Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia R5 EVO
Škoda Fabia R5 EVO
Škoda Fabia R5 EVO
Škoda Fabia R5 Evo Rally Car
11 Fotogalerie

Jak se v rallye létá vzduchem? Škoda Motorsport popisuje, jak na to. A co se děje s autem?

Rallye nabízí řadu pro diváky zajímavých momentů. Mezi ty nejzábavnější určitě patří skoky. A právě ty detailněji na svém webu rozebral tým Škoda Motorsport. 

Rallyeové vozy jsou během závodu ve vzduchu poměrně často, takže pro jezdce jde o běžnou disciplínu. Mladoboleslavský tým připomíná, že například Eyvind Brynildsen s Fabií R5 na slavném skoku Colin's Crest ve Švédsku „plachtil“ celých 39 metrů.

Ale možná si i vy pamatujete na let Sébastiena Loeba, který v roce 2010 po jednom skoku ve vzduchu zdolal vzdálenost úctyhodných 85 metrů. 

Pro auto samozřejmě každý skok představuje citelnou zátěž. Podle Škody Motorsport je ideální, aby vůz dopadl současně na všechna čtyři kola, nebo alespoň na jednu nápravu. Řidič tak musí styl průjezdu přizpůsobit profilu každého skoku. „Z hlediska zátěže je pro auto nejhorší situace, když dopadne pouze na jedno kolo. Tento stav je kritický především pro poloosy, diferenciály a další součásti pohonu,“ vysvětluje Eric Mommey, hlavní inženýr týmu.

Některé podniky jsou četnými dlouhými skoky obzvláště vyhlášené – například Finsko nebo Švédsko. Pro takové případy je vůz speciálně nastaven. Inženýři se během seznamovacích jízd snaží co nejpřesněji vyhodnotit profil každé tratě a tomu přizpůsobí charakter podvozku.

„Pokud se na trati vyskytuje více skoků, nastavení tlumičů se přitvrdí. Především v oblasti rychlé komprese, která je z hlediska dopadů po skocích nejdůležitější. To umožňuje absorbovat větší množství energie během dopadu. Dále lze změnit světlou výšku vozu. Vyšší výška pomáhá prodloužit kompresní zdvih tlumiče u kratších skoků, kdy se nestihne plně vyvěsit,“ popisuje Eric Mommey.

Technici prý rozlišují dva hlavní druhy skoků – krátké, které trvají méně než sekundu, a dlouhé. Náročnější jsou paradoxně ty kratší. Při delším než sekundovém skoku jsou kola plně vyvěšena, a proto je při dopadu k dispozici plný zdvih tlumiče, jenž lépe absorbuje energii při dopadu. Při kratším skoku se však kolo nestihne zcela vyvěsit, není k dispozici plný zdvih tlumiče a je obtížné pohltit energii při dopadu pouze zdvihem tlumiče. Proto je v tlumiči takzvaný hydraulický doraz, který pohlcuje část energie.

A samozřejmě existuje i správná technika průjezdu. Nejlepší je před skokem přibrzdit a srovnat auto, a pak už jen zašlápnout plynový pedál do podlahy, aby se neodlehčila přední náprava, a užívat si let.

Pokud naopak například jezdec před skokem znejistí a příliš silně zabrzdí, může velmi tvrdě dopadnout na přední část vozu.

Podívejte se také na video, ve kterém se o recept na ideální skok podělil aktuální mistr světa v kategorii WRC 2 Pro Kalle Rovanperä. K dispozici je s českými titulky.

Video placeholder
Art of Jump - Kale Rovanperra • Zdroj: Škoda