Jak se jezdí v Indii: Kdo přežije tady, přežije všude
Řidiči z českých vesnic se často bojí vyjet do města, ti z měst zase neradi do pražského provozu. I nejotrlejší Pražák ale s otevřenými ústy zírá, co všechno je možné v Indii.
Můj dědeček míval v zázemí řeznictví nápis „Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos“. Podle tohoto hesla jsou Indové nejchytřejším národem světa. Jejich výkony na silnici se dají slovy jen těžko popsat. My jsme při návštěvě autosalonu v Novém Dillí strávili několik dní pozorováním místní dopravy a pokusili se zachytit alespoň pár typických úkazů.
Provoz v metropoli je pestrou směsicí nehorázně omlácených starých vehiklů a nablýskaných nových aut. Do toho se mísí autobusy, náklaďáky, motorky, kola, rikši, chodci a samozřejmě tuk-tuky – legendární tříkolová taxi, dnes už na CNG. Jezdí se neuvěřitelně natěsno, Indové využívají sebemenší skulinku. Pravidlo ze závodních okruhů, že první volí stopu a druhý se s tím musí vypořádat, zde mají dotažené k dokonalosti. Drobné kolize tu nikdo neřeší. Co chvíli jsme bokem dodávky „štrejchli“ motorce o zrcátko nebo cyklistovi o batoh, ale bouračku jsme za celý pobyt neviděli. Tedy až na jednoho motokáře v kraťasech a bez helmy, který vzal na štěrku moc zostra za plyn a svalil se k zemi. Vyskočil a během vteřiny zmizel. Ani po týdnu jsme ty zážitky nevstřebali a pražský provoz nám najednou připadá tak krásně klidný a mírumilovný…
Co na evropských autosalonech neuvidíte
Hogo fogo fólie: Když si Ind koupí nové auto, chce, aby to každý poznal. Proto v interiéru nechává klidně celé roky ochranné igelity a fólie. Domácí Tata takhle halila dokonce i výstavní exponáty, pro maximální ochranu před novináři nechala na podlaze ještě karton. Obalová úchylka se týká každé dražší věci. Platí to i pro elektrické nabíječky.
Autosalon v prachu: Smog a prach číhají na každém kroku, výstavní haly nevyjímaje. Permanentně čištěná auta jsou po noci opět pokrytá vrstvou. Ne každý vystavovatel se tím trápí.
Virům vstup zakázán: Kvůli obavám z koronaviru zakázali pořadatelé autosalonu vstup čínským návštěvníkům. I proto zelo výstaviště prázdnotou. Na dveřích visel návod, jak předcházet nákaze a poznat příznaky.
Čekám, až se uklidníš
K typickým projevům indické dopravy patří troubení. Klaksonem řidiči hlásí, že chtějí předjíždět – auto, motorku, kolo, rikšu… To se v hustém provozu děje permanentně, takže se permanentně ozývá i troubení. V Bombaji došla radním trpělivost a vytasili zbraň. Na semafory nejvytíženějších ulic nainstalovali hlukoměry, které při překročení hranice 85 decibelů prodlouží červenou. Nakolik bude opatření úspěšné, prověří čas. Pokud se osvědčí, plánuje se rozšíření i do dalších měst.
Víte, že…
… Audi muselo v roce 2012 do aut pro indický trh nainstalovat odolnější klaksony, protože ty běžně používané vydržely pouhé dva týdny?
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.