Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se jezdí v Indii: Kdo přežije tady, přežije všude

Jiří Baborský Jiří Baborský 23. 2. 2020 • 20:04
52
11
Zobrazit náhledy (52)
Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Indický provoz je jeden velký chumel chodců, motorek, kol a aut, všichni troubí, kličkují, a přesto jsme neviděli nehodu. Jak ukazuje spolujezdec na červené mašině, motorka zvládne úplně všechno. Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Počínání tohoto muže jsme nepochopili. K relaxu s cigaretou si zvolil hromadu křoví uprostřed rušné křižovatky. Asi to vyzkoušíme v Praze u Bulhara… Doprava v indickém Novém Dillí Parkovací asistent na indický způsob: z kufru visící pneumatika nebo masívní trubkový rám vpředu i vzadu Doprava v indickém Novém Dillí Jezdit v Indii bez helmy považujeme za sebevraždu, vozit tak děti za vraždu. Stát proti tomu bojuje – indické motorky mají registrační značku i vpředu, takže policisté chodí po přechodech, fotí si provinilce a rozesílají pokuty. Doprava v indickém Novém Dillí Legendární Hindustan Ambassador z ulic mizí, během našeho pobytu jsme viděli jen tři. Tento bílý se záclonkami slouží státní správě. Auta veřejnoprávních činitelů – a že jich v Novém Dillí jezdí – vozí na přídi vidlici, na kterou se nasazuje státní vlajka. Jak by asi dopadl crashtest s chodcem? Auta veřejnoprávních činitelů – a že jich v Novém Dillí jezdí – vozí na přídi vidlici, na kterou se nasazuje státní vlajka. Jak by asi dopadl crashtest s chodcem? Parkovací asistent na indický způsob: z kufru visící pneumatika nebo masívní trubkový rám vpředu i vzadu Doprava v indickém Novém Dillí Kýčovitý tuning v podobě lištiček, rámečků a samolepek frčí. Oblíbeným doplňkem je modrá fólie na blinkrech a logu automobilky. Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Jak jsme tak vypozorovali, do zrcátek se dívá málokdo, takže když o nějaké přijde, sotva mu to ubere na klidu Doprava v indickém Novém Dillí Doprava v indickém Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Showroom Škoda v Novém Dillí Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020 Auto Expo 2020

Řidiči z českých vesnic se často bojí vyjet do města, ti z měst zase neradi do pražského provozu. I nejotrlejší Pražák ale s otevřenými ústy zírá, co všechno je možné v Indii.

Můj dědeček míval v zázemí řeznictví nápis „Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos“. Podle tohoto hesla jsou Indové nejchytřejším národem světa. Jejich výkony na silnici se dají slovy jen těžko popsat. My jsme při návštěvě autosalonu v Novém Dillí strávili několik dní pozorováním místní dopravy a pokusili se zachytit alespoň pár typických úkazů.

Provoz v metropoli je pestrou směsicí nehorázně omlácených starých vehiklů a nablýskaných nových aut. Do toho se mísí autobusy, náklaďáky, motorky, kola, rikši, chodci a samozřejmě tuk-tuky – legendární tříkolová taxi, dnes už na CNG. Jezdí se neuvěřitelně natěsno, Indové využívají sebemenší skulinku. Pravidlo ze závodních okruhů, že první volí stopu a druhý se s tím musí vypořádat, zde mají dotažené k dokonalosti. Drobné kolize tu nikdo neřeší. Co chvíli jsme bokem dodávky „štrejchli“ motorce o zrcátko nebo cyklistovi o batoh, ale bouračku jsme za celý pobyt neviděli. Tedy až na jednoho motokáře v kraťasech a bez helmy, který vzal na štěrku moc zostra za plyn a svalil se k zemi. Vyskočil a během vteřiny zmizel. Ani po týdnu jsme ty zážitky nevstřebali a pražský provoz nám najednou připadá tak krásně klidný a mírumilovný…

Co na evropských autosalonech neuvidíte

Hogo fogo fólie: Když si Ind koupí nové auto, chce, aby to každý poznal. Proto v interiéru nechává klidně celé roky ochranné igelity a fólie. Domácí Tata takhle halila dokonce i výstavní exponáty, pro maximální ochranu před novináři nechala na podlaze ještě karton. Obalová úchylka se týká každé dražší věci. Platí to i pro elektrické nabíječky.

