Jak se Čína valí do nejžádanějšího segmentu: Záplava v procesu
Je to už pár let, co se čínské automobilky začaly více hrnout do Evropy a do Česka. Do slibovaného opanování trhu mají stále velmi daleko, ale nedají se jim upřít některé úspěchy. A to i v nabité kategorii kompaktních SUV, kam zamířily téměř všechny značky z Východu.
Když v roce 2005 krachovala britská dvojice značek Rover a MG, záchrannou ruku jim podala čínská automobilka Nanjing Automobile. Ta si převezla technologie, know-how i jednu značku do Číny (práva na jméno Rover nedostala) a z pohledu Evropana to mohlo vypadat jako konec další lokální tradiční automobilky. Jenže Číňané měli jiné plány. Pod taktovkou koncernu SAIC, který menší Nanjing pohltil, se MG vrátilo do Evropy. Místo sportovních aut zamířilo mezi běžné rodinné vozy a velmi brzy uvedlo své první SUV v historii, model GS.
A pak už jen každým rokem zvyšovalo podíl na trhu, dnes je například v dříve domovské Británii desátou nejprodávanější značkou vůbec a právě SUV HS má svou jistou pozici mezi deseti nejprodávanějšími modely. Podobná je ostatně i situace u nás, kde se MG drápe kupředu také docela rychle. Za loňský rok bylo na celkové 13. pozici a menší SUV ZS se dostalo na 15. místo v prodejích.
MG to zpočátku dokázalo zejména díky nižším cenám, první generace SUV modelů HS i ZS totiž byly technicky zastaralé. Menší ZS nabídlo relativně slabé motory, které navíc měly vysokou spotřebu, což platí i pro výkonnější HS. Oba vozy navíc měly velmi špatný software multimédií. Jenže současné generace jsou již mnohem vyspělejší, a nasadily proto ambicióznější cenu, i přesto se prodeje stále zvedají.