avšak pozor: pneuservisy obvykle nedoporučují používat pláště s hloubkou dezénu okolo dvou milimetrů. Životnost už totiž nebude dlouhá.

Pokud zrovna nemáte k dispozici hloubkoměr, nevadí. Moderní pneumatiky jsou v drážkách vybaveny kontrolními body, které se musejí nacházet pod úrovní plochy běhounu. Jsou-li zároveň s běhounem, nebo jsou na nich dokonce patrné známky většího opotřebení, je pneumatika na odpis. Kontrola pomocí bodů je lepší než žádná, přesto však doporučujeme hloubku dezénu přeměřit hloubkoměrem.

A jak naložit s pneumatikami, které již nevyhovují? Skladovat je ve sklepě nebo v garáži nemá smysl. Musejí se nechat ekologicky zlikvidovat, což udělá kvalitní servis za vás. Často samozřejmě nejde o bezplatnou službu, poplatek za likvidaci je však už zahrnutý v ceně nové pneumatiky.

Související články

Témata
21. 7. 2018 08:21
Použité pneu
Díky mockrát za tipy. Musím říct, že na bazarových pneumatikách jezdím už nějaký ten pátek a zatím jsem s nimi neměl žádný problém. Ale je klidně možné, že jsem měl jen štěstí. Naposledy jsem je kupoval tady: [odkaz] Nicméně, příště si raději vše pořádně zkontroluji. :-)
Avatar - Barrichello
1. 4. 2017 17:05
Re: asi odborník
Já na zimních jezdím v létě v podstatě 9 sezonu a nikdy sem s tím neměl problém. Sou stanoveny podmínky jaká má být zimní guma v zimě, za zimních podmínek. Nikoliv v létě. Stejně jako v zimě můžeš jet na letních a pokud není -15, souvislá vrstva sněhu a ledu, nikdo ti nic udělat nemůže. A taky sou povinné zimní od září do března, ale jen pokud sou zimní podmínky. Takže pokud bude v prosinci +7 a krásně sucho, můžeš vesele drandit na letních.

Ostatně já najel na letních v zimě na Aleru asi 4500 a na Camaru asi 1300 km >:D
31. 3. 2017 20:52
Re: asi odborník
Přiznám se, že mi připadá až trochu marné přesvědčovat ostatní o sice trochu prapodivných, nicméně jasných faktech. Takže zimní guma je zákonem definovaná tím, že má na sobě označení M+S. Dále je pak rovněž zákonem dáno, že zimní guma musí mít minimální vzorek 4 mm. Přičemž nikde není řečeno, že by tomu mělo být jinak v létě a v zímě. Navíc z mého okolí už pár lidí při policejní kontrole na dojíždění zimních gum dojelo, abych tak řekl.
Avatar - O5kar
31. 3. 2017 20:07
Re: poloha pri skladovani
Ten problém je v tom, že oni je mají uložené v regálu, který je podepírá na dvou bodech. Ač je to neuvěřitelné, tak i pryž t. zv. teče. Na pneumatikách se vytváří styčné plochy, proto je třeba s nimi pootáčet. Jiné to bude tehdy, když budu mít pneumatiku na disku a zavěšenou na stěně, kde se ničím nepodepírá. I tak, je ji třeba otáčet, jak jsem uvedl s ohledem na tekutost pryže. Ono se to možná zdá být jako hloupost, ale je to tak. Skladujete-li takto celá kola a pravidelně, třeba 1x za měsíc je otáčíte, nemusíte je dávat vyvažovat. Potom, co se týká skladování, tak také záleží na podmínkách, jak je pneumatika skladována. Jako je stálá teplota a zejména přístup světla. Dobrá je úplná tma.

A co se týká životnosti, tak jiné to bude, když budu s autem parkovat trvale venku, kde budou pneu vystaveny trvalé nepřízni počasí a jiné to bude u garážovaného vozidla, které jezdí málo, stojí ve tmě a má téměř neměnnou teplotu.

Jiné je to bavit se o těchto věcech, když mám takový roční nájezd, že pneu měním dříve než kupuji nové boty. Potom je zbytečné se o tom vůbec zmiňovat.
31. 3. 2017 16:00
Re: asi odborník
Mas odkaz na zdroj? Ja nasel jen vyjadreni k DOT, kde plati, ze pokud je pneu nepouzita na aute a spravne skladovana muze byt prodavana jako nova a pak plati standardni zaruka vyrobce.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud