Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
MG HS 1.5 TGI
MG HS 1.5 TGI
MG HS 1.5 TGI
MG HS 1.5 TGI
48 Fotogalerie

TEST MG HS 1.5 TGI – Adept na kauf roku

Ondřej Šámal

Nová generace čínského SUV je výrazně větší, vyspělejší a hezčí na pohled. Velmi příjemná cena zůstává. I přes některé nedokonalosti MG HS patří k autům s nejlepším poměrem ceny a poskytnuté hodnoty.

Design, interiér

Čínská automobilová invaze vzbuzuje nejen v Evropě silné vášně již několik let. S výjimkou MG s britskými kořeny ovšem žádná jiná tamní značka, BYD nevyjímaje, zatím na starém kontinentu větší úspěchy nezaznamenala. Často se sice skloňují kvality čínských elektromobilů, reálný stav ovšem tak utěšený není.

Na domácím trhu sice mnohé modely s vysokým výkonem, velkým akumulátorem a vyspělými multimédii seženete za babku, po převozu do Evropy jejich ceny vyskočí o stovky tisíc korun a stanou se prakticky nekonkurenceschopnými. Zvlášť když odpojením od čínských serverů zdejší zákazníci přijdou o část digitálních funkcí. Od čtvrtka 31. října navíc začala v Evropské unii platit dodatečná cla na elektrické vozy z Číny, které k standardní desetiprocentní sazbě přidají dalších až 35,3 %, přičemž zmíněné MG „vyfasovalo“ nejvyšší možnou hodnotu.

V záplavě zpráv o čínských elektromobilech se trochu zapomíná na spalovací modely. Čínský automobilový průmysl tuhle tradiční koncepci pohonu sice upozadil a přeskočil rovnou k lokálně bezemisním vozům, přesto se minimálně v českých podmínkách vyplatí sledovat počínání i na tomto poli. Ostatně nové MG HS budiž důkazem.

Kopírování je (skoro) konec

Jestliže předchozí generace před faceliftem na mě působila jako první generace Mazdy CX-5, novinka jde vlastní cestou. Výrazná příď s obrovským nasávacím otvorem v nárazníku, úzkou štěrbinou mezi protáhlými hlavními světlomety, atraktivní silueta s lehce padající linií střechy a spojená koncová světla vypadají naživo moc hezky. Smutné, že prakticky nová čínská automobilka v oblasti designu válcuje mnohem starší a zavedenější Volkswagen, jehož současný trochu bezpohlavní styl za srdce nechytne.

Při pohledu dovnitř nemáte šanci poznat, že se díváte na auto Made in China. Útulná kabina s dvojicí spojených displejů (každý s úhlopříčkou 12,3“), dole i nahoře mírně zploštělý volant, horizontálně členěná palubní deska a všude příjemné materiály. Čeští zástupci v rámci uvedení nového HS na trh mluvili o prémiovém dojmu z kabiny, realita je však střízlivější. Například v oblasti loktů na výplních dveří najdeme tvrdý plast, ovšem s velmi hezkou plastickou strukturou a jakostním povrchem, takže absenci měkčeného povrchu klidně odpustíte.

MG HS 1.5 TGIMG HS 1.5 TGI | auto.cz/Michal Kollert

V dalších oblastech nemám MG HS moc co vytknout. Zpracování vnitřku je na poměry mainstreamu na vysoké úrovni. V potaz navíc musíme vzít základní cenu, která v případě zatím jediného dostupného motoru v podobě přeplňovaného zážehového čtyřválce 1.5 TGI se 125 kW a linie Emotion startuje na 669.900 Kč.

Jestliže v designu exteriéru moc povědomých prvků nenajdu, uvnitř na mě některé detaily působí, jako bych je už někde viděl. Například tlačítka odemykání/zamykání u vnitřní kliky dveří připomínají ta z vozů Audi. Německou značkou se evidentně inspirovaly také páčky pod volantem, které mají velmi podobný tvar. Budiž, tohle asi není nic, co by představovalo problém.

Překlad jako od umělé inteligence

Prostředí multimediálního systému připomíná to v malém MG3 s hybridním pohonem (čistý benzin přijde co nevidět). Logika ovládání je asi o trochu lepší než u korejské konkurence se zbytečně komplikovanou strukturou. U HS mě nicméně zaujaly některé překlady. Třeba zadní mlhová světla jsou zde „dvětla“. Hlášky navíc často mají velká písmena u všech slov bez ohledu na to, zda jsou na začátku. Trochu kostrbatě pak působí jiné překlady, u kterých občas přemýšlíte, co vlastně označují.

U nového MG mě také zamrzela absence bezdrátového připojení mobilního telefonu skrze Apple CarPlay. To považuji za standard už i u mnohem levnějších aut. Testovaný exemplář navíc zlobila navigace, která třeba na 30 kilometrů zamrzla. Když jste pak navádění k cíli spustili znovu, situace se po několika minutách opakovala. Tolik k vyspělým palubním systémům čínských automobilek.

Osobně mi také brzy začalo pít krev sledování pozornosti řidiče skrze malou kameru na levém sloupku A. Stačilo se během několik sekund párkrát podívat třeba do zpětného zrcátka nebo na středový displej a elektronický „policajt“ vás hned upozornil. Naštěstí tenhle asistent lze vypnout.

Více než dostatečný prostor

MG HS na délku měří 4655 milimetrů, což je jen o pět milimetrů méně než v případě Lexusu NX. Toyota RAV4 na HS ztrácí docela výrazných 55 milimetrů, Volvo XC60 je o 33 mm delší. Ve srovnání s Hyundaiem Tucson má čínská novinka k dobru 145 milimetrů, řadím ji proto spíše do segmentu středně velkých SUV.

To ovšem zároveň neznamená, že navzdory větším vnějším rozměrům máte k dispozici více vnitřního prostoru. Tucson totiž nemá výrazně stísněnější kabinu, v některých ohledech dokonce MG překonává (hlavně vepředu). Testovaný vůz je zároveň překonává výše zmíněný lexus, který mě trochu nepříjemně překvapil menším interiérem, který odpovídá spíše spodním patrům kompaktního segmentu.

Tak jako tak ovšem SUV z Číny může bez problémů fungovat jako rodinné SUV. Čechy asi trochu zamrzí minimální kapacita zavazadelníku „pouze“ 507 litrů. Nedávno testovaný Hyundai Tucson s hybridním motorem uveze minimálně 576 l.

Motor, jízdní vlastnosti

Benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru je takovou stálicí mezi čínskými automobilkami. Takový agregát (ideálně ještě přeplňovaný turbodmychadlem) má v nabídce spousta tamních značek. U MG HS jsme patnáctistovku našli i u minulé generace. Mohlo by se tedy zdát, že současné provedení tenhle motor pouze přebralo. Jenže chyba lávky.

Jedná se totiž o zcela nový pohon o výkonu 125 kilowattů a točivém momentu 275 Nm při 3000-4000/min. Čtyřválec s vysokou tepelnou účinností 38 % má například písty s chlazeným dnem, vodou chlazený mezichladič stlačeného vzduchu, elektricky ovládanou vodní pumpu či turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek s elektrickým ovládáním s rychlou reakcí. Již během 1,7 sekundy dokáže turbína zvýšit točivý moment motoru z 20 na 220 Nm při 2000 otáčkách.

Agregát navíc vedle Ottova cyklu disponuje také Millerovým cyklem, kdy je kompresní poměr nižší než expanzní (u Ottova jsou vyrovnané). Patnáctistovka je za příplatek 60 tisíc korun kombinována se sedmistupňovým automatem s dvojicí mokrých spojek. MG se u této skříně chlubí vysokou kombinovanou účinností 92 %, přičemž konkurenční převodovka DQ381 od koncernu Volkswagen má 89,5 procent. Jako první na světě prý má tři oddělené olejové náplně (pro spojky, převody a hydraulické ovládání řazení), které prodlužují životnost a zvyšují spolehlivost.

Souhra obou nepostradatelných součástí hnacího řetězce je ve většině případů prakticky bez výhrad. Zpomalené reakce jsou naprosto minimální, škubání jsem nezaznamenal ani jednou a podtáčení kvůli stále přísnějším emisním limitům je zcela v rámci běžných mravů. Relativně velké auto na spíše středně velký motor ovšem v určitých situacích klade vyšší nároky. Například pokud naložíte kabinu a chcete na okresce či dálnici předjíždět pomalejší vůz. V takovém případě se patnáctistovka může trochu zadýchat, což je ale běžné u všech podobně dimenzovaných SUV s motorem o obdobném objemu.

Dynamika je spíše průměrná. Z klidu na 100 km/h jste podle oficiálních za 9,4 sekundy. Konkurence je na tom sice podobně, často ovšem můžete zvolit i výkonnější motor nebo pohon. U MG HS jste zatím odkázáni na tuto variantu, v řádu několika týdnů až měsíců by ovšem měl nabídku rozšířit nový plug-in hybrid. Ten ale nebude ideální pro každého.

MG HS 1.5 TGIMG HS 1.5 TGI | auto.cz/Michal Kollert

Ačkoliv jsem na předchozích řádcích psal o technické vyspělosti motoru a převodovky, na spotřebě se to příliš neprojevilo, byť uznávám, že dost času jsem strávil v hustých pražských kolonách s průměrnou rychlostí 20 km/h a na dálnici D1 ve svižném tempu. Přesto výsledných 8,8 l/100 km nepovažuji za úplně nízké číslo, zvlášť když MG HS ve spalovací verzi má pouze pohon předních kol. Evropští, korejští i japonští konkurenti jsou často o dost úspornější.

Čtyřválcová patnáctistovka je velmi dobře odhlučněná. Pouze při vyšší zátěži se dovnitř dostává lehce jadrnější zvuk motoru, který nijak zvlášť neruší atmosféru na palubě.

Rozdíly se smazávají

Pokud byste mě posadili za volant, aniž bych znal značku a typ, asi bych MG HS od zavedených soupeřů nerozeznal. Řízení je dostatečně přesné, spíše lehčí, ale ne přeposilované. Pro obě nabízené výbavy Emotion a Exclusive standardní 19“ kola jsou spíše estetickou volbou. Reálně by lepší službu udělaly o palec menší disky, což ostatně platí obecně.

Na druhou stranu nemůžu říci, že by cestovní komfort se standardními tlumiči pérování byl špatný. Velké a těžké disky sice občas „zakopávají“ o nerovnosti na českých silnicích, nemůžu ovšem potvrdit, že by pohodlí nějak výrazně trpělo. Reakce je adekvátní a srovnatelná s tím, co dokážou evropská, japonská či korejská SUV.

Závěr

Nové MG HS je v mnoha ohledech stejně dobré jako soupeři zvučnějších jmen. V některých faktorech sice zaostává, ovšem ne o tolik, aby vás mělo odradit. Zejména když se podíváme na finance, které jsou až na prvním místě.

Základní MG HS Emotion s šestistupňovým manuálem pořídíte za 670 tisíc korun. Testovaný exemplář Exclusive se sedmistupňovou dvojspojkou a velmi bohatou standardní výbavou zahrnující například dvouzónovou automatickou klimatizaci, panoramatické parkování, vyhřívání předních sedadel či čalounění syntetickou kůží (delší výčet najdete dole) vyjde na 799.900 Kč. Dalších 12 tisíc můžete dát koňakový odstín čalounění, na 18.000 Kč vyjde některý z metalických laků (světle modrý odstín Arctic je ve standardu). Za 829.900 korun tudíž máte plně vybavené středně velké SUV s automatem, za které u jiných automobilek dáte o několik set tisíc korun více.

MG HS vs. konkurence
 MG HS 1.5 TGI DCTFord Kuga 1.5 EcoBoostHyundai Tucson 1.6 T-GDI mHEVVolkswagen Tiguan 1.5 TSI mHEV
Zdvihový objem [cm3]1496149915981498
Výkon (kW)125137118110
Točivý moment [N.m] 275240265250
Převodovka7 DCT8 AT7 DCT7 DSG
Max. rychlost [km/h]195200192210
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,69,99,49,1
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km]7,66,8-7,66,2-6,66,2-7,9
Vnější rozměry [mm]4655 x 1890 x 16644604-4645 x 1882 x 1662-16904510 x 1865 x 16504539 x 1842 x 1658
Rozvor [mm]2767271126802676
Zavazadlový prostor [l]507-1484518/581-1530577-1756652-1650
Základní cena  [Kč]729.900 (Emotion)679.900 (Titanium)769.990 (Smart)1.028.900 (Life)

Výjimkou je Ford Kuga, který po faceliftu na českém trhu bojuje velmi agresivními cenami. Přitom se jedná o prověřené SUV s velmi jistým jízdním projevem a slušnou technikou. Naopak mnohem kratší Volkswagen Tiguan pod milion nekoupíte. Výjimkou je pouze akční verze Limited, jež je ovšem spojena se slabším 1.5 TSI s 96 kW.

Pokud tedy překonáte předsudky (standardem je mimo jiné 7letá záruka omezená 150.000 km) a čínský automobil pustíte do své garáže, objektivně v MG HS získáte opravdu povedený vůz za peníze, za které jinde dostanete o třídu menší auto s horší výbavou. Přesto bych ještě počkal, až se vychytají drobné, ale zbytečně otravné mušky (třeba s překladem multimédií).

Nejlevnější verze modelu669.900 Kč (1.5 TGI Emotion 6 MT)
Základ s testovaným motorem669.900 Kč (1.5 TGI Emotion 6 MT)
Testovaný vůz bez příplatků799.900 Kč (1.5 TGI Exclusive 7 DCT)
Testovaný vůz s výbavou817.900 Kč (1.5 TGI Exclusive 7 DCT)

Plusy

  • Skvělý poměr ceny a celkové hodnoty
  • Dostatečný vnitřní prostor
  • Slušný jízdní projev
  • Kvalitní interiér
  • Tovární záruka 7 let/150.000 km

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Český překlad a zaseknutá navigace
  • Kdyby kola měla o palec méně, prospělo by to komfortu

 

MG HS 1.5 TGI
Cena základní sestavy
799 900 Kč
Výbava základní sestavy
mimo jiné 19” kola, přední a zadní parkovací senzory, panoramatické parkování, automatická dvouzónová klimatizace, čalounění černou syntetickou kůží, vyhřívání předních sedadel, bezdrátové nabíjení telefonu, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, digitální přístrojový štít (12,3”), bezklíčkový přístup a startování, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí či integrovaná navigace
Cena testované sestavy
817 900 Kč
Výbava testované sestavy
bílý metalický lak (18.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1496
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
125 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
275 / 3000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.6
Emise CO2:
168
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
507 / 1484
Objem nádrže (l):
55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1600 / 475
MG HS 1.5 TGI schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4655
b) šířka (mm):
1890
c) výška (mm):
1664
d) rozvor (mm):
2767
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
700 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
976
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
936
k) šířka vpředu (mm):
1514
l) šířka vzadu (mm):
1493
délka sedáku vpředu (mm):
512
délka sedáku vzadu (mm):
493
výška opěradla vpředu (mm):
641
výška opěradla vzadu (mm):
654
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano