Autosalon v Novém Dillí ve velké fotogalerii: Malý velký autosalon
O úpadku evropských autosalonů píšeme dlouho. Indie se má stát jedním z největších automobilových trhů, a tak jsme alespoň od výstavy v Novém Dillí čekali pompéznost. Ale marně.
Vzpomínáme, jak jsme na gigantických autosalonech v čínském Pekingu a Šanghaji padali vyčerpáním. Projít všechny stánky za jeden den bylo prakticky nemožné.
Něco podobného jsme čekali i od Indie, druhé nejlidnatější země světa. Jenže omyl. Autosalon se rozkládá jen ve třech halách, kde se prezentuje pouhých 11 značek osobních vozů a jako bonus hrstka náklaďáků, autobusů, motorek a příslušenství. Pro srovnání na naší pražské výstavě Auta na náplavce jsme loni hostili 28 automobilek.
Areál jsme s rezervou oběhli dvakrát a užívali si volnosti. Mezi vozy byla spousta prázdného prostoru, který se nejspíš zaplní až během veřejných dnů, a také žurnalistů tu pobíhalo pomálu. Překvapilo nás, že novinářský den tu vlastně nikdo nebere moc vážně. Řada zásadních novinek nebyla představená ještě ani pozdě odpoledne a některé haly zapáchaly barvami, lepidly a čistidly, jak se Indové v poklidu věnovali dokončování expozic. Kontrast precizně připravených stánků evropských značek vynikl o to víc. Nemluvě o (ne)kvalitě indických exponátů, která kulhala na obě nohy – otřepené plasty, odřená barva, nelícující díly, po kufru rozházené šroubky… Inu jiný kraj, jiný mrav a priority.
No a co bylo na autosalonu zajímavého k vidění?
Renault: Sedmimístné mini MPV
Francouzská značka působí v Indii od roku 2006 a z evropských výrobců se jí daří nejlépe – s tržním podílem 3,1 % jí patří sedmá příčka v prodejním žebříčku. Na stánek lákal koncept Symbioz z roku 2017, evropské hostesky a kompletní škála v Indii nabízených modelů v čele s velmi úspěšným dusterem, u nás známým jako Dacia.
Triber: Vláda podporuje nižším zdanění auta do čtyř metrů délky. Renault Triber se do této kategorie vejde, i když může být sedmimístný. Třetí řada sedadel jde sklopit, nebo je jednoduše rozeberete, vyjmete a v originálním obalu odnesete.
K-ZE: Od oblíbeného modelu Kwid je odvozený elektromobil K-ZE. Indie radikálně řeší snížení emisí a auta do zásuvky se stávají aktuálním tématem i tam.
Force: Atraktivní offroad
Místní výrobce užitkových vozidel a autobusů představil atraktivní offroad Gurkha. Podle siluety karoserie, předních světel a vystouplých blinkrů na kapotě nedá moc práce poznat, že designérům stál modelem Mercedes třídy G. Plagiátorství Indové korunují zvýšenou variantou, která „jistě náhodou“ odpovídá verzi G 4x42.
Mercedes-Benz: Prodloužené GLE
Trojcípá hvězda je i v Indii symbolem nejvyššího luxusu. Mercedes uvedl v rámci autosalonu na trh celou řadu nám známých vozů včetně obytné třídy V Marco Polo. Zajímavostí je model GLE s prodlouženým rozvorem, který u nás nekoupíte.
Great Wall: Příchod do Indie
Největší čínský výrobce SUV, koncern Great Wall rozčleněný na čtyři značky, vstoupil účastí na autosalonu oficiálně na indický trh. Rozlehlý stánek naplnil pestrou škálou variací na téma SUV se všemi možnými druhy pohonu včetně elektrického. Největší senzaci představovala světová premiéra plug-in hybridu Haval Concept H, z něhož má vzejít sériový model zaměřený na mladší zákazníky.
Hyundai: Nový konkurent pro Škodu
Dvojka indického trhu ukázala místnímu publiku starší atraktivní koncepty, představila elektrický model Kona, Nexo FCEV s palivovými články a uvedla na trh nové SUV Tucson. Největší atrakcí byla nová generace kompaktního crossoveru Creta, jenž se představil už v Číně coby ix25. Creta patří k nejpodávanějším autům Indie a právě tento model si česká Škoda vytyčila jako hlavního konkurenta pro připravovaný crossover na bázi studie Vision IN.
Aura: Do populární kategorie aut s délkou pod čtyři metry míří Hyundai Aura na základech zvýšeného hatchbacku Grand i10 Nios. Nahradí model Xcent a bude pokračovat v tlaku na indický bestseller Maruti Suzuki Dzire, tedy sedan Swift.
Kia: Globální SUV
Sonet: Nejvíce pozornosti na sebe strhával na točně se naparující koncept chystaného globálního SUV Sonet. Hodně fešné autíčko nemá daleko do produkční podoby, vyrábět se bude mimo jiné i v Indii.
Carnival: Luxusní MPV Carnival se dosud do Indie dováželo. Zmodernizované provedení se ale nově bude montovat přímo v zemi.
Seltos: Kompaktní SUV je ušito na míru indického trhu, nicméně Kia počítá s prodejem po celém světě. Seltos se představil již loni, ale široké veřejnosti se v Indii prezentuje poprvé. Ve šmrncovní výbavě X-Line mu to sekne.
Mahindra: Domácí značka se předvedla
Funster: Domácí Mahindra coby trojka na trhu přivezla velké množství premiér a studií, nezřídka elektrických. Napětí koluje v žilách i neotřelému konceptu Funster, který kříží crossover s otevřeným roadsterem. Zaujalo nás precizní zpracování a nečekaně realistické pojetí interiéru. Že by se chystal do výroby?
Atom: Tak tahle krabička má být prosím nejlevnějším elektromobilem světa. Jakou cenu si za něj řekne, Mahindra stále ještě neprozradila, spekuluje se o částce kolem 150.000 Kč. Alespoň ale Indové po dlouhém čekání a sérii konceptů vidí sériovou podobu. Třímístný atom s výkonem 15 kW a maximálkou 70 km/h má nahradit všudypřítomné tříkolové tuk-tuky, používané jako taxi. Připomeňme, že nejlevnějšímu vozu světa Tata Nano se nadvládu motorek a tříkolek zlomit nepodařilo – za tři dny jsme v metropoli potkali jen dva exempláře.
XUV 300: Řadu modelů Mahindry jsme v Česku otestovali s logem SsangYongu. XUV300 alias Tivoli je první a jediné auto indického trhu, které získalo pět hvězdiček v nárazovém testu Global NCAP. Ač to tak zatím v ulicích nevypadá, na bezpečnost začínají Indové hledět stejně jako na výfukové emise.
MG: Růžový skřítek
Milovníci britských sportovních vozů MG nejspíš zapláčou. Pod čínským majitelem značka chrlí jeden elektromobil za druhým, na výstavišti zabraly čtvrtinu velké haly. Nás praštil do očí růžový skřítek E200 a moderní koncept elektrického SUV, u kterého Indové nejspíš pozapomněli sundat z fešných ráfků plastové ochranné kryty a auto vystavovali s nimi.
Maruti Suzuki: Lídr
Futuro-e: Neohrožený lídr indického trhu s neuvěřitelným podílem 47,6 % měl v Novém Dillí logicky jednu z největších expozic. Blýskl se konceptem dravého elektrického SUV kupé Futuro-e, které si klidně dovedeme představit i v Evropě. O jeho budoucnosti však zatím Suzuki nic neříká.
XL6: U nás nabízí Suzuki jen kompaktní modely, ale v Asii vyrábí i rodinná MPV jako třeba XL6
Dzire: Swift sedan alias Dzire patří k autům, která potkáte na indických silnicích nejčastěji
CNG: Levné CNG mají spořiví Indové rádi, ale síť plnicích stanic je zatím řídká a lokalizovaná hlavně do měst. Se zástavbou nádrží si tam hlavu nelámou.
Tata: Od trpaslíků po obry
Indický koncern Tata je pořádný kolos a kolosálně pojal i expozici. Vystavuje vše od miniaturních elektroaut po těžké náklaďáky a autobusy. Představil celou řadu konceptů i nových modelů, nicméně s žádným se v Evropě nepotkáme. Nám padl do oka hatchback Altroz, jehož ostré rysy a nápaditý tvar bočních oken by se ani u nás neztratily.
Volkswagen: Bratr Visionu In
Až těsně před autosalonem prozradil Volkswagen jméno svého kompaktního SUV pro Indii – říká si Taigun. Jde o dvojče škodovky, která vzejde z konceptu Vision IN. Německá značka se netají ambicemi vyvážet novinku výhledově do Střední Ameriky. K indickým zákazníkům zamíří taigun příští rok, s malým odstupem po škodě.
Co v Evropě neuvidíte
Fólie: Když si Ind koupí nové auto, chce, aby to každý věděl. Proto v interiéru nechává klidně celé roky ochranné igelity a fólie. Domácí Tata takhle halila i své výstavní exponáty, pro maximální ochranu neváhala nechat na podlaze karton.
Obalová úchylka se týká i výpočetní techniky a dalších cenných věcí. Takže i elektrické nabíjecí stanice prezentují Indové pěkně ve fólii. A když se před zahájením novinářských dní nestihne dodělat stánek, nechá se zabalený celý exponát.
Prach: Smog a prach číhají na každém kroku, výstavní haly nevyjímaje. Permanentně čištěná auta jsou po noci opět pokrytá vrstvou. Ne každý vystavovatel se tím trápí.
Korona: Kvůli obavám z koronaviru zakázali pořadatelé vstup čínským návštěvníkům. I proto zelo výstaviště prázdnotou. Na dveřích visel návod, jak poznat příznaky a předcházet nákaze.
Emisní peklo: Cestou na autosalon jsme si na vlastní plíce vyzkoušeli pověstný indický smog. Rákosníček by řekl: „Mlha, která by se dala krájet.“ Jenže tahle mlha smrdí a dusí.
Pro zajímavost na internetu hledáme aktuální index kvality ovzduší AQI. Pěkných 484. Pro srovnání centrum Prahy hlásí v ten moment 26, Karviná 70. Hodnoty od 400 výš se považují za kritické. „Míváme tu i 999, víc už přístroje neměří,“ dozvídáme se od místních.
Není divu, že vláda přistoupila k radikálnímu kroku, přeskočila jednu generaci emisní normy a místo Bharat Stage 4 nařídila od 1. dubna u všech nově prodaných vozidel plnění velmi přísné Bharat Stage 6 (ekvivalent Eura 6). S velkými slevami se vyprodávají skladové zásoby současných aut i motorek, výrobci se chystají na duben zaváděním přímovstřikových a často přeplňovaných benzinových motorů, na trh uvádějí plug-in hybridy, elektromobily.
Vláda také tlačí na rozšíření počtu plnicích stanic populárního CNG, kterých je v celé Indii zatím jen 1400. Významně slábne pozice dosud velmi oblíbeného dieselu, jehož emisní příslušenství by auto prodražilo a zkomplikovalo. Aktuálně patří naftě už jen 25 % trhu a zájem o ni dlouhodobě klesá.