Autosalon v prachu: Smog a prach číhají na každém kroku, výstavní haly nevyjímaje. Permanentně čištěná auta jsou po noci opět pokrytá vrstvou. Ne každý vystavovatel se tím trápí.

Virům vstup zakázán: Kvůli obavám z koronaviru zakázali pořadatelé autosalonu vstup čínským návštěvníkům. I proto zelo výstaviště prázdnotou. Na dveřích visel návod, jak předcházet nákaze a poznat příznaky.

Čekám, až se uklidníš

K typickým projevům indické dopravy patří troubení. Klaksonem řidiči hlásí, že chtějí předjíždět – auto, motorku, kolo, rikšu… To se v hustém provozu děje permanentně, takže se permanentně ozývá i troubení. V Bombaji došla radním trpělivost a vytasili zbraň. Na semafory nejvytíženějších ulic nainstalovali hlukoměry, které při překročení hranice 85 decibelů prodlouží červenou. Nakolik bude opatření úspěšné, prověří čas. Pokud se osvědčí, plánuje se rozšíření i do dalších měst.

Víte, že…

… Audi muselo v roce 2012 do aut pro indický trh nainstalovat odolnější klaksony, protože ty běžně používané vydržely pouhé dva týdny?

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Související články

Témata
Avatar - wakantanka
24. 2. 2020 20:20
Re: Chvalim za objektivitu
V Indii som nejazdil, ale čo som mal možnosť vidieť, tak niečo podobné sa odohrávalo v 90.tych rokoch na Balkáne, aj keď pravda v o čosi menšej intenzite. Predsa populácia v Indii je niekde inde.
23. 2. 2020 23:42
Re: Chvalim za objektivitu
No to je presne ten rozdiel v tom vnimani premavky, U nas je akykolvek kontakt aut za jazdy absolutne neprijatelny, maximum je "sialene" parkovanie v 2 radoch na sidliskach, kde sa nezaradzuje rychlost, aby sa auta dali poposuvat rucne a sem tam aj naraznikom, ked prides k svojmu auto, ktore ma vpredu aj v zadu 5cm miesta od dalsieho.

V indii ale taketo drobnosti neriesia, pokial nedojde k vecsej skode, nikomu sa nic nestane a vozidlo je dalej pojazdne, ide sa dalej. To ze maju tie auta vyklepane jak nedelny rezen je tiez dosledok toho, ze su vecsinou chudobni jak mysi a su radi ze maju nejake 15rocne auto po bratrancovi, ktore si opravuju doma. Mozes si byt isty, ze tych par luxusnych mercedesov co tam tiez nie je problem stretnut su v perfektnom stave, nablyskane lepsie ako u nas.
Avatar - xxc
23. 2. 2020 20:36
Re: Chvalim za objektivitu
Ale rychlost meraju aj v tom Taliansku :-) Madari tiez maju udajne celkom radary, ale nastastie z leta pokuty nedosli, tam to vyzera poriesila aplikacia na upozornovanie na radary.
Avatar - 3_diamanty
23. 2. 2020 20:06
Re: Chvalim za objektivitu
italia je v tomto specificka... rovnako ako aj v Janove ( treba tam byt par dni a zazit zo ) ... napr.. tam ked prejdes uz uz na cervenu tak sa za tebou este nasackuju aj dalsie dve auta... a normalka ... policajti stojaci oproti toto tam uz ani neriesia .. alebo pred tebou pol metra flekuju skutre... no sila.. proste vsade uzke ulicky a aut samozrejme plno .. rovnako skutrov jak nas.rano ... az vtedy si clovek uvedomi ze u nas to nakoniec s tou "disciplinou" a jazdenim nie je zaze az take uplne "spatne" ... aj ked voci nejakym madarom mame urcite este co dohanat... tam sa mi zatial najbezpecnejsie a najpohodovejsie jazdi
Avatar - xxc
23. 2. 2020 18:30
Re: Chvalim za objektivitu
U nas je jedine pravidlo, dodrziavat maximalnu rychlost a o ostatne sa nezaujimat :-) Tam sa pravdepodobne treba zaujimat o vsetko, aby clovek "prezil".

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku