Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se v rallye létá vzduchem? Škoda Motorsport popisuje, jak na to. A co se děje s autem?

Jan Zajíc Jan Zajíc 3. 1. 2020 • 01:02
11
2
Zobrazit náhledy (11)
Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car

Rallye nabízí řadu pro diváky zajímavých momentů. Mezi ty nejzábavnější určitě patří skoky. A právě ty detailněji na svém webu rozebral tým Škoda Motorsport. 

Rallyeové vozy jsou během závodu ve vzduchu poměrně často, takže pro jezdce jde o běžnou disciplínu. Mladoboleslavský tým připomíná, že například Eyvind Brynildsen s Fabií R5 na slavném skoku Colin's Crest ve Švédsku „plachtil“ celých 39 metrů.

Ale možná si i vy pamatujete na let Sébastiena Loeba, který v roce 2010 po jednom skoku ve vzduchu zdolal vzdálenost úctyhodných 85 metrů. 

Pro auto samozřejmě každý skok představuje citelnou zátěž. Podle Škody Motorsport je ideální, aby vůz dopadl současně na všechna čtyři kola, nebo alespoň na jednu nápravu. Řidič tak musí styl průjezdu přizpůsobit profilu každého skoku. „Z hlediska zátěže je pro auto nejhorší situace, když dopadne pouze na jedno kolo. Tento stav je kritický především pro poloosy, diferenciály a další součásti pohonu,“ vysvětluje Eric Mommey, hlavní inženýr týmu.

Některé podniky jsou četnými dlouhými skoky obzvláště vyhlášené – například Finsko nebo Švédsko. Pro takové případy je vůz speciálně nastaven. Inženýři se během seznamovacích jízd snaží co nejpřesněji vyhodnotit profil každé tratě a tomu přizpůsobí charakter podvozku.

„Pokud se na trati vyskytuje více skoků, nastavení tlumičů se přitvrdí. Především v oblasti rychlé komprese, která je z hlediska dopadů po skocích nejdůležitější. To umožňuje absorbovat větší množství energie během dopadu. Dále lze změnit světlou výšku vozu. Vyšší výška pomáhá prodloužit kompresní zdvih tlumiče u kratších skoků, kdy se nestihne plně vyvěsit,“ popisuje Eric Mommey.

Technici prý rozlišují dva hlavní druhy skoků – krátké, které trvají méně než sekundu, a dlouhé. Náročnější jsou paradoxně ty kratší. Při delším než sekundovém skoku jsou kola plně vyvěšena, a proto je při dopadu k dispozici plný zdvih tlumiče, jenž lépe absorbuje energii při dopadu. Při kratším skoku se však kolo nestihne zcela vyvěsit, není k dispozici plný zdvih tlumiče a je obtížné pohltit energii při dopadu pouze zdvihem tlumiče. Proto je v tlumiči takzvaný hydraulický doraz, který pohlcuje část energie.

A samozřejmě existuje i správná technika průjezdu. Nejlepší je před skokem přibrzdit a srovnat auto, a pak už jen zašlápnout plynový pedál do podlahy, aby se neodlehčila přední náprava, a užívat si let.

Pokud naopak například jezdec před skokem znejistí a příliš silně zabrzdí, může velmi tvrdě dopadnout na přední část vozu.

Podívejte se také na video, ve kterém se o recept na ideální skok podělil aktuální mistr světa v kategorii WRC 2 Pro Kalle Rovanperä. K dispozici je s českými titulky.

video

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
7. 1. 2020 00:06
Re: Krátké skoky
"Nechci polemizovat s profíky wrc" - správný přístup ;-)
4. 1. 2020 09:53
Krátké skoky
Nechci polemizovat s profíky wrc ale myslím že u krátkého skoku auto padá jen z malé výšky takže by to "nevyvěšení" tlumičů nemělo nijak zvlášť vadit.

Třeba na motorkách to tak funguje, určitě to víc drcne na dvacetimetrové lavici kde se dopadá z výšky než po nějakém miniaturním hopíku. Divné že by to u aut mělo být jinak

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku